Skön "läktare" ni har där inne. Är det där ledighetskommittén kan sitta och kommentera arbetet? :D
 
  • Haha
TCG
  • Laddar…
Måste ju ha plats för många arbetsledare! Ibland sitter farsan där och bidrar med glada hejarop när han har stunder han inte kan hjälpa till med något. :crysmile:
 
Idag kom vi upp i 500h arbetad tid på bygget. Och då statistik är kul har jag bokfört på ganska detaljerad nivå.
Enligt bokföringen har jag jobbat drygt 300, sambon drygt 110, vänner 44 och familj 37.
Till exempel tog grundläggningen 58h, 152h har vi lagt på stommen och snart 100h på taket.
Detta är ju lite intressant att jämföra med garaget. Från att grunden var gjuten har vi nu lagt knappt 300h på huset, och vid 300h på garaget efter gjutning hade vi precis fått upp all utegips. Så vi håller ändå nästan jämna steg trots att huset är en aning krångligare att bygga med alla vinklar. Det känns väldigt kul!

Idag började vi med att värma ihop våderna på pappen vi lade sist, och då taket var förbaskat halt fick vi bygga oss uppåt med ströläkt och bärläkt. Så nu har vi all ströläkt på plats på det taket, och en tredjedel av bärläkten. Och tre pannor... :crysmile:

Tak under konstruktion med ströläkt och första bärläkten på plats och underlagspapp, byggställning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter flyttade vi byggställningen till andra sidan så att vi kunde ta tag i sista delen av taket. Hann få upp några varv fram till att insektsnäten ska på plats, då började det skymma och vi bestämde oss för att få in och koppla av en kväll.

Takstolar och reglar på ett hus under konstruktion med skyddspresenning och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person på tak under konstruktion med ströläkt och bärläkt, samt delvis lagd takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I veckan blir det lite varmare väder och från onsdag ser det ut att bli uppehåll, så det känns hoppfullt att hinna få upp taket snart!
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 15 till
  • Laddar…
När jag gick på lunch på jobbet idag konstaterade jag att det var alldeles för fint väder för att bara sitta inne när man har ett tak som måste byggas! Som tur är har jag ett jobb där jag kan välja ganska bra vilka tider jag jobbar, så jag bestämde mig efter lunch för att åka hem och bygga istället... Passade även på att ta båten till en hamn närmare hem inför upptagningen som stundar, så det var liksom två flugor i en smäll!

Vattenstrålar bakom en båt på en solig dag, med utsikt mot öppet vatten och skogklädda kuster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Farsan kom i vanlig ordning och agerade hantlangare, och vid 15 kom sambon loss och kunde hjälpa till.
Trots att vi stannade upp en stund för att njuta av solnedgången (notera hur bilden är komponerad, självklart ska Eivor vara med):

Dramatisk solnedgång med rosa himmel framför en byggarbetsplats med grävmaskin och båt i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så hann vi få upp råspont på ena delen som är kvar, och även några våder papp:

Nybyggt takstomme med råspont i skymningen, täckt del och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon gör vi klart pappen innan jag åker på jobb, och sen har vi bara en raksträcka på taket kvar!
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 18 till
  • Laddar…
"notera hur bilden är komponerad, självklart ska Eivor vara med" :crysmile:
Ni kommer inte ha hjärta att sälja henne när huset är klart :D

Denna tråden är guld! Ni får det att klia i fingrarna att själv få bygga och lockar till skratt. :)
Grymt kul att följa ert bygge!
 
  • Älska
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
Har jobbat sena kvällar på mitt "riktiga jobb" i veckan så att jag kunde ta ledigt idag när det lovades bra väder, och vilket väder det blev! Det var visserligen 0,5 grader när jag gick ut i morse, och frost överallt så det var halt som tusan, men det har varit helt vindstilla och klart hela dagen, så när solen väl kom upp så har det värmt riktigt gott!

Disigt när jag började:

En takkonstruktion i trä under uppbyggnad med vindskyddspapp och taklister på plats i disig morgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till lunch hade vi kommit upp till nock:

Tak med träpanel och byggmaterial under en klar himmel, handske syns på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite senare var vindskivorna och takfotsplåtarna på plats:

Person som installerar takfotsplåtar och vindskivor på nytt trähus under en klar dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med halvfärdigt hus där takarbeten precis är avslutade, med grävmaskin i förgrunden och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen var det bara att kämpa på med pappen långt efter solnedgång:

Ett halvfärdigt tak på ett hus som arbetas på nattetid med belysning, bredvid en brasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätt tak med takpapp och lister på plats, fotograferat i mörker med strålkastarbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu. NU. Nu har vi ett tätt tak! Inga mera presenningar. Inget mera regn och löv överallt. Äntligen! Tjoho!
 
  • Gilla
  • Älska
Artemisia och 42 till
  • Laddar…
:poop:-bra!

Nu börjar det bli lite roligare igen kan jag tänka mig. ;)
Bra jobbat!
 
  • Älska
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Och efter solsken kommer regn, eller hur brukar man nu säga... Ja idag har det varit sämre väder med mulet och lite regn till och från hela dagen. Det har dock nästan bara varit roligt för man har kunnat gå runt och vara nöjd över att vi har ett tak! Tänk att så små saker kan sprida sådan glädje!

Idag inledde vi dagen med att gå med gasolbrännaren och göra klart de sista två taken så nu är de helt täta. Därefter fortsatte arbetet med utegipsen och lagom till middagstid var det grova jobbet med utegipsen klart. Nu är det gavelspetsarna och det lilla som måste skarvas på väggarna i övrigt som är kvar att göra.

Hus under konstruktion med tak nästan färdigställt och pågående arbete med utegips på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det är fascinerande hur mycket lite utegips kan göra, för från igår till idag så har det helt plötsligt börjat kännas som ett hus! Nu har man ju en innesluten volym att förhålla sig till, och det är så grymt häftigt.

Interiör av ett hus under konstruktion med trästomme synlig och byggmaterial utspridda, i begränsad belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre konstruktion av ett hus med ej färdigställda väggar, synliga takbjälkar och byggmaterial utspritt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon ska jag förhoppningsvis hinna göra gavelspetsarna klara så vi är helt väderskyddade.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 16 till
  • Laddar…
I morse var jag ovanligt taggad att komma igång med bygget. Efter att ha fått på taket och det mesta av utegipsen känns allt plötsligt hoppfullt igen, och det är ju en njutning att gå ut! Så vid halv nio var jag ute och fortsatte regla upp gavelspetsarna. Lite senare kom min far över och fortsatte hjälpa till, och nu fick han påbörja landgångarna på vinden. En kompis kom också över för att hjälpa till, så han och jag började gipsa gavelspetsarna.

Vi rev ner byggställningen och flyttade den till första gaveln, gipsade, och rev ner den igen för att flytta till nästa gavel. Jag kände då att det var väldigt ineffektivt och arbetsdrygt att riva ställning och bygga upp ställning för att sen sätta upp sex skivor gips, och så fortsätta på samma vis, så jag tänkte att vi kanske kunde använda vår självtransporterande byggställning - den mest mångsidiga damen jag känner - Eivor:

Hus under konstruktion med en grävmaskin vid gaveln där personer arbetar med byggställningar och gipsplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det gick alldeles utmärkt! Så efter några timmars arbete hann vi, precis lagom till middag, få sista gaveln färdig så när som på två passbitar i hörnen.

Grävmaskin med lyft arm som används som lyftkran för att flytta byggmaterial vid husbygge på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad hade vi gjort utan vår Eivor? Vår fasta punkt i tillvaron och vårt ljus i mörkret. :heart:
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik_Hed och 24 till
  • Laddar…
Du bara "larvar" runt du! :rofl:
Smart att nyttja Eivor, här verkar inga regler för arbetsmiljö finnas. Var är fall- och sparkskydden på Eivor? :thinking::D

Dränneringen under tar inte stryk av att Eivor rullar över den? Såg ut att stå rakt på med larvbandet, iofs borde ju de slangarna klara en hel del tryck.
Kul att se "ett hus" nu, blir så mycket trevligare när de "stora" bitarna faller på plats. (y)

Inväntar med spänning "spik-utmaningen" någon gång framöver för Eivor :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
Violina och 1 till
  • Laddar…
M matte_1986 skrev:
Du bara "larvar" runt du! :rofl:
Smart att nyttja Eivor, här verkar inga regler för arbetsmiljö finnas. Var är fall- och sparkskydden på Eivor? :thinking::D

Dränneringen under tar inte stryk av att Eivor rullar över den? Såg ut att stå rakt på med larvbandet, iofs borde ju de slangarna klara en hel del tryck.
Kul att se "ett hus" nu, blir så mycket trevligare när de "stora" bitarna faller på plats. (y)

Inväntar med spänning "spik-utmaningen" någon gång framöver för Eivor :cool:
På grund av larverna lär marktrycket vara mindre än om det hade stått en bil på platsen..
 
  • Gilla
skydiver
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
På grund av larverna lär marktrycket vara mindre än om det hade stått en bil på platsen..
Sant, tänkte inte på att dessa jämnar ut trycket rätt bra faktiskt. :)
 
  • Gilla
skydiver
  • Laddar…
Känslan igår kväll när man innan läggdags gick runt på bygget och njöt av att stå inne nästan helt skyddad från vädrets makter var fantastisk. Gick runt med sopborsten och spred ut de små vattenpölar som fanns kvar där inne och tänkte att de skulle torka fint nu när det skulle blåsa i några dagar.

Sen kom stormen och började tillta i styrka i natt, och jag hade svårt att sova för jag såg framför mig hur huset blåst omkull och båten slitit sig.

När jag gick ut till bilen i morse gick jag en sväng runt huset och allt såg bra ut. Körde förbi båten på väg till jobbet och den låg snällt och fint skyddat för den sydliga vinden.

Efter lunch när jag fick meddelande från sambon om att det verkligen blåser idag och strömmen kommit och gått, så frågade jag om bygget blåst bort. Efter en stund kom det "Och fuck!" på Messenger och följande bild:

Byggprojekt med hus halvfärdigt, skivor på gavel lossnade i storm, bil framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivorna på gavelspetsen hade vi i brådskan igår kväll bara fäst längs kanten då jag bara hade reglat upp CC 1200, och det hade ju inte varit några problem om det inte hade blåst närmare 25 m/s i byarna idag... Antagligen har hela huset "andats" när en vindby kommit för att sedan slappna av igen, och igen, och igen. Och med skivan bara fäst i kanterna så har den kunnat flexa en del, så till slut hade den slitit sönder skivan vid alla spikar så den trillade ner och slog hål i skivan under på vägen. Efter att bilen togs släppte ena skivan bredvid också. Även hörnet hade släppt eftersom det hade slarvats lite med spikningen av denna.

Jag åkte direkt hem från jobbet och satte upp resten av reglarna på gavelspetsen och fäste kvarvarande skivor innan de kunde släppa, och med sambons hjälp kunde vi sätta upp en ny skiva för hörnet också. Så nu är huset någorlunda tätt igen, men vi får nog vänta tills stormen bedarrat innan vi sätter upp flera skivor för det var inte lätt att handskas med 1,2*3m skivor i den här vinden...

Nåväl, det hade kunnat vara mycket värre och är detta den enda som händer i den här stormen är jag nöjd! Med tanke på att det är den mest utsatta vindriktningen och så mycket ännu är ofärdigt så tar jag det positivt om det håller ihop bra nu.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 17 till
  • Laddar…
Heij83
Kämpa!
 
  • Älska
Nisge
  • Laddar…
Nu har vädret tagit sig till det bättre igen! Vinden har mojnat till en behaglig bris och solen visar till och med sin nuna ibland! Detta gör nog gott för stommen som får fina möjligheter att torka.

Idag tog vi oss an att laga det som gick sönder häromdagen:

Husstomme under konstruktion i skymningen med öppen arbetsbelysning och en person på en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och fortsatte med att sätta upp skarvbitarna högst upp på väggarna:

Ett hus under konstruktion vid skymning med en person som arbetar på en stege och tänd belysning inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under konstruktion belyst på natten med presenning över fönstret och stege vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.