Är det ”normalt”?
Villa med FTX och Luft vatten med golvvärme. Inga elradiatorer.
Ungefär varannan minut fördubblas förbrukningen utan någon tydlig förklaring.
Innan jag börjar kolla säkringar för att se vad som påverkar detta tänkte jag först kolla om detta är normalt. Det rör sig ju om några sekunder när man tittar i realtid så det påverkar kanske inte speciellt mycket i det stora hela.
Villa med FTX och Luft vatten med golvvärme. Inga elradiatorer.
Ungefär varannan minut fördubblas förbrukningen utan någon tydlig förklaring.
Innan jag börjar kolla säkringar för att se vad som påverkar detta tänkte jag först kolla om detta är normalt. Det rör sig ju om några sekunder när man tittar i realtid så det påverkar kanske inte speciellt mycket i det stora hela.
Tror inte det är FTX:en faktiskt. Har provat att stänga den och det gör ingen skillnad.L lat skrev:
Jag tror snarare det kan vara luft/vatten-pumpen som ger den här topparna. Tycker bara dem är lite väl täta och förstår inte riktigt varför de uppstår. Hade vart mer logiskt med någon topp då och då då pumpen går igång.
Har du en elpatron i eller styrd av värmepumpen?T Tokv41 skrev:Tror inte det är FTX:en faktiskt. Har provat att stänga den och det gör ingen skillnad.
Jag tror snarare det kan vara luft/vatten-pumpen som ger den här topparna. Tycker bara dem är lite väl täta och förstår inte riktigt varför de uppstår. Hade vart mer logiskt med någon topp då och då då pumpen går igång.
Det ser skumt ut. Toppeffekten tycks inte påverkas av grundlasten. Något som skulle kunna orsaka något sådant är en havererad värmepump där motorskyddet löser ut för att sedan återställa automatiskt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Takspottar som slår av på med ett par minuters mellanrum?
El -
Bosch diskmaskin avslutar program efter några minuter
Vitvaror -
Kompressorstart vid gradminuter respektive kompressorhysteres
Värmepumpar -
Klippo exellence varvar upp och ner varannan sekund?
Trädgårdsmaskiner -
Miele frys stannar efter 1 minut
Vitvaror
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Batterier och stödtjänster - DEN stora tråden?
Elavtal, elpriser & elförbrukning