380 273 läst · 701 svar
380k läst
701 svar
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Och folk säger att jag har ett jävla tempo. Här går det mycket snabbare.
Allting förändras om eller när ni skaffar barn. De ger mycket glädje i livet, men tömmer en på energi.
Bra jobbat och kämpa på
Allting förändras om eller när ni skaffar barn. De ger mycket glädje i livet, men tömmer en på energi.
Bra jobbat och kämpa på
Absolut, hon är väldigt mångsidig!K kest skrev:
Åhå! En kommentar från självaste Ramnemark, nu blev man ju lite smickrad. Tack så mycket!Ramnemark skrev:
Tycker själv det gått alldeles för långsamt med huset nu, men nu kommer vintern och det är mindre utomhusaktiviteter som lockar!
I lördags kväll när vi åt middag kunde jag inte sluta fundera på vad som blivit fel på takstolarna. Satt och tittade på ritningarna och tittade även på de medföljande 3D-illustrationerna som följde med takstolarna, och då gick det upp för mig:
Konstruktören hade alltså tänkt att jag skulle ha högre väggar just för takstolarna där vi ska öppet upp till nock, något jag helt missat! Han hade tydligen nämnt det i ett tidigt skede, men han tyckte själv i efterhand att han borde ha tagit med det i ritningarna.
Nåväl, det positiva med detta är att det inte är något fel med takstolarna. Det negativa är dels att vi satte upp sju takstolar som måste ner igen, och lät bli att sätta upp fem som var rätt... Precis vad man ville när man börjar bli stressad över att det blir kortare och blötare dagar ju längre vi går...
Så igår byggde jag en ny lyftbalk till Eivor med ett lyftok också, och lyckades på egen hand ta ner fem av de sju takstolarna:
Riktigt bökigt att göra det själv då det är mycket spring fram och tillbaka, och rådjuren på åkern har helt klart fått lära sig mycket svordomar...
Idag hade min pappa hjälpt till att kapa upp virke till "skarvväggarna" som jag tänkte höja de befintliga väggarna med, så efter jobbet hann jag skjuta ihop dem och få upp den ena skarven av en innervägg:
Såg ut att bli riktigt bra, så imorgon ska den andra skarven på och sen de två skarvarna på ytterväggarna, sen ska takstolarna upp igen. En veckas backning då ungefär, för ett misstag som hade tagit kanske 5 minuter extra att göra rätt från början (hade väl tagit lite extra tid att ställa om sågen för att såga till reglar i en avvikande längd).
Men, allt har gått så bra för oss hittills så det gråter vi inte över, det hade kunnat vara värre! En kompis som köpt nyckelfärdigt hus i ett stort bostadsområde som håller på att byggas utanför Stockholm upptäckte nyss att någon troligen inte haft koll på åt vilket håll huset ska stå, så alla rör i grunden (avlopp, tappvatten, golvvärme och el) kommer upp 180° på fel. Och det uppdagades när stommen är uppe och det är tätt hus... Med det i bakhuvudet försöker jag tänka att vi nog har haft det rätt bra ändå!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktören hade alltså tänkt att jag skulle ha högre väggar just för takstolarna där vi ska öppet upp till nock, något jag helt missat! Han hade tydligen nämnt det i ett tidigt skede, men han tyckte själv i efterhand att han borde ha tagit med det i ritningarna.
Nåväl, det positiva med detta är att det inte är något fel med takstolarna. Det negativa är dels att vi satte upp sju takstolar som måste ner igen, och lät bli att sätta upp fem som var rätt... Precis vad man ville när man börjar bli stressad över att det blir kortare och blötare dagar ju längre vi går...
Så igår byggde jag en ny lyftbalk till Eivor med ett lyftok också, och lyckades på egen hand ta ner fem av de sju takstolarna:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Riktigt bökigt att göra det själv då det är mycket spring fram och tillbaka, och rådjuren på åkern har helt klart fått lära sig mycket svordomar...
Idag hade min pappa hjälpt till att kapa upp virke till "skarvväggarna" som jag tänkte höja de befintliga väggarna med, så efter jobbet hann jag skjuta ihop dem och få upp den ena skarven av en innervägg:
Logga in
Skapa konto
Såg ut att bli riktigt bra, så imorgon ska den andra skarven på och sen de två skarvarna på ytterväggarna, sen ska takstolarna upp igen. En veckas backning då ungefär, för ett misstag som hade tagit kanske 5 minuter extra att göra rätt från början (hade väl tagit lite extra tid att ställa om sågen för att såga till reglar i en avvikande längd).
Men, allt har gått så bra för oss hittills så det gråter vi inte över, det hade kunnat vara värre! En kompis som köpt nyckelfärdigt hus i ett stort bostadsområde som håller på att byggas utanför Stockholm upptäckte nyss att någon troligen inte haft koll på åt vilket håll huset ska stå, så alla rör i grunden (avlopp, tappvatten, golvvärme och el) kommer upp 180° på fel. Och det uppdagades när stommen är uppe och det är tätt hus... Med det i bakhuvudet försöker jag tänka att vi nog har haft det rätt bra ändå!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Kan bli så illa att man som kund får acceptera detta (om huset fortfarande går att bygga på någorlunda vis och det blir beboeligt. Då kostnader för åtgärder överstiger värdet av att det är rimligt för entreprenören att åtgärda. Man blir inte glad som kund då... Vi efterforskade lite i detta när vår entreprenör råkade vrida vår garageplatta 90 grader fel.Ramnemark skrev:
Det blev liksom lite jobbigt när garageporten mot gatan hamnade mot vår framtida gräsmatta och grönsaksland. Fanns inte någon naturlig infartsväg där.
Som tur var fick det helt enkelt lösa sig, ta sig i nackskinnet och kapa av plattan och gjuta om. Blev ett större garage än tänkt men det drabbade inte oss något större ekonomiskt. Entreprenören dock fick sig en smäll.
Nu blir det ju en liten parentes i min tråd om kompisens hus, men de har (om jag förstått det rätt) köpt huset av mäklare som säljer alla hus som entreprenören låter uppföra i området. Det är alltså ett "färdigt område" som säljs i princip. De har alltså ett avtal med mäklaren och har egentligen inget med entreprenören att göra och det har medfört att entreprenören inte har informerat så mycket. De har väl lite grann sagt att "detta kommer inte påverka er och därför behöver ni inte veta hur vi ska lösa det". Senast budet var väl:
Vilket låter som en ganska rimlig plan faktiskt. Vissa frågetecken kvarstår dock, främst kring höjder. Har de höjt alla fönster? Får de höja hela huset 50 mm enligt detaljplan? Jag kan uppdatera i framtiden när vi får veta mera."Avloppsgrodan" kommer att pejlas in vartefter man bilar upp lokalt där avloppet för toaletten står idag. Vi hoppas på att slippa bila en kvadrat men det kommer bli ett ganska stort hål. Därefter gör man samma upptagning där toaletten ska stå. Efter detta isolerar man, primar, lägger skenor som fästs i befintlig armering och gjuter upp till befintlig plattas höjd. För avloppen från handfat så spårar man upp i plattan och drar om dessa. Man säkerställer att fallen blir enligt standard. Tappvatten och alla andra anslutningar som är fel dras om. Därefter kapas golvvärmen och man lägger helt ny golvvärme ovanpå befintlig platta i ett lager fiberberikat flytspackel. Allt som allt räknar vi med att plattan höjs runt 40mm men vi har tagit höjd för detta genom att höja väggarna 50mm så att takhöjden lämnas oförändrad.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 596 inlägg
Om du med de/kompisen menar köparen så vill jag varna för inställningen att de har ett avtal med mäklaren. Mäklaren är inte avtalspart, utan det är säljaren. Att tro att man kan hålla mäklaren ansvarig för fastigheten är feltänkt. Sen kan det ändå vara så att man inte har att göra med hur säljaren/entreprenören löser problemen, men det är ändå denne man kan ställa till svars.S skydiver skrev:
Redigerat:
Tack för inputen! Jag har inte riktigt koll på hur mycket de vet och vem som är avtalspart, men jag har vidarebefordrat det du skrev till honom så att han är upplyst om det!Nötegårdsgubben skrev:Om du med de/kompisen menar köparen så vill jag varna för inställningen att de har ett avtal med mäklaren. Mäklaren är inte avtalspart, utan det är säljaren. Att tro att man kan hålla mäklaren ansvarig för fastigheten är feltänkt. Sen kan det ändå vara så att man inte har att göra med hur säljaren/entreprenören löser problemen, men det är ändå denne man kan ställa till svars.
Elfråga
Har du gjutit in några elrör i plattan?
Med tanke på att du ska ha kyrktak / öppet till nock i en del av huset så måste väl rör & kabel korsa vägen via det taket för att komma till andra delen av huset.
Är nog ingen större fara, mest längden och bökigheten att behöva dra rör 5 meter upp i tak och sen ner igen.
Med tanke på att du ska ha kyrktak / öppet till nock i en del av huset så måste väl rör & kabel korsa vägen via det taket för att komma till andra delen av huset.
Är nog ingen större fara, mest längden och bökigheten att behöva dra rör 5 meter upp i tak och sen ner igen.
Nej det har vi inte. Det är dock inte öppet över hela den korsande delen, så det ska nog gå fint att komma fram utan att behöva böka sig upp och ner!M matte_1986 skrev:Elfråga
Aha! Ja då ska det ju gå fint! Själv gjöt jag in så mycket rör att gjutaren blev förbannad.S skydiver skrev:
Men jag var extrem, förberedde för KNX men det blev aldrig av. Nu kör vi Plejd genomgående på typ allt som ska styras.
Jag funderade på att göra det, men kände dels att jag inte orkade, dels att jag inte hann, och dels att det kändes lite onödigt i vårt fall. Tyckte det var jobbigt som det var att få vattnet och avloppet på rätt plats...M matte_1986 skrev:
Ja dessa inmätningar av väggar... jobbigt. Bättre att köra motorväg i taket och väggarna sen med elrören. Tur du bestämmer själv så inte någon snickare kan gnälla sen när det är dagsS skydiver skrev: