397 871 läst · 712 svar
398k läst
712 svar
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Plötsligt händer det!
I tisdags lånade jag fuktmätaren igen och gick runt och mätte på flera punkter både på reglar och syll på alla väggar i hela huset. Och äntligen, efter 18 dagar med värme och två veckor med dubbla avfuktare var det tillräckligt torrt! Generellt låg ytfuktkvoten under 15,5 förutom något enstaka ställe på syllen där det var upp till 16,5.
Jag började direkt isolera på onsdag, och igår började min pappa hjälpa till igen. Han har bara gått och väntat på att få ett lämpligt uppdrag, så nu satte han igång med raketfart! Idag har vi jobbat på båda två, och nu är över halva huset isolerat. Tror nog vi kommer ha all isolering uppe och färdigt plastat innan helgen är slut.
Nu börjar temperaturen krypa upp mot 19 grader där inne, och värmepumpen kan äntligen börja varva ner. Delta-T över golvvärmen är för första gången under 10 grader och börjar nu komma ner till de 6 grader det ska vara. Det tar sig!
Passade även på att gå runt med värmekameran idag och ta lite bilder. Konstaterade snabbt att man alltid borde termografera hus när man isolerat dem, för minsta lilla brist i isoleringen syntes direkt! Jag kunde direkt visa för min pappa var han hade missat och han kunde direkt på ett pedagogiskt sätt se hur viktigt det är att få det bra. Minsta lilla glipa mellan isolering och regel eller mellan två bitar isolering syntes omedelbart, även om man inte ens såg det med blotta ögat!
De tre nedre markeringarna är alltså små glipor mellan isolering och regel eller mellan isolering och isolering. Den övre är också en liten glipa som det "rann" kyla från. Det här var liksom inte några stora hål, utan det kunde vara så enkelt som att man haft en finger mellan när man satt dit isoleringen, och att man kunde råda bot på det bara genom att dra och ruckla lite i isoleringen.
Här ser man på värmekameran klart och tydligt en liten läcka nere till vänster, men med vanliga kameran syns det överhuvudtaget inte. Det syntes knappt fast jag lade mig på golvet och tittade på det, jag behövde pilla lite på den yttersta isoleringen för att se att det blivit en liten glipa innanför.
Vi kämpar vidare!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I tisdags lånade jag fuktmätaren igen och gick runt och mätte på flera punkter både på reglar och syll på alla väggar i hela huset. Och äntligen, efter 18 dagar med värme och två veckor med dubbla avfuktare var det tillräckligt torrt! Generellt låg ytfuktkvoten under 15,5 förutom något enstaka ställe på syllen där det var upp till 16,5.
Jag började direkt isolera på onsdag, och igår började min pappa hjälpa till igen. Han har bara gått och väntat på att få ett lämpligt uppdrag, så nu satte han igång med raketfart! Idag har vi jobbat på båda två, och nu är över halva huset isolerat. Tror nog vi kommer ha all isolering uppe och färdigt plastat innan helgen är slut.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Nu börjar temperaturen krypa upp mot 19 grader där inne, och värmepumpen kan äntligen börja varva ner. Delta-T över golvvärmen är för första gången under 10 grader och börjar nu komma ner till de 6 grader det ska vara. Det tar sig!

Logga in
Skapa konto
Passade även på att gå runt med värmekameran idag och ta lite bilder. Konstaterade snabbt att man alltid borde termografera hus när man isolerat dem, för minsta lilla brist i isoleringen syntes direkt! Jag kunde direkt visa för min pappa var han hade missat och han kunde direkt på ett pedagogiskt sätt se hur viktigt det är att få det bra. Minsta lilla glipa mellan isolering och regel eller mellan två bitar isolering syntes omedelbart, även om man inte ens såg det med blotta ögat!

Logga in
Skapa konto
De tre nedre markeringarna är alltså små glipor mellan isolering och regel eller mellan isolering och isolering. Den övre är också en liten glipa som det "rann" kyla från. Det här var liksom inte några stora hål, utan det kunde vara så enkelt som att man haft en finger mellan när man satt dit isoleringen, och att man kunde råda bot på det bara genom att dra och ruckla lite i isoleringen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Här ser man på värmekameran klart och tydligt en liten läcka nere till vänster, men med vanliga kameran syns det överhuvudtaget inte. Det syntes knappt fast jag lade mig på golvet och tittade på det, jag behövde pilla lite på den yttersta isoleringen för att se att det blivit en liten glipa innanför.
Vi kämpar vidare!
Oj va du varit petig med isoleringen 
Sen kommer elektrikern och borrar rakt ut till uttag, belysning och annat och sabbar allt med sina hål och rör.
får väl hoppas han/du är noggrann då också! 
Kul att det går framåt! Skönt med värme i huset nu också!
Sen kommer elektrikern och borrar rakt ut till uttag, belysning och annat och sabbar allt med sina hål och rör.
Kul att det går framåt! Skönt med värme i huset nu också!
Väldigt kul tråd att följa. Bra kämpat så länge, blir säkert superfint hus. 
Lekar själv med tanken att isolera garaget som just består av stomme, träpanel och plåttak utan innerväggar och -tak. Dåligt med ork dock.
Imponerande hur ni som bygger själva orkar att hålla tempo även efter en heldag på jobbet. Skäms nästan
Lekar själv med tanken att isolera garaget som just består av stomme, träpanel och plåttak utan innerväggar och -tak. Dåligt med ork dock.
Imponerande hur ni som bygger själva orkar att hålla tempo även efter en heldag på jobbet. Skäms nästan
Håller med om första meningen.I Ionut skrev:Väldigt kul tråd att följa. Bra kämpat så länge, blir säkert superfint hus.
Däremot får man ta den tid man behöver för jobben. Jag skulle själv göra om en gammal vedbod till verkstad för åtta år sen. Grävde ur torpargrunden, isolerade och göt golvet med värmeslingor, isolerade väggar och tak, men sedan började det gå tungt. Hade en del maskiner som behövdes där, samt skaffade fler underhand. Det mesta hamnade mitt i lokalen, men annat tvingades jag ställa efter sidorna. Detta innebar att jag hela tiden fick baxa undan grejor innan jag kunde sätta upp OSB och gipsskivor. Nu fattas det två skivor, spackling, målning samt el, uttag, armaturer innan jag kan röja ur och få maskiner, arbetsbord, skåp och hyllor på plats. Hoppas jag blir klar under 2021.
Dock har snöslungan gått oavbrutet de senaste fem dagarna. Snön stjäl tid.
Ooops, blev visst lite OT, men ids inte radera.
Jovisst, lite petig kanske man är, men samtidigt: har man grejerna tar det inte mycket tid att göra det så bra som möjligt. Så tänker jag i och för sig väldigt ofta, vilket väl gör att "många bäckar små" och så tar det rätt länge ändå... 
Tyvärr var jag lite entusiastisk i min spådom, för vi hann inte bli klara i helgen. Min far var här och kämpade på med isoleringen både lördag och söndag, och jag och sambon plastade på förmiddagarna. Men från lunch till middag var jag hos en bekant och hjälpte honom bygga upp värmesystem i hans nyrenoverade hus. Jag har fått låna byggställning av honom och har i gengäld projekterat hans teknikrum och hjälper nu till att installera allt också. Jag har ju faktiskt installerat en värmepump så nu måste jag ju vara proffs!
Nåväl. Vi fick faktiskt allt färdigt isolerat igår kväll, och ikväll fick vi upp den sista plasten och ångbromsen i alla våtrum.
Hittade även några till intressanta saker med värmekameran:
Ser fint ut, eller hur? Inte med IR!
Och tittar man in ser det ut så här:
Lätt fixat genom att dra lite i isoleringen! Inte är det väl hela världen med lite sådana små ställen här och där, men när det inte kostar något att åtgärda kan man ju inte låta bli!
Just nu är det prick 20 grader i huset vilket är alldeles för varmt när man ska jobba, så nu försöker jag sakta trimma ner värmen lite grann. Värmepumpen kan nu slappna av igen och det syns tydligt på förbrukningen att den kunnat varva ner och att vi tagit bort avfuktarna:
Och det känns rätt skönt, för januari har hittills varit en dålig månad...
Kommer fortsätta med kompisens värmesystem på kvällarna denna vecka men förhoppningsvis får vi det klart snart, därefter är det väl dags att börja med installationsskiktet och innerväggar!
Tyvärr var jag lite entusiastisk i min spådom, för vi hann inte bli klara i helgen. Min far var här och kämpade på med isoleringen både lördag och söndag, och jag och sambon plastade på förmiddagarna. Men från lunch till middag var jag hos en bekant och hjälpte honom bygga upp värmesystem i hans nyrenoverade hus. Jag har fått låna byggställning av honom och har i gengäld projekterat hans teknikrum och hjälper nu till att installera allt också. Jag har ju faktiskt installerat en värmepump så nu måste jag ju vara proffs!
Nåväl. Vi fick faktiskt allt färdigt isolerat igår kväll, och ikväll fick vi upp den sista plasten och ångbromsen i alla våtrum.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Hittade även några till intressanta saker med värmekameran:

Logga in
Skapa konto
Ser fint ut, eller hur? Inte med IR!

Logga in
Skapa konto
Och tittar man in ser det ut så här:

Logga in
Skapa konto
Lätt fixat genom att dra lite i isoleringen! Inte är det väl hela världen med lite sådana små ställen här och där, men när det inte kostar något att åtgärda kan man ju inte låta bli!
Just nu är det prick 20 grader i huset vilket är alldeles för varmt när man ska jobba, så nu försöker jag sakta trimma ner värmen lite grann. Värmepumpen kan nu slappna av igen och det syns tydligt på förbrukningen att den kunnat varva ner och att vi tagit bort avfuktarna:

Logga in
Skapa konto
Och det känns rätt skönt, för januari har hittills varit en dålig månad...

Logga in
Skapa konto
Kommer fortsätta med kompisens värmesystem på kvällarna denna vecka men förhoppningsvis får vi det klart snart, därefter är det väl dags att börja med installationsskiktet och innerväggar!
Jag ber om ursäkt till alla följare utav detta byggprojekt, det är jag som fördröjer det.S skydiver skrev:...från lunch till middag var jag hos en bekant och hjälpte honom bygga upp värmesystem i hans nyrenoverade hus. Jag har fått låna byggställning av honom och har i gengäld projekterat hans teknikrum och hjälper nu till att installera allt också. Jag har ju faktiskt installerat en värmepump så nu måste jag ju vara proffs!
Det är som dom brukar säga att "proffsen är de som har flest bokningar".
Och det är helt klart ett proffs som jobbar här:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag lovar att lämna tillbaka honom när vi är klara.
Eftersom vi hade plastat taket innan vi började värma så blev det ingen kondens på vinden. Det kondenserade lite grann på insidan plasten innan taket blev isolerat, men det gjorde ju ingenting.X xLnT skrev:
Det ska i teorin gå att öppna fronten på aggregatet och komma åt allt. Hur det funkar i verkligheten, det återstår att se!
Ok, intressant, jag har hela tiden gått och trott att det är fukten i den varma luften som kondenserar mot den kalla ytan, dvs den varma luften (ovanför plasten) borde då kondensera mot den kalla råsponten.S skydiver skrev:Eftersom vi hade plastat taket innan vi började värma så blev det ingen kondens på vinden. Det kondenserade lite grann på insidan plasten innan taket blev isolerat, men det gjorde ju ingenting.
Det ska i teorin gå att öppna fronten på aggregatet och komma åt allt. Hur det funkar i verkligheten, det återstår att se!![]()
men så verkar ju inte vara fallet.
Exakt så är det, men du tänker lite för "långt". Den varma, fuktiga luften hålls ju inne i "huset" och stannar vid plasten som är kall, och där kondenserar det.X xLnT skrev:
Nej, vi har ventilerad takfot också. Men som sagt, den fuktiga varma luften stannar ju vid plasten i taket.X xLnT skrev:
Visst, luften på vinden värms ju av transmissionen genom plasten, men den luften blir ju då bara torrare. Visserligen innebär det att den kan uppta mer fukt, men genomströmningen av luft där uppe gör nog att det var ganska försumbart. Ingen kondens där uppe uppstod i varje fall!
Har inte hänt så mycket sen sist tyvärr. Har hjälpt min vän med hans värmesystem flera kvällar och på helgen, och så har jag hjälpt en kollega att felsöka hans värmesystem några andra kvällar vilket inte lämnat så mycket tid till vårt bygge.
Ikväll fick jag dock lite tid över och har nu påbörjat korsläkten, och återigen funderar jag på vem som tyckte det var klokt att bygga med 45 graders vinklar i väggarna...
men jag tror fortfarande det blir värt det när det är färdigt!
Byggde även en medhjälpare för att underlätta monteringen när man är ensam.
Riktigt roligt att se det växa fram och motivationen är hög nu på att få detta klart så vi kan sätta upp innerväggar!
Sprang för övrigt på denna roliga grej på en butik här på ön och slog till direkt då jag saknat att inte kunna ha fler bits än 2 till hands när man jobbar. På kvällen såg jag en artikel här på Byggahus om just denna grej som dessutom är uppfunnen av en medlem! Får än så länge 5 bits av 5 möjliga i betyg av mig.
Ikväll fick jag dock lite tid över och har nu påbörjat korsläkten, och återigen funderar jag på vem som tyckte det var klokt att bygga med 45 graders vinklar i väggarna...

Logga in
Skapa konto
Byggde även en medhjälpare för att underlätta monteringen när man är ensam.

Logga in
Skapa konto
Riktigt roligt att se det växa fram och motivationen är hög nu på att få detta klart så vi kan sätta upp innerväggar!

Logga in
Skapa konto
Sprang för övrigt på denna roliga grej på en butik här på ön och slog till direkt då jag saknat att inte kunna ha fler bits än 2 till hands när man jobbar. På kvällen såg jag en artikel här på Byggahus om just denna grej som dessutom är uppfunnen av en medlem! Får än så länge 5 bits av 5 möjliga i betyg av mig.

Logga in
Skapa konto
Köpte också den där hållaren för bits, jättebra! Har haft en bitshållare från dewalt på min makita innan men där hade bitsen en tendens att ramla ur titt som tätt. Den här kändes mer bulletproof!
Kan också rekommendera den här:

https://shop.byggahus.se/products/magclip
Som man sätter på bältet och har en kraftig magnet på sidan där man kan sätta skruv man ska använda eller om man skruvar ur någonting. Brukar alltid lägga sådant i fickorna och det slutar med att man bara har en massa skräp o skit. Att den dessutom har extra hållare för ännu fler bits är inte heller fel då dom också blir väldigt lättillgängliga utöver dom du har på skruvdragaren!
Kan också rekommendera den här:

https://shop.byggahus.se/products/magclip
Som man sätter på bältet och har en kraftig magnet på sidan där man kan sätta skruv man ska använda eller om man skruvar ur någonting. Brukar alltid lägga sådant i fickorna och det slutar med att man bara har en massa skräp o skit. Att den dessutom har extra hållare för ännu fler bits är inte heller fel då dom också blir väldigt lättillgängliga utöver dom du har på skruvdragaren!