J JohanLun skrev:
Läs om NOx och bränsleeffektivitets- tradeoff;

Lagkraven är ofta riktade mot NOx medan fordonsägaren ofta prioriterar bränsleeffektivitet. Att vi sen har växthuseffekten som lök på laxen gör inte det hela lättare. Men fysikens lagar gäller.

NOx kan även ordnas med EGR eller SCR. Men det kräver hårdvaruändringar. Och får andra effekter.

[länk]

[länk]

Jag skulle tro att du vid de driftsfall du har, inte kommer själv att kunna "mäta" en ev försämring genom miniräknare och rutat papper samt lite magkänsla och genom att spara bränslekvitton.

Oavsett... VW har vad jag förstår fixat problemen på rimligt sätt och ersatt de som hade köpt nya bilar och fick en avsevärt försämrad produkt. Om försämringen var marginell så utgick troligen ingen ersättning. Och tyvärr tror jag allt detta fusk faktiskt gav en mycket liten "förbättring" för kund. Så troligen har du i praktiken int e lidit någon skada.

Förresten så fuskar de andra märkena åxå, tex genom att inte köra SCR och avgasrening vid normal svensk medeltemperatur och liknande krumbukter...
Precis, varje bilmodell som släpps ligger precis på gränsen för att klara den miljöklassning dom har eftersträvat, med ökad förbrukning skulle dom kunna vara mer miljövänliga, eller tvärt om.
Inget magiskt utan ren fysik.
Första fusket var väl Mitsubishi på 90-talet när dom kom med GDI motorer och lean burn.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Så länge ESV inte kräver att laddarna åtgärdas så kan de säkerligen hållas i liv rent juridiskt. Men det är rätt sekundärt om ESV kräver åtgärd vilket sannolikt är fallet efter att tidsfristen gått ut. Och om det inte görs så vill väl ingen ha laddaren även om den "funkar".
Jo en mer djuplodande förklaring från Norge och Easee chefsingenjör.

"Vi har forståelse for at avvik fra standardene kan høres skummelt ut, men i realiteten er det modernisering av 30 år gammel teknologi. Ved å digitalisere deteksjonen av jordfeil, oppnår man presis og rask utkobling ved feil."

https://www.dn.no/innlegg/elbil/lad...-mener-at-svenskene-tar-helt-feil/2-1-1422533

Jag tror inte sista ordet är sagt i den här röran...
 
Redigerat:
J JockeHX skrev:
Så länge ESV inte kräver att laddarna åtgärdas så kan de säkerligen hållas i liv rent juridiskt. Men det är rätt sekundärt om ESV kräver åtgärd vilket sannolikt är fallet efter att tidsfristen gått ut. Och om det inte görs så vill väl ingen ha laddaren även om den "funkar".
Elsäkerhetsverket har ju redan krävt att befintliga laddare ska åtgärdas.

"Tillverkaren ska återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare. Beslutet innebär också att tillverkaren är skyldig att åtgärda brister på redan installerade laddboxar. Vilken typ av åtgärder som kommer att tas är upp till tillverkaren att kommunicera ut och verkställa."

Bollen ligger hos Easee att tala om exakt hur dom ska åtgärdas.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken siffra tycker du ska vara 30 istället?

Om det är 6 mA så är det vid denna DC-felström som en JFB typ A somnar in, så därför ska en laddbox bryta vid 6 mA DC-felström. 6 mA handlar alltså om att skydda JFBer av typ A uppströms.

Om det är 60 mA så handlar det om personskydd. Kroppen är inte lika känslig för DC som för AC, så man kan tillåta att JFBn bryter först vid en DC-felström på 60 mA (och högst 30 mA för AC-felström). Dessa strömmar för personskydd är satta på gränsen till vad de flesta personer överlever. Reglerna är inte striktare än vad som absolut behövs.
Tänkte mer på JFB typ B...
 
R rindler skrev:
r schemalagd laddni
När man kör Enegic lastbalanserare måste man ställa schema, laddning osv via Enegic appen och inte via Easee appen. Man måste ställa in Enegic som operatör i Easee appen. Kan detta vara en räddning?
 
useless useless skrev:
Elsäkerhetsverket har ju redan krävt att befintliga laddare ska åtgärdas.

"Tillverkaren ska återta laddboxarna som fått försäljningsförbud från sina återförsäljare. Beslutet innebär också att tillverkaren är skyldig att åtgärda brister på redan installerade laddboxar. Vilken typ av åtgärder som kommer att tas är upp till tillverkaren att kommunicera ut och verkställa."

Bollen ligger hos Easee att tala om exakt hur dom ska åtgärdas.
Åtgärdas ja, men de har fått en tidsfrist på sig att ta reda på hur de ska åtgärda och sedan ska det åtgärdas så det är inte en omedelbar återkallelse av laddarna.
 
Hur lång är den tiden, den har jag missat någonstans.
 
P paralun skrev:
Jo en mer djuplodande förklaring från Norge och Easee chefsingenjör.

"Vi har forståelse for at avvik fra standardene kan høres skummelt ut, men i realiteten er det modernisering av 30 år gammel teknologi. Ved å digitalisere deteksjonen av jordfeil, oppnår man presis og rask utkobling ved feil."

[länk]

Jag tror inte sista ordet är sagt i den här röran...
Sista ordet är inte sagt men jag fattar inte hur Easee kan säga att standarderna bara är vägledande. Låter jättemärkligt.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Hur lång är den tiden, den har jag missat någonstans.
Vet inte, men först är det en överklagandeprocess som lär ta några månader (?).
 
J JockeHX skrev:
Sista ordet är inte sagt men jag fattar inte hur Easee kan säga att standarderna bara är vägledande. Låter jättemärkligt.
Jo på slutet är det väl en bra sammanfattning av Easee syn på saken.
"Flere såkalte ladeeksperter har kastet seg inn i debatten og hevder blant annet at norske myndigheter ikke har fulgt med i timen. På samme måte som ESV hevder de at avvik fra etablerte standarder er likestilt med risiko. Det er en fundamental feilslutning, men ikke uvanlig. Alle kjenner noen som begrunner sin tilnærming med «slik har vi alltid gjort det». Vår oppfatning er at standarden er utdatert, og at dette kan løses på en bedre måte."

Sen finns det flera sådana här fall mellan gammal analog teknik och ny digital teknik och sedan kan det vara olika "kulturer" i olika länders myndigheter. Tråkig historia och jag tror Easee förtjänar bättre.

AB ska tjäna pengar på eländet, Risk för elchock och brand...
Laddstation för elbil, varningssymbol, text "Laddboxen stoppad", kvinna i bakgrunden, risk för elchock och brand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P paralun skrev:
Jo på slutet är det väl en bra sammanfattning av Easee syn på saken.
"Flere såkalte ladeeksperter har kastet seg inn i debatten og hevder blant annet at norske myndigheter ikke har fulgt med i timen. På samme måte som ESV hevder de at avvik fra etablerte standarder er likestilt med risiko. Det er en fundamental feilslutning, men ikke uvanlig. Alle kjenner noen som begrunner sin tilnærming med «slik har vi alltid gjort det». Vår oppfatning er at standarden er utdatert, og at dette kan løses på en bedre måte."

Till viss del håller jag med Easee. Standarder tar lång tid att ta fram och hänger kanske inte alltid med i utvecklingen. T ex kan man diskutera kravet på en lättåtkomlig fysisk testknapp för jordfelsbrytaren.
Men samtidigt är andra krav ganska opåverkade av tiden. T ex kravet på kontaktgap för att kunna bryta tillräcklig ström och förhindra överlag. Det finns ju knappast någon ny teknik som gör att 2,3 mm i dag funkar lika bra som 3 mm för 20 år sedan...

Sen är det ju så att ska man sälja prylarna så måste dom uppfylla kraven oavsett hur bra man tycker kraven är. Det blir ju svårt med konkurrensen annars om en del anstränger sig för att uppfylla kraven medans andra tycker att dom är utdaterade och onödiga...
 
  • Gilla
Nerre och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Till viss del håller jag med Easee. Standarder tar lång tid att ta fram och hänger kanske inte alltid med i utvecklingen. T ex kan man diskutera kravet på en lättåtkomlig fysisk testknapp för jordfelsbrytaren.
Men samtidigt är andra krav ganska opåverkade av tiden. T ex kravet på kontaktgap för att kunna bryta tillräcklig ström och förhindra överlag. Det finns ju knappast någon ny teknik som gör att 2,3 mm i dag funkar lika bra som 3 mm för 20 år sedan...

Sen är det ju så att ska man sälja prylarna så måste dom uppfylla kraven oavsett hur bra man tycker kraven är. Det blir ju svårt med konkurrensen annars om en del anstränger sig för att uppfylla kraven medans andra tycker att dom är utdaterade och onödiga...
Jo nu undviker jag hårdvarudetaljdiskussionerna och enbart konstaterar att det är en stor konflikt mellan gammal beprövad analog teknik och ny digital teknik med otillräckliga standarder... och där är vi.
 
Ärendet i domstol
"Processen framåt
Beslut om försäljningsförbud meddelades Easee AS den 14 mars. Den 17 mars skickade företaget in ett överklagande av beslutet till Elsäkerhetsverket. Elsäkerhetsverket har nu överlämnat ärendet till Förvaltningsrätten i Karlstad för vidare prövning. All dialog i ärendet sker efter detta utifrån domstolens direktiv, där parterna får möjlighet att yttra sig om sina respektive ståndpunkter i frågan, innan domstolen meddelar dom.

Den dokumentation som har inkommit till Elsäkerhetsverket efter att försäljningsförbudet beslutats, är en del av underlaget för Easee:s överklagan och skickas till förvaltningsrätten. Elsäkerhetsverket granskar samtidigt dokumentationen och gör en utvärdering om de nya uppgifterna medför att beslutet kan ändras, eller om Elsäkerhetsverket behöver yttra sig över uppgifterna. Under tiden som målet i domstolen pågår gäller Elsäkerhetsverkets beslut, om inte domstolen fattar ett särskilt beslut om att Elsäkerhetsverkets beslut inte ska gälla under tiden målet pågår (s k inhibition).
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/uppdatering-om-forsaljningsforbud-av-laddbox/
 
Har när jag skummat igenom tråden inte sett denna videon.
 
Det finns fler trådar...jag tror jag sett denna video postad i minst två andra trådar
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.