S
Ja, så har vi då fått en sammanfattning av brännvinsadvokaterna som härjar i denna tråd, och som mycket tydligt visar på den mycket förvrängda bild av vårat rättssamhälle som de konsekvent och kategoriskt uppvisar.

"Bara för att det står på ett papper betyder det inget."

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jourhavande jurister menar du väl ?;)

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Ja, så har vi då fått en sammanfattning av brännvinsadvokaterna som härjar i denna tråd, och som mycket tydligt visar på den mycket förvrängda bild av vårat rättssamhälle som de konsekvent och kategoriskt uppvisar.

"Bara för att det står på ett papper betyder det inget."
AnonymaAlkojurister

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jourhavande jurister menar du väl ?;)
Jourhavande brännvinsadvokater kan jag möjligen sträcka mig till. Till och med det är en komplimang till dessa ljusskygga element

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det där stämmer väl inte alls? I tex USA adderas straffen på varandra så en brottsling kan få tre livstid plus 235 år i fängelse för något hen gjorde i rask följd vid samma tillfälle. Om du i Sverige rånar en bank, stjäl en flyktbil, skjuter två poliser under flykten och kör för fort flera gånger kommer du bara att dömas för det grövsta brottet.

Tre fartkameror i rad vet jag inte hur det blir, men det borde vara ett brott vid ett tillfälle. Ta ett annat exempel att polisen kör bakom mig när jag kör för fort. De mäter hastigheten tre gånger på en kort sträcka - är det tre förseelser då? Eller om de videofilmar (vilket jag tror de gör) hur många brott blir det då?

Nej både dåligt exempel, fel, och OT.
OT - men det sker visst ger en viss sammanställning om det sker flera brott, men det verkligen inte så rakt-på som i USA. Reglerna rätten har att förhålla sig är under Brottsbalken 26 kap. 2 §.

Från Brottsbalken.
"Fängelse på viss tid får sättas över det svåraste av de högsta straff som kan följa på brotten"
Dvs i ditt exempel att skjuta mot poliser, max fängelse 6år (gissar) men... pga övriga brott (grovt rån) så kan man alltså döma den personen till 8 års (6 + 2) fängelse enligt lagtexten.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
L larka742 skrev:
OT - men det sker visst ger en viss sammanställning om det sker flera brott, men det verkligen inte så rakt-på som i USA. Reglerna rätten har att förhålla sig är under Brottsbalken 26 kap. 2 §.

Från Brottsbalken.
"Fängelse på viss tid får sättas över det svåraste av de högsta straff som kan följa på brotten"
Dvs i ditt exempel att skjuta mot poliser, max fängelse 6år (gissar) men... pga övriga brott (grovt rån) så kan man alltså döma den personen till 8 års (6 + 2) fängelse enligt lagtexten.
Tack för förtydligande. Jag antar att fängelse inte är aktuellt vare sig för Esbjörn eller Ebba i det här fallet.

En intressant aspekt är att Ebba riskerar livstids dom. Inte av jurister i domstolen utan av moralpoliser i media. Troligen blir det bara "på viss tid" då andra politiker redan har trampat i klaveret, och det låter riktigt illa en gång till när de försöker dra ur foten igen. Detta kommer att glömmas bort när vi får nya sensationsnyheter i en strid ström.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S
Jag kom fram till att det finns tre sorters väljare vad gäller hur Ebbas förtroende och sympatierna för KD påverkas av detta.

X. Vänsterextremister
Y. Vanliga svenskar
Z. De som röstar på Ebba

Vänsterextremisterna har plötsligt blivit Expressens mest trogna läsarskara och skanderar att Ebba är i maskopi med djävulen själv. Men ingen bryr sig och de har ingen som helst inverkan på vare sig Ebbas förtroende eller KDs sympatier, snarare tvärtom.

Vanliga svenskar, de undrar vilken fastighetsaffär och vad det i så fall har med något att göra.

De som röstar på Ebba gör det med ännu större övertygelse när de ser hur hon behandlas av tveksamma element och skvallerpressen.

Ovanstående bekräftas också av senaste veckans väljarundersökningar, där KD ökar 0.4% och Ebba ligger stadigt som den tredje mest förtroendeingivande partiledaren efter statsministern och moderatledaren.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Det är lite lustigt hur det pratas om Ebbas trädgård i termer av att den är Esbjörns.

Ebba köpte hela fastigheten den 20e augusti, inklusive trädgården, och hon tillträdde den 16e september. Det är alltså inte bara så att äganderätten övergått utan även tillträdet har skett och trädgården är Ebbas i lagens alla meningar och hon förfogar fritt över den.

Esbjörn säger att han ångrat försäljningen, men det har ingen som helst rättsverkan. Sedan har hans förvirrade ombud antytt att Esbjörn inte har alla hästar i stallet men det är bara vaga påståenden i media och de har inte heller någon som helst verkan. I grund och botten handlar tvisten om att Esbjörn skall ge Ebba kvitto på betalningen för affären. Inget annat.

Trädgården, den är Ebbas sedan augusti och den har hon rätt att göra vad hon vill med sedan i september. Om Esbjörn hindrar det är det han som gör sig skyldig till brott, exempelvis egenmäktigt förfarande.

Att Esbjörn vägrat ta emot betalning har ingen inverkan på ovanstående. Att han smutskastar Ebba i media har heller ingen inverkan på ovanstående.
Tyvärr stämmer detta inte med folks uppfattning och detta kommer leda till olika problem
Ebba kommer inte kunna vara kvar i politiken
Esbjörns försmådda släktingar kommer inte tolerera detta
Esbjörn själv också
Det är illa att man inte gör som lantmäteriet föreslog

Staffans2000
B byggarätt skrev:
Tyvärr stämmer detta inte med folks uppfattning och detta kommer leda till olika problem
Ebba kommer inte kunna vara kvar i politiken
Du när fortfarande den lilla förhoppningen att en husaffär skall bli hennes Toblerone. Inte en chans! Den enda plats där jag läst om det, är här. Utan Byggahus hade jag varit helt ovetande om de förbannade dansbandsmedlemmarna och Helge, vem det nu är.

Ztaffan

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du när fortfarande den lilla förhoppningen att en husaffär skall bli hennes Toblerone. Inte en chans! Den enda plats där jag läst om det, är här. Utan Byggahus hade jag varit helt ovetande om de förbannade dansbandsmedlemmarna och Helge, vem det nu är.
Ztaffan
Vadå, är inte denna affär tvåa i nationella nyhetsflödet efter Covid-19? :cool:

• Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Tack för förtydligande. Jag antar att fängelse inte är aktuellt vare sig för Esbjörn eller Ebba i det här fallet.

En intressant aspekt är att Ebba riskerar livstids dom. Inte av jurister i domstolen utan av moralpoliser i media. Troligen blir det bara "på viss tid" då andra politiker redan har trampat i klaveret, och det låter riktigt illa en gång till när de försöker dra ur foten igen. Detta kommer att glömmas bort när vi får nya sensationsnyheter i en strid ström.
Visserligen blir hon dömd så av vissa, och kanske många ser det som negativt - men.... å andra sidan tror de allra flesta ändå ser på det med fastighetsaffärer med en viss skepsis - alltid folk som luras, inte berättar allt om alla fel, eller försöker dölja fel med möbler osv. Inte att folk gör olagliga saker men att man gör det man kan för att få ut max av affären.
Gäller både som säljare och köpare.

Så det blir ett litet "jaha, och?"
Blir snart något värre, och då är detta bortglömt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vadå, är inte denna affär tvåa i nationella nyhetsflödet efter Covid-19? :cool:
Nej, nu när COVID tråden är stängd är detta nummer ett!

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej, nu när COVID tråden är stäng är detta nummer ett!
Och tvåa i Europa efter Brexitförhandlingarna?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:

Ztaffan
Ebba bör avbryta och sparka juristerna be Esbjörn om ursäkt och koncentrera sig på sitt arbete

T
P Pin skrev:
Det där stämmer väl inte alls? I tex USA adderas straffen på varandra så en brottsling kan få tre livstid plus 235 år i fängelse för något hen gjorde i rask följd vid samma tillfälle. Om du i Sverige rånar en bank, stjäl en flyktbil, skjuter två poliser under flykten och kör för fort flera gånger kommer du bara att dömas för det grövsta brottet.

Tre fartkameror i rad vet jag inte hur det blir, men det borde vara ett brott vid ett tillfälle. Ta ett annat exempel att polisen kör bakom mig när jag kör för fort. De mäter hastigheten tre gånger på en kort sträcka - är det tre förseelser då? Eller om de videofilmar (vilket jag tror de gör) hur många brott blir det då?

Nej både dåligt exempel, fel, och OT.
Ja fundera på hur det gick för åklagaren i Umeå som ville pröva lagen,
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/vill-prova-dubbel-fortkorning

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.