Torbjärn Torbjärn skrev:
Väldigt bred rörgrav ni har ingen smalare skopa till Eivor? Jag funderar på att hyra en minigrävare och gräva en rörgrav och den skopan är väldigt smal :geek:
Ingen smalare skopa nej. Lånade en smalskopa när vi grävde VA, men skillnaden var ju inte markant direkt då den var 70 och denna är 90...
Dock är det rätt skönt att ha bra bredd när man gräver djupt så man har lite utrymme att röra sig på, dessutom rasar det alltid in lite vid kanterna och har man då lite extra bredd gör det inget.
 
  • Gilla
Torbjärn och 1 till
  • Laddar…
Och hittar man sånna stora stenar är de skönt att ha rätt skoppa redan på för att slippa åka och byta ;)
 
M Mlindahl skrev:
Och hittar man sånna stora stenar är de skönt att ha rätt skoppa redan på för att slippa åka och byta ;)
Helt klart! Speciellt om man råkar ha rätt skopa på andra sidan tomten (vilket man oftast har) så att man måste larva över hela gården för att hämta den.
 
Efter en deadline på jobbet i måndags, vilken medförde en väldigt lång vecka innan, så har jag äntligen haft lite tid över att jobba på bygget denna vecka.

Det började bra med att jag i torsdags noterade en liten vattenpöl på plattan. Gav mig ut i regnet och tittade upp på taket och såg direkt felet: när jag varit uppe kvällen innan och vindsäkrat lite läkt inför stormvindarna de här dagarna hade jag halkat till vilket gjorde att skruvdragaren hakade loss från byxorna och hade landat med bitset neråt och slagit hål i pappen... Det var bara att börja laga det i regn och blåst, men nu är det tätt iaf. Kul att bygga hus!

En liten vattenpöl på ett grått betonggolv inne i en ofärdig byggnad med öppna träreglar och en öppen dörr som leder ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det var jag blöt hela vägen in innanför kalsongerna, så gick in och bytte kläder och beslutade mig för lite innejobb i garaget och lägenheten istället.

Satte upp belysning under hyllan i köket, så där lagom 6 månader efter inflyttningen:

Kök med bänkbelysning under överskåpen och diverse köksredskap samt verktyg på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och monterade sen dit en termostat på matningen till golvvärmefördelararen för garaget:

Installation av termostat på golvvärmefördelare med kopparledningar och expantionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta då jag nyligen konstaterade att han som konstruerade golvvärmen missat lite i sitt tänk vilket medför att golvvärmen i garaget kräver 28 grader framledning och golvvärmen i huset kräver 36 grader framledning, och 36 har jag ju dimensionerat radiatorerna på loftet efter. Eftersom jag tänkt försöka köra utan shunt (för att slippa en pump och lite annat) så blir ju inte detta så bra då det blir väldigt varmt i garaget, så efter lite bollande med konstruktören kom vi fram till att prova sätta en kapillärrörstermostat på matningen och på så vis begränsas golvvärmen i garaget. Detta lär ju medföra lite pendling i temperaturen i garaget på någon grad åtminstone, så jag loggar nu temperaturen för att se hur det funkar. Någon grad pendling stör mig dock inte, så funkar det så här blir jag nöjd!
Egentligen borde man lagt ännu större CC mellan slingorna, typ 400 eller 500, men då hade man ju riskerat ojämn värme över golvet istället. Det hade visserligen inte gjort något då det är i ett garage, men men. Det är som det är nu!

Igår kom efterlängtad hjälp i form av elektrikern som skulle dra in ström till huset så vi kan köra byggcentral, så nu slipper vi äntligen ha skarvsladd över infarten! (y)

Arbetare i reflexkläder installerar elsystem på ett bygge vid en röd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt under gårdagen och dagen har jag pillat på med ventilationen. Är färdig med dragningen till fyra rum nu, bara sju kvar!

Interiör av ett hus under konstruktion med trästomme och synliga isoleringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underuppbyggd husstomme med synliga träbjälkar och ventilationssystem i byggprojektets tidiga fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett hus under konstruktion med trästomme, osynlig ventilation och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av oavslutat garage med isoleringsmaterial, byggverktyg och diverse byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Interiör av ett byggprojekt med isoleringsmaterial och byggutrustning under takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik_Hed och 12 till
  • Laddar…
Äntligen en uppdatering, blev orolig att det hänt något.
Bra kämpat!
 
  • Älska
  • Gilla
skydiver och 1 till
  • Laddar…
Kul att ni fortsätter att ta bilder under bygget och berätta om problem och dess lösningar. Riktigt kul att följa!
 
C cap skrev:
Äntligen en uppdatering, blev orolig att det hänt något.
Bra kämpat!
Vad omtänksamt att du tänker så! Här är det dock ingen fara, tycker bara det är lite tråkigt att uppdatera när det inte hänt något intressant.

Efter stormarna de senaste dagarna fick vi idag sol hela dagen, och då passade vi på att sätta upp takfotsbrädor och klä in takfoten, samt montera rännkrokar. Vi hann tyvärr inte så långt under de timmar vi hade dagsljus, men en bit på vägen kom vi.

Hus under konstruktion med uppsatta takfotsbrädor och inklädd takfot, solenergipaneler installeras på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När solen gick och lade sig gick jag in och fortsatte pilla på med ventilationen. Som VVS-konsult tycker jag det är väldigt kul att få lite praktisk erfarenhet, och hela tiden lär jag mig saker jag har nytta av i mitt yrkesliv. Borde ju nästan fakturera för tiden... :crysmile:

Ventilationssystem under installation i ett träbjälklag med flexljuddämpare och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har alltid tyckt att flexljuddämparna är något som används onödigt mycket, då en normal ventilation i ett hus inte ska behöva så mycket ljuddämpning för att vara tyst. En rejäl ljuddämpare efter aggregatet, och sen eventuellt någon ljuddämpare till på lämplig plats i systemet för att minska överhörning, och det ska räcka. Så länge systemet är vettigt dimensionerat i övrigt så att man inte har en massa spjäll eller behöver ta stora tryckfall över donen.

Denna filosofi körde jag på när jag gjorde ventilationen i lägenheten på garaget och det systemet är i det närmaste ljudlöst. "Men varför har du en massa flexdämpare nu då?" kanske ni undrar? Jo, delvis för att jag konstaterade att det underlättar som tusan för placeringen av donet när man har sista biten flexibel, istället för att hålla på och pilla med böjar och mäta sig galen. Kostnaden är så liten att det är det värt i tiden man sparar. Och eftersom jag vill minimera överhörning mellan rum hade jag ändå velat ha ett gäng ljuddämpare, och då blir det nog totalt sett billigare att köra med flex.
Det som däremot fortfarande är en farhåga och min största oro kring dessa är hur de påverkar rensbarheten, är rädd att de kan vara lite knepiga att få viskan genom och att det finns en risk att slangen separerar från stosen då dessa endast är limmade. Ska ta och testa rena systemet innan vi isolerar vinden så man hinner upptäcka eventuella problem.

För övrigt så ser min projektering ut så här:
Ventilationsritning

Något som kan vara förbryllande är att det ser ut att vara två frånluftsdon i duschen - det övre är till duschen och det nedre ska sitta uppe i nock på loftet. Orkade inte göra en skild ritning för detta futtiga don... :p
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Sådär, nu borde länken till ritningen vara öppen att titta på!
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Decibelnivåer jämförelse

• 0-15 dB Svagast uppfattbara ljud
• 10 dB Fallande löv
• 20 dB Viskning
• 30 dB Svagt vindbrus
• 40 dB Svag radiomusik
• 50 dB Ljudnivå i ett kontorslandskap
• 60 dB Normalt tal
• 70 dB Bil invändigt
• 80 dB Startande långtradare

– 85 dB Risk för hörselskada vid långvarig exponering
• 90 dB En vanlig motorgräsklippare
• 100 dB Motorsåg, avstånd 1m
• 120 dB Tryckluftsborr
– 120 dB Smärtgräns
• 140 dB Motor från ett jetplan
• 150 dB Skott från ett hagelgevär
• 180 dB Kanonskott, trumhinnan spricker
 
Två veckor:cry:
 
  • Älska
  • Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
Pontus95 Pontus95 skrev:
Två veckor:cry:
Förlåt!

Här har det inte hänt så mycket synligt på sistone. Har pillat på med insektsnät och luftspalter i alla dessa förbannade vinklar och vrår. Har även fortsatt en bit med ventilationen, och så har vi byggt upp stommen för loftet faktiskt! Så nu börjar bastu med dusch och omklädningsrum visa sig.

Inbyggnadsstomme för ett loft i ett byggprojekt, med ventilationdelar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning med träreglar för ett loft under uppbyggnad i en stor byggnad med byggmaterial och verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även lite inspiration när jag städade i garaget och påbörjade installationsskiktet längs en vägg vi inte sett på typ ett år, men nu när vi fått ut en del material till huset så fanns det mera plats!

Renoveringsprojekt med isolerade väggar och stomme för loft under uppbyggnad i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sent omsider har jag även monterat ett riktigt låsbeslag för ena portparet vilket var fantastiskt skönt. Hittills har vi ju haft ena porten fastskruvad och normalt bara öppnat den andra, och när behov av hela öppningen funnits har man fått skruva loss den andra porten. Men nu är det slut på det!

Nyinstallerade träportar i ett garage med säkerhetslåsbeslag och ren yta där material flyttats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lagom till att portarna nu går att öppna så var det dags att ta upp båten och se om den fick plats. Till min förskräckelse så gick det ju utan problem! Så nu blir det som i Jaws: we're gonna need a bigger boat...

Utsikt från mörkret utåt ett upplyst garage med en båt parkerad inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En båt på trailer inne i ett rymligt garage med byggmaterial och verktyg längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garage med byggmaterial staplat längs väggen och en båt parkerad inuti, verktyg synliga i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätband visar höjden på en ljus byggkonstruktion, omgiven av byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Patrik_Hed och 23 till
  • Laddar…
Det har varit dåligt med uppdateringar på sistone, och det beror i huvudsak på att jag blev väldigt inspirerad att börja greja med båten när jag fick in den i garaget, och var mindre inspirerad att hålla på med huset i detta tråkiga, fuktiga väder. Så har haft en välbehövlig paus från huset och istället skruvat sönder båten i molekyler (nästan), och först idag återupptogs bygget.

Det som var väldigt roligt var att trots att det fortsatt med främst tråkiga moment idag så kändes det ändå väldigt motiverande, vilket betyder att det var en välbehövlig och nyttig paus jag tog. Nu är det semester fram till 7/1 och utöver julafton imorgon har jag inga planer annat än bygget. Och eventuellt lite båt...

Så, god jul önskar vi härifrån Åland, och Eivor hälsar också!

Juldekorerad grävmaskin och julgran med ljusslingor under nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Artemisia och 24 till
  • Laddar…
Nu har vi gått över till 2021 och ett nytt år som bjuder på nya möjligheter! Här gärna det varit full rulle i stort sett varje dag vilket gett en del framsteg.

Vi har bland annat fått upp ångbroms/plast och gles i hela huset:

Takstolar med uppsatt ångbroms och mellanliggande glespanel i ett underkonstruktionsstadium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett hus under renovering med isoleringsmaterial och en ångbroms installerad på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Ångbroms och plast?" kanske ni undrar? Jag har våndats mycket kring hur vi skulle göra parallelltaket, och läst på så många olika ställen om olika råd och rön, examensarbeten och tillverkares anvisningar att mina ögon börjat gå i kors. Hur gör man egentligen ett parallelltak säkert? Svaret är väl egentligen att inte göra ett parallelltak, men så säkert som möjligt då? Jag har då inte hittat någon konsensus kring detta, men har tyckt att detta alternativ verkar byggnadstekniskt logiskt: man fullisolerar taket (ingen luftspalt), har en isolering som kan hantera fukt (cellulosa) och har en ångbroms på insidan. Bland annat har Isover några lösningar på detta som jag tagit inspiration av, de rekommenderar dock variabel ångbroms och vi har bara vanlig, men jag har även läst examensarbeten där det gjorts simuleringar på vanlig ångbroms i sådan lösning. Igen aning om det här är rätt väg att gå, men jag tyckte att det kändes logiskt och bestämde mig för det. Tiden får utvisa om jag hade fel.

När jag gick runt och sköt fast glesen så var jag tvungen att prova ta på mig mina gamla hoppstyltor för att testa hur det kändes, och jag kom ju faktiskt ganska lagom nära då!

Person med hoppstyltor i ett byggprojekt, med anordningar och verktyg fastsatta på benen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man i bygghjälm och reflexjacka använder en spikpistol för att montera gles på en vägg med ångbroms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag når dock precis nätt och jämnt utan styltorna, så det mesta är skjutet utan. Men det var kul att prova!

Har även förberett plats och kondensavlopp från eventuell fläktkonvektor om vi känner att det behövs:

Ett hus under konstruktion med synliga träbjälkar och installation av ventilationssystem och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt underifrån av ett isolerat tak med synlig ångbroms, plastfolie och träramskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


All ventilation är klar och framdragen till min "aggregatsimulator", byggd enligt måtten på mitt tilltänkta aggregat och med klossar för att kunna hänga kanalerna på vid montering av dessa:

Ventilationssystem med rör och isolering i en träkonstruktion under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör med isolering som passerar genom en träkonstruktion under byggfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinden börjar nu vara helt klar med sarg vid taket över groventrén på plats också:

Nybyggd hustakstomme med glespanel och ångbroms synlig inuti ett underkonstruktionstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre takkonstruktion i trä med bjälkar och glespanel, samt ventilation och ångbromsplast under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även fått levererat våra specialbeställda vinkelrännor, men tyvärr hade jag förutsatt att två väggar som skulle vara i 45°-vinkel med varandra faktiskt var det, vilket de ju inte var...

Närbild av specialbeställda vinkelrännor på taket som inte matchar den förväntade 45° vinkeln, vilket illustrerar byggutmaningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinkeln var i själva verket ungefär 47°, så nu ska jag se om någon lokal plåtis kan justera vinkeln eller om vi behöver beställa nya.

Nu när taket är plastat och huset är tätt har jag också hyrt en avfuktare för att försöka sänka fukten på bygget så att vi så småningom kan isolera och plasta väggarna. Har även tänkt försöka hjälpa till och värma lite underifrån, så idag kopplade jag värmen till huset via kulverten och drog igång golvvärmen. Med ett helt oisolerat hus är det ju lite att elda för kråkorna, och kommer en riktig köldknäpp så får nog värmepumpen kämpa för att hålla någon form av temperatur där inne, men målet är ju inte att hålla det bekvämt varmt utan snarare bara att få upp temperaturen några grader och hjälpa avfuktaren.

Kopparledningar och isolerade rör installerade i en vägg under en byggnadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av golvvärmesystem med många blå rör anslutna till en fördelare i en pågående byggarbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här innebär dock att pumpen får jobba järnet redan nu, för plattan består nu av cirka 20 kubikmeter 2-gradig betong! Returen från huset hade efter typ 5h drift stigit från 0 (enligt termometern i stocken, vilket jag inte tror på då det är 2 grader inomhus) till 4! NIBE-pumpen räknat stadigt ner på gradminuter tills den kom till -1300 då den verkar ha gett upp, för minuterna borde fortsätta sjunka men det gör de inte. :rofl:
Har strypt flödet ganska kraftigt till huset för att försöka arbeta upp temperaturen lite lagom långsamt och ge pumpen en chans att hinna med, så det ska bli spännande att se hur det ser ut imorgon bitti!

Digital display visar värden på klimatsystem med temperatur- och funktiondata, inkluderat gradminuter på -1300.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ja, det var väl en liten uppdatering så här långt. I nästa vecka kommer isoleraren och sprutar taket, och det kommer kännas som en riktig milstolpe!
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 15 till
  • Laddar…
Snablis
Cellulosa i taket utan luftspalt kör vi med också. Enligt min konstruktör hanteras fuktkvoten av ångspärren och isoleringen i ngn fin symbios jag inte satt mig in i.

Fick höra en historia av honom om en som bott i huset och inte tätat ångspärren ordentligt och isoleringen hade sugit så mycket fukt ur inomhusluften att de fått riva och göra om alltihop.
Så viktigt att tejpa ordentligt.

Jag tog för övrigt från samma ångbromsrulle till ytterväggen i badrummet då ev minsta lilla fukt som (mot förmodan) skulle gå igenom väggen inte stannar där utan kan vandra vidare genom ytterväggen...
 
  • Gilla
Sållentuna_INFP
  • Laddar…
Snablis Snablis skrev:
Cellulosa i taket utan luftspalt kör vi med också. Enligt min konstruktör hanteras fuktkvoten av ångspärren och isoleringen i ngn fin symbios jag inte satt mig in i.

Fick höra en historia av honom om en som bott i huset och inte tätat ångspärren ordentligt och isoleringen hade sugit så mycket fukt ur inomhusluften att de fått riva och göra om alltihop.
Så viktigt att tejpa ordentligt.

Jag tog för övrigt från samma ångbromsrulle till ytterväggen i badrummet då ev minsta lilla fukt som (mot förmodan) skulle gå igenom väggen inte stannar där utan kan vandra vidare genom ytterväggen...
Skulle då fukt ta sig igenom tätskiktet (vilket det inte ska kunna) så kan det inte torka ut eftersom det stannar mellan tätskikt och plast, vilket jag skulle säga är värre än att det går ut i väggen och torkar ut. Så just i badrum skulle jag inte göra så.... Själv körde jag Isovers Vario som är lite mer diffusionsöppen i badrummet just pga det....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.