D djac skrev:
Jag tror vi är flera som gjort det redan till Tibber, som iaf hittills inte velat svara eftersom de avvaktar de processer som pågår.

Någon annan som fått något annat svar från just Tibber?
Jag har fått svar
 
D
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har fått svar
Ett annat svar, eller att de avvaktar?
 
D djac skrev:
Ett annat svar, eller att de avvaktar?
De hänvisar till ESV, men jag har bevis på att reklamationen är mottagen
 
Mikael_L
lilytwig lilytwig skrev:
De hänvisar till ESV, men jag har bevis på att reklamationen är mottagen
Ja precis så.
Då har du gjort vad du kan göra för tillfället.
Vi är alla fast i detta limbo just nu.
 
  • Gilla
DanneH och 1 till
  • Laddar…
B
K kungjohan skrev:
Tips läs på
[länk]

"Laddboxarna kommer fortsatt att kunna användas men användare ska vara uppmärksamma på larmsignaler från utrustningen och annat som kan indikera fel. Låt heller inte laddboxen vara inkopplad till fordon eller annan utrustning när den inte används."
Det gäller just nu men kan ändras vilken dag som helst när ESV färdiggranskat åtgärdsplan av Easee.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Man undrar ju vaf beslutet betyder för dig som innehavare av en box. Esv tvingar inte Easee att göra några åtgärder på befintliga installationer, men jordfelsbrytaren är ej godkänd. Betyder det att jag som ägare skall installera en godkänd jfb för att anläggningen skall vara enl reglerna?
 
På vilket sätt menar de att den inte uppfyller kraven? Den uppfyller inte den gamla standarden. Men är det något krav som man vet att den inte uppfyller?
 
B
K kungjohan skrev:
Man undrar ju vaf beslutet betyder för dig som innehavare av en box. Esv tvingar inte Easee att göra några åtgärder på befintliga installationer, men jordfelsbrytaren är ej godkänd. Betyder det att jag som ägare skall installera en godkänd jfb för att anläggningen skall vara enl reglerna?
Hör med ditt försäkringsbolag och rapportera gärna tillbaka hit. Har dock svårt att tro att man får ett annat besked än tidigare, beskedet har hittills varit att det är fritt fram att ladda då ESV inte gjort ett återkallande från slutkund.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nytt beslut i ärendet:
[länk]
Det här var ju rätt oväntat måste jag säga.

Alla de här turerna och nu säger ESV att Easee inte behöver göra något med befintliga boxar utan bara följa upp över tid?

På ett sätt är det väl bra, jag gillar ju mina två boxar som fungerat felfritt hittills. Snygga är de också. Men ändå...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är väl ganska vanligt att produkter som får försäljningfsförbud slipper åtgärdas eller återkallas från slutanvändare. Det brukar bara vara produkter som är akut farliga. Ex. mobilladdare som helt saknar isolation, så att en telefon som laddas blir strömförande även under normala förhållanden.

Som jag uppfattat det så blir Easee produkten bara farlig under rätt speciella omständigheter. Så jag var nog mer förvånad att de tidigare krävde åtgärder. Men försäljningsförbudet är väl ganska givet, och består förhoppningsvis tills de får fram en korrekt produkt. Alternativt skippar alla påståenden om jordfelsbrytare osv. Så att allt säkerhetsrelaterat får lösas av extern jordfelsbrytare och ev. andra komponenter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl ganska vanligt att produkter som får försäljningfsförbud slipper åtgärdas eller återkallas från slutanvändare. Det brukar bara vara produkter som är akut farliga. Ex. mobilladdare som helt saknar isolation, så att en telefon som laddas blir strömförande även under normala förhållanden.

Som jag uppfattat det så blir Easee produkten bara farlig under rätt speciella omständigheter. Så jag var nog mer förvånad att de tidigare krävde åtgärder. Men försäljningsförbudet är väl ganska givet, och består förhoppningsvis tills de får fram en korrekt produkt. Alternativt skippar alla påståenden om jordfelsbrytare osv. Så att allt säkerhetsrelaterat får lösas av extern jordfelsbrytare och ev. andra komponenter.
Jo men min syn är att det är ovanligt med enbart säljförbud utan ett återtagande.

Sedan att det då sålts 700000 stycken laddboxar inom EU/EES varav 100000 i Sverige.

Ärendet måste vara unikt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
  • Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men min syn är att det är ovanligt med enbart säljförbud utan ett återtagande.

Sedan att det då sålts 700000 stycken laddboxar inom EU/EES varav 100000 i Sverige.

Ärendet måste vara unikt.
Det är bara att kolla listan. Det är få produkter som har tvingande återkallanden. Även en hel del där det inte heller sker frivilligt.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...tartPublish&direction=DESC&page=1&pageSize=10
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
J JockeHX skrev:
Det här var ju rätt oväntat måste jag säga.

Alla de här turerna och nu säger ESV att Easee inte behöver göra något med befintliga boxar utan bara följa upp över tid?

På ett sätt är det väl bra, jag gillar ju mina två boxar som fungerat felfritt hittills. Snygga är de också. Men ändå...
Jag är väldigt nöjd med funktionen i min easee-box, hjälper bekanta med andra boxar och förundras över hur bökiga och knökiga de är i jämförelse.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.