128 524 läst · 1 714 svar
129k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Jag har inte frågat vad du tycker.
ESV har hotat med vite om de inte svarar på några frågor i tid, inget annat. Inte ” om det stämmer att de börjat sälja den stoppade boxen”
Du har nog misstolkat mig, när har jag har jag utryckt förtroende för Easee?
ESV har hotat med vite om de inte svarar på några frågor i tid, inget annat. Inte ” om det stämmer att de börjat sälja den stoppade boxen”
Du har nog misstolkat mig, när har jag har jag utryckt förtroende för Easee?
Nä, det var visst inte du som frågade vad jag tyckte, men det var den frågan jag fick och svarade på, och så fick du för dig något annat tydligen. Du påstår att jag var väldigt konfident, men jag hänvisar till kommande utslag från ESV…D Daniel 109 skrev:
Jadå, du har sedan start uttryckt att Easee gör mycket rätt, du trodde inte ens på försäljningsförbud strax innan det kom.
Ok, du har en egen tolkning av vitet också, men i den riktiga världen är vitet kopplat till försäljningsförbudet.
Jag har inget minne om att jag inte trodde att det skulle bli försäljningsförbud, har jag skrivit det? Var i så fall? Vad jag minns trodde jag inte på att det skulle bli ett återkallande, vilket det inte heller blev.
Gällande vitet är det information som krävts.
”I slutet av oktober gav myndigheten därför Easee ett så kallat föreläggande, där företaget fick tre veckor på sig att lämna in detaljerad information. Annars hotar vite.
Myndigheten kräver besked om fyra saker:
-Hur många boxar har tagits tillbaka från återförsäljarna och hur har det har gått till?
-Hur har de returnerade laddboxarna hanterats?
-Hur har Easee hanterat sitt eget lager av Home och Charge?
-Vilken information har Easee givit återförsäljarna om återtaget?
Varje punkt är kopplad till ett vite på 15 000 kronor”
https://www.nyteknik.se/elbilar/els...ny-etikett-och-den-gamla-programvaran/4207274
Gällande vitet är det information som krävts.
”I slutet av oktober gav myndigheten därför Easee ett så kallat föreläggande, där företaget fick tre veckor på sig att lämna in detaljerad information. Annars hotar vite.
Myndigheten kräver besked om fyra saker:
-Hur många boxar har tagits tillbaka från återförsäljarna och hur har det har gått till?
-Hur har de returnerade laddboxarna hanterats?
-Hur har Easee hanterat sitt eget lager av Home och Charge?
-Vilken information har Easee givit återförsäljarna om återtaget?
Varje punkt är kopplad till ett vite på 15 000 kronor”
https://www.nyteknik.se/elbilar/els...ny-etikett-och-den-gamla-programvaran/4207274
Ok, så du tror alltså inte att det är ett vite kopplat till om de säljer laddboxarna som är belagda med försäljningsförbud?D Daniel 109 skrev:Jag har inget minne om att jag inte trodde att det skulle bli försäljningsförbud, har jag skrivit det? Var i så fall? Vad jag minns trodde jag inte på att det skulle bli ett återkallande, vilket det inte heller blev.
Gällande vitet är det information som krävts.
”I slutet av oktober gav myndigheten därför Easee ett så kallat föreläggande, där företaget fick tre veckor på sig att lämna in detaljerad information. Annars hotar vite.
Myndigheten kräver besked om fyra saker:
-Hur många boxar har tagits tillbaka från återförsäljarna och hur har det har gått till?
-Hur har de returnerade laddboxarna hanterats?
-Hur har Easee hanterat sitt eget lager av Home och Charge?
-Vilken information har Easee givit återförsäljarna om återtaget?
Varje punkt är kopplad till ett vite på 15 000 kronor”
[länk]
Vad gäller återtagande så vet varken du eller någon annan om det blir aktuellt. Det kan mycket väl bli en konsekvens om Easee inte åtgärdar felen.
Vad gäller vitet, så har flera återförsäljare/installatörer anmält till ESV att de misstänker att Easee börjat sälja laddboxarna som har försäljningsförbud.
Jag minns att du inte trodde på att försäljningsförbud skulle komma strax innan det kom. Jag orkar faktiskt inte leta i trådarna…
Här är en länk som visserligen går till betalvägg, men det går att läsa en del ändå om misstankarna kring att Easee säljer de stoppade laddboxarna:
https://www.nyteknik.se/elbilar/els...ny-etikett-och-den-gamla-programvaran/4207274
Redigerat:
Jag sökte bland mina inlägg utan att hitta något som liknar det du påstår att jag skrivit.
Vilket vite du syftar på begriper jag inte.
Vilket vite du syftar på begriper jag inte.
Att bara ändra mjukvara räcker alltså inte? Gäller det här specifikt för laddboxar eller är det generellt, att hårdvara måste skilja mellan produkter för att det ska räknas som olika?Nissens skrev:
Intressant tolkning i så fall.
Eftersom du tydligen inte klickade på länken jag skickade så citerar jag från den:D Daniel 109 skrev:
”Säljer Easee sina säljstoppade laddboxar med ny märkning och bruksanvisning? Det kräver Elsäkerhetsverket snabbt besked om – annars hotar vite.”
Det vitet är kopplat till försäljningsförbudet, får inte ESV svar snabbt så förutsätter de att anmälningarna de fått stämmer och vite utgår.
Du tolkar antagligen det på ett eget sätt också, men det kan jag inte hjälpa dig med mer än så.
Ja, som sagt, vi får se vad ESV säger. Det är ju hårdvaran, inte mjukvaran som är problemet. Så då vore det ju märkligt att hårdvarufelen skulle försvinna med ny mjukvara…tveksamt skrev:
Vitet handlar om att få svar på frågan snabbt (inom tre veckor) precis som det står. Inget annat.
Fast det var ju inte frågan.Nissens skrev:
Frågan var om man kan skapa en ny produkt enbart genom att ändra mjukvara. Om felen består eller inte är inte relevant för den frågeställningen.
Om du har en PC, och uppdaterar den med ny version av Windows - har du en annan dator efter det?tveksamt skrev:
Funktioner har ändrats, och kanske även utseende på bildskärmen, men nog är det samma produkt du har framför dig.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Hur resonerar man kring de bilmotorer/båtmotorer som sålts med olika programvaror för att leverera olika effekter? Är det samma produkt då?Nissens skrev:
Det är vad jag förstår ganska snårigt med detta med certifiering och mjukvaror. Eftersom man totalt kan ändra hur en produkt beteer sig med mjukvara så är nog tanken att den certifieras MED en viss mjukvara och att all kommande SW som ändrar "radiodelar" omcertas. Att det i praktiken inte funkar så är en annan sak, men som jag förstår så skärps reglerna med nya lagkrav kring cybersäkerhet. I detta fall bör nog hårdvaran certas med en tillhörande mjukvara och företaget inte släppa nya mjukvaror som "slår på" funktioner som inte fanns när den var certad.Nissens skrev:
Så. Jag skulle säga att detta är en gråzon. Men att man absolut med mjukvara kan få en produkt att klara eller inte klara ett antal prover.
Om den inte klarade proven och man släpper en ny SW där den gör det så skulle jag vilja säga att det retroaktivt borde gå att få denna godkänd. Om vi som kunder går med på att "stympa" funktionaliteten, tex genom att ta bort WiFi, Blåtand, begränsa till 11kWh osv. Om den då utan HW mod klarar alla krav skulle man nog kunna komma fram till att detta är det som krävs för att "modifiera" alla redan sålda laddare. Om man som kund vägrar att få denna begränsning så får de väl köpa tillbaka laddaren?
Jämför tex VWs hantering av dieselgate... De släppte ny SW som gav högre bränsleförbrukning. Kunderna kunde acceptera det eller (i usa) häva köpet.
Nej, för i USA godkände aldrig myndigheterna att bilarna fick högre bränsleförbrukning. De krävde att VW skulle åtgärda bilarna så att de klarade utsläppskraven med samma bränsleförbrukning, vilket var i princip omöjligt, så VW var tvungna att köpa tillbaka alla bilarna till marknadspriset på bilarna vid dieselgates start nästan 2 år tidigare. Vidare fick de inte exportera de inlösta bilarna från USA heller. Tror att de i slutänden skrotade alla bilarna, men jag kan ha fel.J JohanLun skrev:
Det kan vara det, men behöver inte vara det.Nissens skrev:
Om du har en laptop som efter en mjukvaruuppdatering endast fungerar så länge den är ansluten till elnätet skulle jag säga att den är så förändrad att det är en helt annan produkt.
Windows 10 är en helt annan produkt än Windows 7, och det är enbart mjukvara.
En elbil som mjukvarumässigt stryps till att bara kunna använda 10% av batteriet, är det samma produkt? Knappast.