S
Varför Ebbas rätt till gården är större än Esbjörns torde vara uppenbart för alla som förstår innebörden av ett avtal...
Övriga kommer aldrig att förstå, tycks det.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
D Dallejr skrev:
Enligt aftonbladets reportage så är fastigheten värderat mellan 3,5 - 4,2 miljoner.
Det där var intressant! Jag tycker mig ha läst att 4,2 var den högre av de två värderingarna, men hade inte sett en siffra på den lägre.

• Gilla
Snickerick
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där var intressant! Jag tycker mig ha läst att 4,2 var den högre av de två värderingarna, men hade inte sett en siffra på den lägre.
Artikeln på Aftonbladet är numera en plus artikel men hittade den (i alla fall delar av den) utskriven på en annan sida.

https://avalanches.com/world_news/se/se_30681/nyhet_oisn901550_12_10_2020

• Gilla
Snickerick
  • Laddar…
F
Igen Igen skrev:
;)

Din fördomstanke får stå för dig.

En äldre som anlitat en mäklare och (OBS!) fått sin annons om försäljning, eller åtminstone som kommande, på booli (som söker upp sälj utan att säljare betalat) eller Hemnet, är inte vad vi ser i den här fastighetsaffären.

Eller har du sett den aktuella fastigheten ute för försäljning?
Nähä. Så då blev det kanske en ”kaffe å bulle” affär ändå.
Värderingen på 4,2 inkluderar väl dagsskicket? Ändå budar Ebba under med 300’ ...
Ja vad ska man säga. Ingen mäklare skulle vilja bidra till det här.
Väninnans bror avsäger sig ansvar för affären utöver själva upprättandet av köpehandlingar.
jag budade också på en fastighet som inte låg ute på Hemnet . Det var rätt tid och det var rätt läge och jag knep den 350-500000kr under marknadsvärdet. Nu var det inte en åldring utan en otroligt naiv, påtagligt korkad och outbildad kommunist som i bästa fall kan kallas proffesionell bidragstagare.

Skulle jag enligt dig ha backat från den affären eller gäller din standard bara gamla människor?

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
T
Har själv sålt i Uppsala "Gipen" år 2004, tre mäklare kom ut, skilde nästan 1 milj mellan bästa o sämsta mäklarvärdering
Svensk fast låg sämst .Huset såldes för 600 tusen mer än vad den bästa mäklarens värdering låg på.

Svensk fast var inte ens nära på kunna värdera huset rätt. vad lär man sig, det marknadsmässiga priset kan ligga betydligt högre än en värdering.

S
Alltså, ärligt talat, det är väl ändå inte Esbjörn som är problemet här, eller i alla fall inte hans ålder, det finns det väl i sanningens namn inte någon som tycker eller tror.

Det stora problemet är ju det faktum att vi har en blond blåögd flicka på blott 33 år som tillåts göra mångmiljonaffärer alldeles på egen hand. Det är väl ändå där vi måste sätta in åtgärderna. Eller hur?

Om vi förbjuder alla flickor att göra affärer så är problemet löst.

(OBS! Hela detta inlägget är satir, ifall nu någon inte förstod det.)

• Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Har själv sålt i Uppsala "Gipen" år 2004, tre mäklare kom ut, skilde nästan 1 milj mellan bästa o sämsta mäklarvärdering
Svensk fast låg sämst .Huset såldes för 600 tusen mer än vad den bästa mäklarens värdering låg på.

Svensk fast var inte ens nära på kunna värdera huset rätt. vad lär man sig, det marknadsmässiga priset kan ligga betydligt högre än en värdering.
Eller lägre!

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Hur ung måste man vara för att göra en affär i mångmiljonklassen tycker du? Är 70 år för gammalt? 75, 60, eller kanske 79? Eller går gränsen händelsvis precis under Esbjörns ålder? 79 är ok men inte 81? Som presumtiv köpare måste man alltså börja med att ta reda på säljarens ålder? Hur många måste bistå den äldre och hur gamla, eller unga, måste de vara? Är två 80-åringar ok men inte en?

Jag tycker nog att din kommentar är ganska fördomsfull mot äldre människor, det är ju ren åldersdiskriminering du ger uttryck för. Jag känner flera person äldre än Esbjörn som har gjort sådana affärer, åt bägge håll, utan problem, och som säkerligen skulle bli tämligen förnärmade om man talade om för dem att ingen normal människa skulle göra affärer med dem.
Den andra frågan blir ju då vem som skall se till att 80-åringen inte är ensam, och, om det är motparten, hur motparten skall ta reda på vem som skall bistå 80-åringen? I ett fall som detta kan man tycka att det är ganska uppenbart - en mäklare. Och Ebba har som sagt blandat in tre stycken mäklare. Esbjörn själv ville bestämt inte använda mäklare pga kostnaden för en sådan. Och då ska man minnas att media rapporterat att utomstående som uttalat sig, har sagt att Esbjörn är klar i huvudet. Att en motpart, ex.vis Ebba, skall utreda den andra partens släktförhållanden för att där hitta en lämplig representant, är ju fullständigt orimligt, och dessutom kunde det då också ha blivit vem som av Esbjörns sex syskonbarn och inte nödvändigtvis Matz. Vilket då kunde ha resulterat i exakt samma situation som vi har idag, givet att övriga inte kände till Matz avtal med Esbjörn, vilket är troligt med tanke på att det avtalet berövar dem ett stort arv.

Vad gäller avtalet med Matz kan det mycket väl vara så att Esbjörn "saknat insikt", det gäller ju många även här på byggahus vad gäller dylika avtal, men detsamma gäller ju i så fall även Matz, och då är alltså även han utan rättshandlingsförmåga. Båda två skall i så fall försättas under förvaltning. Men det är det nog ingen som tror, och detta om något visar väl då att det inte är helt enkelt att försätta någon i den situationen, ej heller Esbjörn, och inte heller skall vara det.
Om 20% av alla över 80 år är drabbade av demensproblem så kanske man ska inse att det faktiskt är ett problem som förekommer.
(Vad är demens? (demenscentrum.se))

Var det här i tråden en medlem som hade pratat med en inlagd på ålderdomshem? Allt i samtalet var helt normalt - tills att det hela avslutades med att tanten i fråga tyckte klockan var för mycket - hon skulle gå och möta sina skolbarn.
Det är lömskt med demens.

Det sagt jag vet inte om någon bra lösning.. hur vet man liksom? Föräldrar borde kontrollera, skriva in i fastighetsregistret liknande sidoavtal som Matz ville, fast korrekt.

Men.... att man ska nog vara väldigt ödmjuk inför det faktum att det verkligen förekommer.
Och det är ingen diskriminering att visa hänsyn inför det.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
D
T Takläggare skrev:

Jag har sålt ett hus för 700tkr under den lägsta värderingen jag fick på ett av mina tidigare hus för 10år sedan. Vad lär vi oss av det? Absolut ingenting, ungefär vad vi lärde oss av din försäljning 2004...

• Gilla
fsn och 6 till
  • Laddar…
T
D Dallejr skrev:
Jag har sålt ett hus för 700tkr under den lägsta värderingen jag fick på ett av mina tidigare hus för 10år sedan. Vad lär vi oss av det? Absolut ingenting, ungefär vad vi lärde oss av din försäljning 2004...
Sålde du i Uppsala eller ute i småländska skogarna?

Uppsala är en het stad på bostads marknaden ,där mäklare Lullmaa som gav den högsta värdering lyckades sälja för ytligare 600 tusen till.

D
T Takläggare skrev:

Uppsala är en het stad på bostads marknaden ,där mäklare Lullmaa som gav den högsta värdering lyckades sälja för ytligare 600 tusen till.
Edsviken i Sollentuna, Snäppet högre än Uppsala...

• Gilla
fsn och 2 till
  • Laddar…
harry73
T Takläggare skrev:

Men hur kan din försäljning 2004 jämföras med en försäljning idag?
Och tror du att mäklaren alltid ligger 1.6 under försäljningspris.

Staffans2000
D Dallejr skrev:
Vi "lär oss" att värderingen, är just det, en värdering. Någon har alltså gissat vad någon annan okänd är villig att betala för huset. Därför kan inte ens moralens väktare komma dragandes med "skambudsdravlet".

Staffan

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
T
harry73 harry73 skrev:
Men hur kan din försäljning 2004 jämföras med en försäljning idag?
Och tror du att mäklaren alltid ligger 1.6 under försäljningspris.
Eftersom huset jag byggde sedan sålde Uppsala som ung har i dax läget med än dubbla sitt värde idag från vad jag sålde för.

S
Det man framförallt måste veta om värderingar av fastigheter, som många inte verkar vara kunniga om, är det faktum att mäklarna gör helt olika värderingar beroende på om de ska värdera en fastighet som de ska sälja, eller om de ska göra en objektiv värdering där en skriftlig värdering är deras enda uppdrag. De senare tenderar vara mer "rimliga", om man säger så.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.