127 984 läst · 1 714 svar
128k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Boxen är nog helt suverän när det gäller funktioner, problemet är att de tekniskt tagit genvägar när det gäller hur man uppfyller lagkrav. Läser du länkade beslutsunderlaget så skulle jag själv nog överväga att byta ut boxenD djac skrev:
Vilket antiklimax ändå. Tänk om Easee varit lite mera pålästa och smidiga så hade det kanske kunnat landa här direkt. Är övertygad om att de kommer fortsätta fungera bra under överskådlig framtid så länge Easee inte går i putten och boxarna blir korkade när molntjänsten går ner.
Att det inte ens ställs krav på att komplettera med JFB talar ändå sitt tydliga språk tycker jag, Easee har en poäng i att de faktiskt har en JFB men den uppfyller inte standarden. Säkerhetsmässigt måste den ju ändå bedömas som OK av ESV eftersom de släpper det hela.
Dags att vända blad och gå vidare..
Att det inte ens ställs krav på att komplettera med JFB talar ändå sitt tydliga språk tycker jag, Easee har en poäng i att de faktiskt har en JFB men den uppfyller inte standarden. Säkerhetsmässigt måste den ju ändå bedömas som OK av ESV eftersom de släpper det hela.
Dags att vända blad och gå vidare..
Ja men jag har många andra elapparater som blir dåliga rätt snabbt, plast som blir spröd osv, så det verkar inte vara något som ESV normalt bryr sig om, nu kommer de ju från de tunga tillverkarna så de får säkert lite slack iofs.Dudeish skrev:
Blev dock ganska fånigt på sida 11 när Elsäkerhetsverket plötsligt började argumentera för att traditionell jordfelsbrytare visst är bättre än Easees lösning, då olja som kan stelna inte längre används i mekaniken.Dudeish skrev:Rätt så bra beslutsrapport, visar på mycket fel i den rapport som Easee skickade in i mars. Dock så tror jag att beslutet som tagits är väl avvägt med tanke på kostnaderna som en rättning av alla felen skulle bli för easee. Men, läser man i beslutet så kan man ana att det efter något år kommer bli problem med boxarna
[länk]
Jag har två boxar som fungerat felfritt i 3 år. Kan inte riktigt förstå vad som plötsligt skulle fallera.Dudeish skrev:Rätt så bra beslutsrapport, visar på mycket fel i den rapport som Easee skickade in i mars. Dock så tror jag att beslutet som tagits är väl avvägt med tanke på kostnaderna som en rättning av alla felen skulle bli för easee. Men, läser man i beslutet så kan man ana att det efter något år kommer bli problem med boxarna
[länk]
Är ju rätt bra med en Jfb som kollar sig själv vid varje användning till skillnad från sådana som har en knapp man ska trycka på.
Finns ju ganska omfattande material att gå igenom från både ESV och Easee om det är så att du vill bilda dig en bättre uppfattning.lilytwig skrev:
Saken är väl just den att ingen, varken expertpanelen i byggahusforumet, Elsäkerhetsverket eller Easee vet hur Easees egenutvecklade jordfelsbrytarfunktion kommer fungera över tid. Elsäkerhetsverket har misstankar, utifrån de brister de anser sig ha identifierat, att den kommer klara sig sämre över tid jämfört traditionella jordfelsbrytare. Utifrån det resonemanget är väl dagens beslut helt rimligt och som slutkund ska man väl endast vara tacksam över att Easee är tvingade att fortsatt leverera data kring felstatistik till Elsäkerhetsverket.
Det som är mindre bra är ju om jordfelsbrytaren inte bryter alla tre faserna när det blir fel.lilytwig skrev:
Jo men hur många trycker på testknappen på sin jordfelsbrytare minst 1 gång/år och kollar att det fungerar ??N Nerre skrev:
Easee förklarade för ett år sedan hur deras inbyggda RCD fungerar. Har man då sålt 700000 laddboxar inom EU/EES varav 100000 i Sverige så ser det ju ut att fungera men då med en ofullständig dokumentation.
Den bryter alla tre faserna, det har jag testat.N Nerre skrev:
För att det inte ska ske så måste det uppstå ett mycket osannolikt fel i styrelektroniken så att inte alla tre reläerna faller. Blir spolen spänningslös så bryts kontakterna mekaniskt.
Enligt ESV testar de inte sig själva, de motionerar endast reläerna. För att testa sig själva måste de använda en felström.lilytwig skrev:
Men du kanske vet bättre än ESV?
Ring dem o dela med dig vetja! Kanske löser du hela problemet!! 😊
De testar reläerna. Har du fler felfall som behöver testas?
Du menar att för att de fungerar nu så kommer att göra det i framtiden också? 🙄lilytwig skrev: