236 647 läst · 3 081 svar
237k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Staffan du funderade nästan själv på sälja villan, uppenbart har du gott om pengar oxå , inga lån , har du gjort värdering, eller sett vad grannar säljer för. sedan brukar du ge tips här så jag förutförstår villan är i topp skickStaffan2000 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 966 inlägg
Vad man kan lära sig är att det är svårt att se sin egen konfirmeringsbias och att man ska akta sig för anekdotisk bevisning. Eller så kan man lära sig att inte lyssna på andra utan tro att man vet allt bäst själv.T Takläggare skrev:
Oklart dock om båda faktiskt är lärdomar.
Yes villorna där ligger bra i pris.D Dallejr skrev:
Men om en villa som kostar 13 milj tappar 700 tusen, då är inte procent satsen så hög , en standard villa kostar hos dig 10 milj i snittD Dallejr skrev:
Men min poäng är det som du lyckades med 2004 eller i går för den delen behöver inte vara det som gäller idag.T Takläggare skrev:
För mig är 700tkr lika mycket pengar oavsett om det är Stockholm, Falun eller Östersund och oavsett om fastigheten är värd 3, 6 eller 9 miljoner.T Takläggare skrev:
Jag brukar göra så att jag dels ber några olika mäklare om värdering. Dels kollar jag på andra objekt i närheten och vad de faktiskt sålts för, och så kollar jag på objekt som ligger ute på marknaden, och sedan gör jag min egen bedömning.
Jag säljer hellre direkt till en seriös köpare för rätt pris, än ställer till med en hejdundrandes auktion med lågt utgångsbud.
Senast såldes ett objekt för ett bud över utgångspriset jag satt, som jag bedömde var "rätt pris". Bara någon månad senare såldes ett så gott som identiskt objekt alldeles intill för samma pris, då med mäklare och budgivning. För mig var det en bekräftelse att jag satt priset helt rätt, och köparen kände samma sak. Win-win för mig och köparen tänkte vi.
Vad som är, eller, var, eller vore, rätt pris för Esbjörns gård kan vi tvista om i evighet. Det vi kan konstatera är att två värderingar har gjorts och säljaren satte priset utfrån den högre värderingen och både säljare och köpare var nöjda med. Att Esbjörn sedan säger sig ha ångrat affären är en annan sak. Försäljningssumman som han satte har han inte beklagat sig över. Följaktligen var priset rätt denna gång, ty, både säljare och köpare var nöjda med det.
Jag säljer hellre direkt till en seriös köpare för rätt pris, än ställer till med en hejdundrandes auktion med lågt utgångsbud.
Senast såldes ett objekt för ett bud över utgångspriset jag satt, som jag bedömde var "rätt pris". Bara någon månad senare såldes ett så gott som identiskt objekt alldeles intill för samma pris, då med mäklare och budgivning. För mig var det en bekräftelse att jag satt priset helt rätt, och köparen kände samma sak. Win-win för mig och köparen tänkte vi.
Vad som är, eller, var, eller vore, rätt pris för Esbjörns gård kan vi tvista om i evighet. Det vi kan konstatera är att två värderingar har gjorts och säljaren satte priset utfrån den högre värderingen och både säljare och köpare var nöjda med. Att Esbjörn sedan säger sig ha ångrat affären är en annan sak. Försäljningssumman som han satte har han inte beklagat sig över. Följaktligen var priset rätt denna gång, ty, både säljare och köpare var nöjda med det.
huset är i toppskick. Just nu fixar jag till det där som aldrig blev klart när jag renoverade första gången. Några lister här och där. Samt lite annat som glömts, så att kåken inte bara är, utan även ser tipp topp ut vid en eventuell försäljning. Problemet är att vi gillar huset så mycket, så det är svårt att finna ett bättre i Norge. Men vi letar på. Huset är obelånat, så boendekostnaderna är låga. Sist jag räknade låg de på 3500kr. inklusive allt. Köpte för 420.000. Renoverade själv hela huset under drygt ett år. nu säljs liknande hus för 3.500.000. Jag har jobbat sedan jag var 13år (Sålde tidningar, jobbade på urmakeri) samt aldrig köpt nya bilar, eller andra skrytkonsumtionsvaror med en snabb värdeminsking. Inte heller är huset fyllt av överdimentionerade TV:apparater eller andra modevaror. En inbrottstjuv skulle raskt knalla över till grannen och hoppas på bättre lycka där.T Takläggare skrev:
"Det är inte de stora inkomsterna, utan de små utgifterna som gör en rik" (Howard Hughes)
Nu har väl inte detta med ämnet att göra, men eftersom du frågade....
Så om Ebba betalade ett under, eller överpris, vet vi intet om. Dessutom vore det rent korkat av henne att betala mer än nödvändigt.
Staffan
Redigerat:
För det första om du sålde 2004 så var det ungefär 6-7 år mellan våra försäljningar men det jag säger är att våra försäljningar spelar ingen roll och kan inte användas som någon måttstock eller argument i detta fall.T Takläggare skrev:
Poängen är att Ebba köpte en strand tomt till alldeles för lågt pris , som både du och jag vet finns det folk som hade bjudit mer, även om dom bara elda upp huset och sedan byggt ett nytt, tomten är värd mer.D Dallejr skrev:
Tomten lura Ebba en pensionär att sälja billigt, dels för han lider av minnesproblem , han blev pressad och tjatad på under en lång tid av en framstående politiker , bjuden ynka 2,4 vid första budet Ebba gav, så hon starta riktigt fult och lågt.
Vad köpte du huset för? kanske du gav 6 milj då , sedan var värderingen 13 milj och du fick bara 12,3 milj och på så sätt känner som du gick i förlust .D Dallejr skrev:
Har jag missat något. För är inte allt detta bara spekulationer?T Takläggare skrev:Poängen är att Ebba köpte en strand tomt till alldeles för lågt pris , som både du och jag vet finns det folk som hade bjudit mer, även om dom bara elda upp huset och sedan byggt ett nytt, tomten är värd mer.
Tomten lura Ebba en pensionär att sälja billigt, dels för han lider av minnesproblem , han blev pressad och tjatad på under en lång tid av en framstående politiker , bjuden ynka 2,4 vid första budet Ebba gav, så hon starta riktigt fult och lågt.
Staffan
Det är långt i från säker att folk hade bjudit mer vem vet han hade kanske fått mindre och försäljningspriset är rimligt i med hur fastigheten har värderats.T Takläggare skrev:Poängen är att Ebba köpte en strand tomt till alldeles för lågt pris , som både du och jag vet finns det folk som hade bjudit mer, även om dom bara elda upp huset och sedan byggt ett nytt, tomten är värd mer.
Det finns dock stridande uppgifter vart första budet låg, enligt Aftonbladets artikel så var det 3,8.
Jag har aldrig sagt att jag känner att jag gjorde en förlust, jag har bara sagt att jag fick mindre än vad min fastighet vart värderad till av mäklare som en poäng att ibland får man mer och ibland mindre.T Takläggare skrev:
Ja du ser, du har tryggat pensionen , snyggt !Staffan2000 skrev:huset är i toppskick. Just nu fixar jag till det där som aldrig blev klart när jag renoverade första gången. Några lister här och där. Samt lite annat som glömts, så att kåken inte bara är, utan även ser tipp topp ut vid en eventuell försäljning. Problemet är att vi gillar huset så mycket, så det är svårt att finna ett bättre i Norge. Men vi letar på. Huset är obelånat, så boendekostnaderna är låga. Sist jag räknade låg de på 3500kr. inklusive allt. Köpte för 420.000. Renoverade själv hela huset under drygt ett år. nu säljs liknande hus för 3.500.000. Jag har jobbat sedan jag var 13år (Sålde tidningar, jobbade på urmakeri) samt aldrig köpt nya bilar, eller andra skrytkonsumtionsvaror med en snabb värdeminsking. Inte heller är huset fyllt av överdimentionerade TV:apparater eller andra modevaror. En inbrottstjuv skulle raskt knalla över till grannen och hoppas på bättre lycka där.
"Det är inte de stora inkomsterna, utan de små utgifterna som gör en rik" (Howard Hughes)
Nu har väl inte detta med ämnet att göra, men eftersom du frågade....
Så om Ebba betalade ett under, eller överpris, vet vi intet om. Dessutom vore det rent korkat av henne att betala mer än nödvändigt.
Staffan
Som du även frågat mig ibland , då privat via inkorg , som tråden med prutare , vad jag sålt. så är hus försäljningar stora affärer, säljer man kan man som du säjer köpa lyx artiklar , och unna sig något roligt.
Vad vi vet är är att Esbjörn har ett hus på ett attraktiv område samt en strand tomt , vi vet nu att Uppsala är säljarens marknad , skulle den sålts på vanligt sätt så vet ingen vad den hade hamnat för pris , men en sak är säkert den hade gått på en budgivning uppåt . dessa regioner har inkomsterna och tidigare försäljningar i ryggen som gör köparna mycket köpstarka.