Men hur gick det i rätten idag då?
 
Misse Misse skrev:
Nej men hade jag varit en offentlig person som hade bett om att få köpa ett hus på det här viset så hade jag försökt ha både hängslen och livrem i fall något skulle gå snett. Nu förväntar man sig så klart inte att något sådant här skall hända men Ebba har ju fått negativ publicitet pga av det här med mäklaren och det känns bara onödigt tycker jag, det hade ju gått att eliminera genom att anlita en helt "opartisk" mäklare eller en jurist.

PS. Har själv varit i en affär med en bostadsrätt (förhandsavtal) som inte föll så värst väl ut där Mäklarsamfundet upplyste mig om att "deras" mäklare inte hade något ansvar då han/hon inte formulerat kontraktet sjäv och att vi borde haft med en jurist vid avtalsskrivning.
Nu var det Esbjörn som vägrade att ha någon mäklare inblandad överhuvud taget så då är det så klart svårt att "anlita en opartisk mäklare". Med facit i hand så hade det varit jättebra om Ebba tagit med en jurist vid kontraktsskrivandet men vem tror att detta ska hända?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja det skrev jag i början av tråden men fick mothugg på att läkare kan se när en person blivit dement (eller att personen var dement även vid en viss tidigare tidpunkt). Jag håller med dig
Är väl en sak om det är en diagnos man rimligtvis borde haft hela livet (ex. Autism) eller om man drabbats av sjukdom/olycka som gett en skada som gjort att man får en tydlig "brytpunkt" med stora skillnader i beteende före och efter..

Annars är det ju en sjukdom som smyger sig på, och även om man lider av demens (i lättare form) är man ju kapabel att avgöra om man vill sälja sitt hus eller inte..

Esbjörn var ju dessutom tillräckligt klar att både förhandla upp priset innan affären och sedan ångra sig efter att kontraktet var påskrivet.. så att han skulle vara så kraftigt dement att han inte anses kapabel att ta hand om sig själv (och ansvara över sin egen ekonomi) har jag mycket svårt att se..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Misse Misse skrev:
Nej men hade jag varit en offentlig person som hade bett om att få köpa ett hus på det här viset så hade jag försökt ha både hängslen och livrem i fall något skulle gå snett. Nu förväntar man sig så klart inte att något sådant här skall hända men Ebba har ju fått negativ publicitet pga av det här med mäklaren och det känns bara onödigt tycker jag, det hade ju gått att eliminera genom att anlita en helt "opartisk" mäklare eller en jurist.

PS. Har själv varit i en affär med en bostadsrätt (förhandsavtal) som inte föll så värst väl ut där Mäklarsamfundet upplyste mig om att "deras" mäklare inte hade något ansvar då han/hon inte formulerat kontraktet sjäv och att vi borde haft med en jurist vid avtalsskrivning.
Allting var väl tämligen okomplicerat tills Matz la sig i och hotade Busch med obehagliga konsekvenser om hon inte lät köpet återgå?

Det är lätt att vara efterklok och det hade förvisso underlättat för Busch om hon hade sett till att köpekontraktet hade varit bevittnat. I så fall hade hon haft lagfart på fastigheten vid det här laget och det hade antagligen inte behövts någon tingsrättsförhandling.

Det var Esbjörn som inte ville blanda in en mäklare eftersom det hade kostat honom rätt mycket pengar. Jag tycker inte att man kan begära att Busch skulle ha krävt att Esbjörn skulle anlita en mäklare. Det skulle dessutom ha kunnat leda till att Esbjörn inte ville sälja.

Och hur skulle Busch ha kunnat förutse att hon skulle råka illa ut med negativ publicitet?
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Nu var det Esbjörn som vägrade att ha någon mäklare inblandad överhuvud taget så då är det så klart svårt att "anlita en opartisk mäklare". Med facit i hand så hade det varit jättebra om Ebba tagit med en jurist vid kontraktsskrivandet men vem tror att detta ska hända?
Det är precis det jag menar man tror inte att något sådant här skall hända men med facit i hand så hade det ju underlättat med en jurist. Nu tänker jag så klart inte att alla personer skall ha hängslen och livrem men som offentlig person så får man nog tänka sig för både en och två gånger.

Personligen så kan jag inte förstå hur man ens kan få för sig att man "ångrar" sig eftersom det borde vara solklart för alla att det inte finns någon ångervecka och det är för mig därför obegripligt hur det kan gå så här långt.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
N
H Huruvida skrev:
Ja, det är ett teoretiskt värde.


Nej, det är just definitionsmässigt dessa skiljer sig åt. Marknadsvärde är definierat inom fastighetsrätt och fastighetsvärdering som det mest sannolika pris för en fastighet vid en viss angiven värdetidpunkt på en fri och öppen marknad. Om en fastighet säljs på en fri och öppen marknad kommer försäljningspriset med största sannolikhet att motsvara eller ligga nära marknadsvärdet vid den tidpunkten. Sker försäljningen på andra sätt kan ändå försäljningspriset motsvara marknadsvärdet men det är också högre sannolikhet att det inte gör det än i situationen i meningen innan.

Det blev många inlägg för att komma fram, men det jag ursprungligen kommenterade var hur en värdering kan komma fram till att objektet är värt mer än försäljningspriset.
Jag är nog faktiskt beredd att inte hålla med dej. definitionsmässigt har du ju rätt men jag anser nog att om försäljningen sker på en fri och öppen marknad så är alltid försäljningspriset det som är marknadsvärdet vid just försäljningstidpunkten, värdetidpunkten kan man ju ändra dit man vill. Direkt efter påskrift av kontraktet är ju fortfarande det mest sannolika priset för fastigheten det det nyss såldes för.
Du har ju dock rätt i att det marknadsvärdet en fastighet värderats till inför en försäljning inte ändras i och med försäljningen eftersom den har en bestämd värdetidpunkt Som oftast är just när den värderingen gjordes.
Men det faktiskta marknadsvärdet är just försäljningspriset vid det ögonblick försäljningen sker.
 
N Nils ST skrev:
Jag är nog faktiskt beredd att inte hålla med dej. definitionsmässigt har du ju rätt men jag anser nog att om försäljningen sker på en fri och öppen marknad så är alltid försäljningspriset det som är marknadsvärdet vid just försäljningstidpunkten, värdetidpunkten kan man ju ändra dit man vill. Direkt efter påskrift av kontraktet är ju fortfarande det mest sannolika priset för fastigheten det det nyss såldes för.
Du har ju dock rätt i att det marknadsvärdet en fastighet värderats till inför en försäljning inte ändras i och med försäljningen eftersom den har en bestämd värdetidpunkt Som oftast är just när den värderingen gjordes.
Men det faktiskta marknadsvärdet är just försäljningspriset vid det ögonblick försäljningen sker
Jag menar att den definierade termen marknadsvärde syftar på ett teoretiskt värde medan försäljningspris är ett verkligt värde. Marknadsvärde och försäljningspris kan ha samma belopp men det behöver inte betyda att det är samma sak. En försäljning kan ske på en öppen och fri marknad men just i den försäljningen kan ju en jubelidiot eller oljeshejk dyka upp och priset blir något annat än vad marknadsvärdet är i samma värdetidpunkt.
 
H Huruvida skrev:
Jag menar att den definierade termen marknadsvärde syftar på ett teoretiskt värde medan försäljningspris är ett verkligt värde. Marknadsvärde och försäljningspris kan ha samma belopp men det behöver inte betyda att det är samma sak. En försäljning kan ske på en öppen och fri marknad men just i den försäljningen kan ju en jubelidiot eller oljeshejk dyka upp och priset blir något annat än vad marknadsvärdet är i samma värdetidpunkt.
Jag höll med dig ända till exemplet på slutet. Är inte idioter och oljeshejker en del av marknaden?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
P
Misse Misse skrev:
Personligen så kan jag inte förstå hur man ens kan få för sig att man "ångrar" sig eftersom det borde vara solklart för alla att det inte finns någon ångervecka och det är för mig därför obegripligt hur det kan gå så här långt.
Det finns flera konstigheter runt Esbjörns agerade (som han nog inte har hittat på själv alla gånger).

Det var en rätt vild chansning av Matz att hota Busch för att få henne att låta köpet återgå. Jag undrar vad han trodde skulle hända.

Vem hittade på att Binninge skulle anlitas som juridiskt ombud för Esbjörn? Jag har mina tvivel på att hans medverkan kommer att göra saken bättre för Esbjörn.

Vad har Matz för hållhake på Esbjörn? Det gamla avtalet från 2007(?) som stipulerade att Matz skulle få Esbjörns fastighet vid den senares död mot att Esbjörn fick Matz 4/27 ägande i fastigheten.är inte giltigt så Esbjörn var i sin fulla rätt att sälja fastigheten. Vad kan Matz ha hotat Esbjörn med istället?

Nu kan väl Esbjörn bara hoppas på att Busch och tingsrätten ska rädda hans pengar åt honom.
 
P Pin skrev:
ag höll med dig ända till exemplet på slutet. Är inte idioter och oljeshejker en del av marknaden?
Min poäng var att marknadsvärdet inte kan påverkas av en individ, bara av marknaden (utbud och efterfrågan). En individ kan dock i allra högsta grad påverka försäljningspriset.
 
N
H Huruvida skrev:
Jag menar att den definierade termen marknadsvärde syftar på ett teoretiskt värde medan försäljningspris är ett verkligt värde. Marknadsvärde och försäljningspris kan ha samma belopp men det behöver inte betyda att det är samma sak. En försäljning kan ske på en öppen och fri marknad men just i den försäljningen kan ju en jubelidiot eller oljeshejk dyka upp och priset blir något annat än vad marknadsvärdet är i samma värdetidpunkt.
jag håller också med om allt förutom den sista meningen. Marknadsvärdet är vid köpetillfället precis vad köpeskillingen är oberoende på vem som köper så länge den är på den öppna fria marknaden. Köps fastigheten till ett överpris så är det fortfarande marknadsvärdet just i det ögonblicket. Marknadsvärdet kan dock gå ner precis efter köpet är genomfört. Något teoretiskt jag vet men det är så jag ser det iallafall.
 
H Huruvida skrev:
Min poäng var att marknadsvärdet inte kan påverkas av en individ, bara av marknaden (utbud och efterfrågan). En individ kan dock i allra högsta grad påverka försäljningspriset.
Det är väl ändå individerna på marknaden som bestämmer både utbud och efterfrågan?

Eller är det inte individer (människor) som köper och säljer fastigheter?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Violina Violina skrev:
Det är väl ändå individerna på marknaden som bestämmer både utbud och efterfrågan?

Eller är det inte individer (människor) som köper och säljer fastigheter?
Visst är det individer, men marknadsvärdet är en uppskattning av det troliga priset vid en framtida försäljning. En ensam individ kan normalt inte påverka det signifikant mycket.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
I den här affären mellan Esbjörn och Ebba spelar marknadsvärdet ingen roll.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Marknadsvärdet är vid köpetillfället precis vad köpeskillingen är oberoende på vem som köper så länge den är på den öppna fria marknaden
En värdering av marknadsvärdet vid en tidigare försäljningstidpunkt på öppen och fri marknad skulle i så fall alltid bli priset. Så är inte fallet om man accepterar att en individ inte kan påverka marknadsvärdet. Ett, liite tillspetsat exempel: ett radhus identiskt med många andra bedöms ha ett marknadsvärde om 3 mnkr och läggs ut för försäljning. Miljardären Allan kommer och säger att jag får bra feng-shui här - jag betalar 30 mnkr! Då är priset inte marknadsvärdet - radhuset såldes långt över marknadsvärde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.