128 045 läst · 1 714 svar
128k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 810 inlägg
Du editerade inte i samma tidslinje som jag skrev mitt...
Ja, man hade kunna gjort det enkelt för sig i reglerna och kräva en ny ledning till varje laddstationen med helt egna skydd. Då hade man helt enkelt kunna kräva att en JFB typ B skyddar ledningen, som då kan mata en eller flera laddstationer.
Men en laddstation är som vilken förbrukare som helst. Givetvis måste man kunna installera den i en normal befintlig anläggning med JFB typ A. Det skulle nog inte säljas några laddstationer annars. Det medför dock lite krångligare regler.
Man kan själv behöva bedöma risken för DC-felströmmar hos allt som ligger under denna JFB.
Ja, man hade kunna gjort det enkelt för sig i reglerna och kräva en ny ledning till varje laddstationen med helt egna skydd. Då hade man helt enkelt kunna kräva att en JFB typ B skyddar ledningen, som då kan mata en eller flera laddstationer.
Men en laddstation är som vilken förbrukare som helst. Givetvis måste man kunna installera den i en normal befintlig anläggning med JFB typ A. Det skulle nog inte säljas några laddstationer annars. Det medför dock lite krångligare regler.
Man kan själv behöva bedöma risken för DC-felströmmar hos allt som ligger under denna JFB.
Nu har jag inte 2st laddare, men OM man skaffar det så räknar jag ju med att de antingen kommunicerar med varandra eller har annan typ av lastbalansering som gör att de inte belastar gruppen totalt mer än tänkt / säkrat.Bo.Siltberg skrev:Är det frågan om individuella JFB och överströmsskydd?
För JFB (typ A) är det mer kritiskt att den endast täcker ett (1) ladduttag, eller närmare bestämt 1 elbil. Laddar man två elbilar under samma JFB kan DC-läckfelströmmarna tillsammans överstiga 6 mA. De individuella skydden i laddstationen bryter ju vid 6 mA så tillsammans kan de släppa igenom 12 mA. Därför pratar man om individuella skydd.
Men jordfelet är ju som du säger adderat, för sannolikt så kan de ladda samtidigt med lägre effekt, eller laddar en i taget, omväxlande, med full effekt (det vore sämre, man vet ju inte vilken bil man vill använda först)?
Jag skulle nog vilja ha en egen JFB A till laddaren, eller en PSA som Mikael tipsade om ovan om det funkar. Jag har ju ett trefasuttag i samma central idag. Iofs lär jag använda det uttaget mycket sällan, har aldrig använt hittills. Så jag behöver vad jag kan förutse idag inte köra dem parallellt. Men om Easee ska stå för att rätta till min installation vill jag ju göra det på ett korrekt sätt.
Finns lite länkar mm i en annan tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/laddboxen-easee-far-foersaeljningsfoerbud.483740/post-5411491blackarrow skrev:
Redigerat:
Intressant system ändå. Tillverkare får försäljningsförbud för en produkt. De har inte åtgärdat den ännu. De lanserar en ny produkt oklart om den är bättre, den får säljas enl gällande regelverk. Vad säger att den uppfyller kraven förutom tillverkarens intygande som visade sig vara felaktigt första gången?
Jag skulle inte våga köpa en ny box av dem...
Jag skulle inte våga köpa en ny box av dem...
Vet inte vad de ändrat, men den har en annan spec. Är specad för 11kW i stället för 22kW. Ska monteras ihop med extern Jfb. Ändrad mjukvara, och sannolikt förbättrad isolering av kontrollpinnarna. Denna gång är dessutom specifikationerna kompatibla med produkten. Det har man säkerställt genom externa testhus.K kungjohan skrev:Intressant system ändå. Tillverkare får försäljningsförbud för en produkt. De har inte åtgärdat den ännu. De lanserar en ny produkt oklart om den är bättre, den får säljas enl gällande regelverk. Vad säger att den uppfyller kraven förutom tillverkarens intygande som visade sig vara felaktigt första gången?
Jag skulle inte våga köpa en ny box av dem...
Jag ser det som mindre risk att använda boxen, än att köra en 5 år gammal bil, som knappt uppfyller en enda av dagens specar.