126 492 läst · 1 714 svar
126k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Nej, faktiskt inte. I praktiken blev det ingen egentlig skillnad. De ändrade inte bara motorstyrningen utan även litet i styrning av växellådan. Effekten gick iofs från 178 till 177 hk. Det gick inte att märka någon förändring av förbrukningen.J JohanLun skrev:
Ahlsell är inte återförsäljare av Easee, Skårebo samt efuel är återförsäljare och dom säljer endast easee laddboxar och deras tillbehör. Går easee i kk så kan man säga att både efuel och skårebo är helt körda också.useless skrev:
Som jag skrev gick det inte att märka någon skillnad på bilen efter uppgraderingen. Det gäller alltså även effekt/respons samt förbrukning.J JohanLun skrev:
Jag gissade tidigare precis som du gissar nu att bilen skulle bli sämre på något vis och tänkte vägra gå med på uppgraderaderingen. Men så skickade de ett intyg från ett oberoende testhus som visade att bilen inte skulle påverkas negativt på något sätt med den nya programvaran. Så jag motsatte mig inte uppgraderingen och märkte alltså inte heller någon skillnad.
Jag trodde att det var det jag skrev i inlägget du kommenterade…
Fast på Elsäkerhetsverket hemsida står det:
"Åtgärder
Beslut om försäljningsförbud, återkallelse från återförsäljare samt korrigering av redan levererad utrustning."
Korrigering tolkar jag som att man måste även göra något på de man redan installerat...?
"Åtgärder
Beslut om försäljningsförbud, återkallelse från återförsäljare samt korrigering av redan levererad utrustning."
Korrigering tolkar jag som att man måste även göra något på de man redan installerat...?
Det kan man ju drömma om…R Rolle85 skrev:
De kommer aldrig att ha råd med ett korrigeringsprogram, även om det bara skulle gälla Sverige, och om resten av EU/EES också hakar på (vilket de borde) så är det definitivt kört.
Jag är helt inställd på att köpa en ny box senare i år när appen och/eller molntjänsten stängs ner och laddboxen blir oanvändbar och företaget som ansvarar för produkterna inte finns längre.
Ja de är väl så...
Men på vilket sätt behöver boxen vara uppkopplad? Går den inte att styra alls utan wifi eller 4g?
Kan man styra boxen via Enegic istället då jag har den som lastbalanserare (fast urkopplad för stunden).
Kan den leva sitt eget liv så att säga om Easee konkar?
Men på vilket sätt behöver boxen vara uppkopplad? Går den inte att styra alls utan wifi eller 4g?
Kan man styra boxen via Enegic istället då jag har den som lastbalanserare (fast urkopplad för stunden).
Kan den leva sitt eget liv så att säga om Easee konkar?
Redigerat:
Är det inte vid 30mA?Bo.Siltberg skrev:Du har rätt.
En DC-ström slår ut den egna JFBn först om man har en sådan.
Därefter tar den grannens
Jag tänker på denna livliga tråd Har ni koll på era jordfelsbrytare? där en före detta överinspektör från ESV, numera elsäkerhetsexpert på IN påstår att det kan ske. Där var det främst solcellsinstallationer man pratade om, och dessa har sällan en JFB utan det bygger på interna skydd i omriktaren.
Vad IN rekommenderade var just en (dyr) JFB typ B åt folket. Jag tycker den sitter bättre i laddstationen, främst för att dessa inbyggda DC-skydd bryter vid 6 mA medan en JFB typ B bryter först vid 60 mA.
Så som jag uppfattat det så är laddboxen helt beroende av att nå Easees servrar. När servrarna strulat så har laddboxen haft problem…R Rolle85 skrev:
Men det hade ju varit snyggt om de byter programvaran i boxarna innan de konkar så att de alltid tillåter laddning oavsett nätkontakt. Frågan är ju då om kommunikationen med tex Tibber fungerar…
Om de byter programvara så att inte bara boxen fungerar, men även uppdaterar API så att man kan hantera den lokalt vore det ju ett sätt för installerade boxar att leva vidare.Nissens skrev:Så som jag uppfattat det så är laddboxen helt beroende av att nå Easees servrar. När servrarna strulat så har laddboxen haft problem…
Men det hade ju varit snyggt om de byter programvaran i boxarna innan de konkar så att de alltid tillåter laddning oavsett nätkontakt. Frågan är ju då om kommunikationen med tex Tibber fungerar…
Men det är nog för mycket att hoppas på.
Om nån knäcker APIt, man kan lyckas nå boxen och lägga in ett wifi, borde man kunna rutta om så boxen TROR den pratar med Easee egen server, men i själva verket pratar den med en annan server som har samma API som Easee...tveksamt skrev:
Det bästa för min egen del vore att boxarna ställdes på att tex ladda max 3-fas 10A och börja ladda så fort en bil är ansluten. Skulle de implementera detta och boxen inte bedöms vara farlig att använda, då skulle jag nog köpa en ny box, men sätta min Easee box som en "gästbox" för ev bekanta som vill ladda...
Fundering ni som är mer insatta:
ESV har ju i sitt beslut sagt att redan sålda och installerade boxar måste åtgärdas. Om Easee går i konkurs kommer inte de att åtgärda dem, kan ESV då istället rikta om det kravet till de som installerat boxarna eller ändra beslutet så att de ska återkallas? Eller något annat?
Jag menar att ESV ju gör bedömningen att boxarna över tid inte ska få finnas i nuvarande utformning, de blir ju inte säkrare för att ett företag går i konkurs..
Eller vad händer om (när) Easee går i konkurs? Lämnas installerade boxar vind för våg och ingen bryr sig längre om att de finns installerade i en utformning som inte är bedömd som okej?
ESV har ju i sitt beslut sagt att redan sålda och installerade boxar måste åtgärdas. Om Easee går i konkurs kommer inte de att åtgärda dem, kan ESV då istället rikta om det kravet till de som installerat boxarna eller ändra beslutet så att de ska återkallas? Eller något annat?
Jag menar att ESV ju gör bedömningen att boxarna över tid inte ska få finnas i nuvarande utformning, de blir ju inte säkrare för att ett företag går i konkurs..
Eller vad händer om (när) Easee går i konkurs? Lämnas installerade boxar vind för våg och ingen bryr sig längre om att de finns installerade i en utformning som inte är bedömd som okej?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Vilken siffra tycker du ska vara 30 istället?Enk Projektet skrev:
Om det är 6 mA så är det vid denna DC-felström som en JFB typ A somnar in, så därför ska en laddbox bryta vid 6 mA DC-felström. 6 mA handlar alltså om att skydda JFBer av typ A uppströms.
Om det är 60 mA så handlar det om personskydd. Kroppen är inte lika känslig för DC som för AC, så man kan tillåta att JFBn bryter först vid en DC-felström på 60 mA (och högst 30 mA för AC-felström). Dessa strömmar för personskydd är satta på gränsen till vad de flesta personer överlever. Reglerna är inte striktare än vad som absolut behövs.