127 961 läst · 1 714 svar
128k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Nja, det blir nog onödigt komplicerat. Jag tror att man i fortsättningen kommer att gå omvägen över 230/400VAC.R rindler skrev:
Framförallt då man ändå måste ha en DC-AC-omvandlare, då blir det en ytterligare kostnad för en DC/DC samt kanske även en AC/DC (om man ska kunna ladda bilen molniga dagar och nätter)
Klippt ur handboken till Hyundai Kona;Nötegårdsgubben skrev:
Hyundai Kona Electric 64kWh Advanced+ 10,5kW 3-Fas On Board Charger
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 524 inlägg
230V 16A är 3680W
11040W vid trefas.
11040W vid trefas.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 524 inlägg
Jag fattar fortfarande inte grundfrågan, och har visserligen inte läst alla 1475 inlägg i den här tråden, men ska jag reklamera min Easee box, eller kan jag fortsätta använda den?
Den är installerad med jordfelsbrytare och lastbalansering för max 16 A trefas.
Den är installerad med jordfelsbrytare och lastbalansering för max 16 A trefas.
Tips läs påT Tomost skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/om...addboxprojekt/fragor-och-svar-privatpersoner/
"Laddboxarna kommer fortsatt att kunna användas men användare ska vara uppmärksamma på larmsignaler från utrustningen och annat som kan indikera fel. Låt heller inte laddboxen vara inkopplad till fordon eller annan utrustning när den inte används."
Så kan det nog bli men hur bra mår batteriet /slits det av full speed på laddning ex 350KW vs långsam hemma laddning?lilytwig skrev:
Reklamera om du fortfarande kan, men räkna inte med att du får den utbytt. Det är dumt att vänta då man ska reklamera inom en viss tid. OM den får användningsförbud så kan du stå på dig. Men är den utanför reklamationstid vid det tillfället och du inte redan gör det nu finns kanske en risk det blir nekat.T Tomost skrev:
Batterier finns av många olika slag. Även fordonsbatterier kommer i olika fasoner. Sannolikt är de snabbladdande batterierna anpassade för att laddas snabbt. Spänningen från en ombordladdare kan enkelt anpassas till vad som är optimalt.KuAr skrev:
Batterier i bussar som laddas någon/några minuter vid hållplats har en typ av batteri som snarare kan betraktas som en kondensator. De sägs ha mycket lång livslängd.
Varför skulle du inte reklamera?T Tomost skrev:
Det tar max en minut att skriva ett email.
Jag tycker alla ska göra en formell reklamation.
Med formell menar jag att det inte bara ska vara något slags snack om boxen, utan att det är tydligt gjort en reklamation, helst via mail eller post eller något annat som ger spår efter sig.
Den går att hålla enkelt. T.ex:
S-stad datum åå-mm-dd
Jag reklamerar installerad laddbox easee på adress-vägen NN
Boxen uppfyller inte det som beställts.
Jag ser fram emot kommande åtgärder och lösningar på felet.
Underskrift och/eller namn
Man kanske kan även lägga in något ordernummer eller fakturanummer eller så, för att peka ut vilken installation det är.
Jag har inte fått in någon enda reklamation ifrån de kunder jag har installerat hos (3 st) (vilket lite förvånar mig), vi har dock haft en dialog om saken, och vi inväntar vad som händer.
Jag har idag ingen aning om vad jag kommer att behöva vidta för åtgärder.
Jag hade dock sovit dåligt ifall jag installerat 100-tals eller 1000-tals easee-boxar.
Med formell menar jag att det inte bara ska vara något slags snack om boxen, utan att det är tydligt gjort en reklamation, helst via mail eller post eller något annat som ger spår efter sig.
S-stad datum åå-mm-dd
Man kanske kan även lägga in något ordernummer eller fakturanummer eller så, för att peka ut vilken installation det är.
Jag har inte fått in någon enda reklamation ifrån de kunder jag har installerat hos (3 st) (vilket lite förvånar mig), vi har dock haft en dialog om saken, och vi inväntar vad som händer.
Jag hade dock sovit dåligt ifall jag installerat 100-tals eller 1000-tals easee-boxar.
Jag tror vi är flera som gjort det redan till Tibber, som iaf hittills inte velat svara eftersom de avvaktar de processer som pågår.Mikael_L skrev:Jag tycker alla ska göra en formell reklamation.
S-stad datum åå-mm-dd
Någon annan som fått något annat svar från just Tibber?
Själv kommer jag inte att reklamera. Anledningen är att jag köpte den av min elektriker som är ett litet enmansföretag, och han ordnade allt utifrån mina önskemål.
Jag kan inte med gott samvete reklamera något som jag valt, och bett om att få installerat av någon som normalt inte säljer produkten. Min relation till min fantastiska elektriker är viktigare. Jag anlitar honom 1-2ggr om året på olika fastigheter.
Dessutom installerade han den under husets jfb, så min box är redan "åtgärdad" utifrån vad många verkar tro det landar i. Och jag är på det hela taget nöjd med produkten, och jag tror inte det blir något nyttjandeförbud.
Jag kan inte med gott samvete reklamera något som jag valt, och bett om att få installerat av någon som normalt inte säljer produkten. Min relation till min fantastiska elektriker är viktigare. Jag anlitar honom 1-2ggr om året på olika fastigheter.
Dessutom installerade han den under husets jfb, så min box är redan "åtgärdad" utifrån vad många verkar tro det landar i. Och jag är på det hela taget nöjd med produkten, och jag tror inte det blir något nyttjandeförbud.