126 489 läst · 1 714 svar
126k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Precis, det lär inte finnas mycket hopp för bolaget. Det är just därför alla ägare av boxar bör reklamera dem så snabbt som möjligt för när väl konkursen kommer så kommer även installationsfirmorna att fatta att det är kört och då kommer en del av dessa att sättas i konkurs ifall de ser stora utgifter framför sig även om de antagligen skulle kunna klara sig. Men betydligt billigare att gå i konkurs och starta nytt AB med nytt fräscht namn.P paralun skrev:
Vad är det som gör att ni är tvärsäkra på att företaget kommer konka?L lbgu skrev:Precis, det lär inte finnas mycket hopp för bolaget. Det är just därför alla ägare av boxar bör reklamera dem så snabbt som möjligt för när väl konkursen kommer så kommer även installationsfirmorna att fatta att det är kört och då kommer en del av dessa att sättas i konkurs ifall de ser stora utgifter framför sig även om de antagligen skulle kunna klara sig. Men betydligt billigare att gå i konkurs och starta nytt AB med nytt fräscht namn.
Volymen sålda boxar. Kommer att kosta massor att hantera dessa. Säljstoppet har gjort att de just nu antagligen inte får in några pengar alls. Inte många företag som överlever det. De har själva sagt att de behöver kapital på ca. 1 miljard kronor. Tror du att någon vill satsa 1 miljard på bolaget i det läget de är nu? Låter som att kasta pengarna i sjön. Det här är väl risken med ett enproduktsbolag.J JockeHX skrev:
Har du något skäl att tro att de inte ska gå i konkurs?
Man kan dra vilka slutsatser man vill men masspermitterar man samt signalerar att man har en brist på uppåt 1 miljard NOK så är det nog sannolikt bråttom.J JockeHX skrev:
https://e24.no/naeringsliv/i/O8lVyO/easee-massepermitterer-og-maa-hente-penger-nkom-starter-tilsyn
Jag har ingen aning. Jag har två boxar hemma och följer detta med spänning.L lbgu skrev:Volymen sålda boxar. Kommer att kosta massor att hantera dessa. Säljstoppet har gjort att de just nu antagligen inte får in några pengar alls. Inte många företag som överlever det. De har själva sagt att de behöver kapital på ca. 1 miljard kronor. Tror du att någon vill satsa 1 miljard på bolaget i det läget de är nu? Låter som att kasta pengarna i sjön. Det här är väl risken med ett enproduktsbolag.
Har du något skäl att tro att de inte ska gå i konkurs?
Har en Zappi och den gör en rcd test inför varje laddning. Om testen felar låser laddaren och man skal göra en reset. Går också att testa manuellt på laddaren via menuen. Det är nok en av dom få laddare som går att använda offline och känns mycket gedigen. Man hör tydigt att där finns någon typ av relä i lådan.M Mattzon100 skrev:Är Easee bara toppen av isberget?
Har en MyEnergi Zappi V2 och kontrollerade specen lite noggrannare nu när detta är ett hett ämne.
"Integral Earth Leakage Protection - 30mA Type A RCD (EN 61008) + 6mA DC protection (EN 62955)"
Så här har vi alltså också en inbyggd jordfelsbrytare som ska uppfylla samma standarder som Easee. Inte heller här finns det någon möjlighet att manuellt testa jordfelsbrytaren...kanske även denna laddare går samma öde tillmötes, eller missar jag något uppenbart?
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Okej, så det går alltså att testa manuellt? Jag kikade runt i menyerna men hittade inte den funktionen. Säkert jag som är blind , får kolla en gång till.K kasper1 skrev:Har en Zappi och den gör en rcd test inför varje laddning. Om testen felar låser laddaren och man skal göra en reset. Går också att testa manuellt på laddaren via menuen. Det är nok en av dom få laddare som går att använda offline och känns mycket gedigen. Man hör tydigt att där finns någon typ av relä i lådan.
Installationsfirmorna har väl inte köpt boxarna direkt av norska Easee? Firmorna i sin tur får väl reklamera till Ahlsell eller vart dom nu har köpt den.L lbgu skrev:Precis, det lär inte finnas mycket hopp för bolaget. Det är just därför alla ägare av boxar bör reklamera dem så snabbt som möjligt för när väl konkursen kommer så kommer även installationsfirmorna att fatta att det är kört och då kommer en del av dessa att sättas i konkurs ifall de ser stora utgifter framför sig även om de antagligen skulle kunna klara sig. Men betydligt billigare att gå i konkurs och starta nytt AB med nytt fräscht namn.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 611 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 611 inlägg
Lite som när Volkswagen fuskade med avgasvärden alltså. Skaffade sig fördelar gentemot sin konkurrenter. Något VW fick betala dyrt för i slutändan.C CalleSpeed skrev:Det är riktigt dåligt det Easee har gjort. Man skapat sig konkurrensfördelar genom att medvetet fuska med efterlevnaden av regelverket. Och med det blåst upp hela bolagets hela finansiella potential. Man kan inte argumentera sig ur så grava brister. Detta kommer ge efterverkningar lång utan för Sveriges gränser, så frågan är om bolaget överlever detta! Mitt tips är att omgående vända sig till den ni köpt boxen av och reklamera den med hänvisning av ESV beslut. Och ni som precis köp en har ångerätt i 14 dagar.
[länk]
Ja, men det var ett väldigt konstigt case. Jag hade en Audi A6 som hade det problemet. Åtgärden var en mjukvaruuppdatering, sedan uppfyllde tydligen bilen alla krav. Och jag kunde absolut inte märka någon skillnad på bilen efter att den fått den riktiga programvaran.N Nalleman64 skrev:
Så det är svårt att förstå varför de fuskade från början.
För Easee hjälper det nog inte med en ny mjukvara tyvärr…
Den prioriterade i vissa körfall förbrukning över NOx. Och för att passera certifiering så detekterade den om bilen kördes såsom en certcykel och då höll den NOx på laglig nivå. Fler än vw har labbat med cycle beating. Liksom att man (andra än vw åxå) när man mätt bränsleförbrukning kört med specialolja, tejpat alla dörrspringor, hakat bort eller kört med drivremmar som inte driver onödiga aggregat som ac och servo osv. Mätt ljud på specialasfalt, haft nedslitna däck osv.Nissens skrev:Ja, men det var ett väldigt konstigt case. Jag hade en Audi A6 som hade det problemet. Åtgärden var en mjukvaruuppdatering, sedan uppfyllde tydligen bilen alla krav. Och jag kunde absolut inte märka någon skillnad på bilen efter att den fått den riktiga programvaran.
Så det är svårt att förstå varför de fuskade från början.
För Easee hjälper det nog inte med en ny mjukvara tyvärr…
Men nu ska bilar uppfylla COP (conformity of production) vilket kort innebär att man ska kunna välja en slumpmässig bil och köra ett emission och akustik prov som måste ge godkänt. Även att det ska vara godkänt efter ett antal tusen mil. Så dörrarna för fusk har stängts mer än förut...
var det inte nåt mes radiodirektiven också?useless skrev:Det är i princip både och... Dels har man fått nedslag på den inbyggda jordfelsbrytarens testfunktion och dels har produkten misslyckats i överspännings- och störningsimmunitetstester.
Det första problemet är väl mer av akademisk karaktär - Det står i standarden att jordfelsbrytaren ska kunna testas manuellt, vilket Elsäkerhetsverket tolkar som att det ska sitta en fysisk testknapp lättåtkomlig på produkten. De andra felen är alvarligare och svårare att åtgärda.
För oss mindre insatta, är det man köpt av sin elektriker i det här fallet (och som det kan bli tal om att ersätta) endast boxen, eller kan man hävda att hela installationen är felaktig?
Det jag fiskar efter är att boxen i sig förmodligen inte är särskilt dyr i inköp, några tusingar på sin höjd. Det som däremot kostar är installationsjobbet, där det genom bidraget för grön teknik går bra att strössla timmar utan att någon ifrågasätter.
Kan detta därför sluta i att elektrikern tvingas ge dig en ny box (exv. från en av Easee konkurrenter, i samma prisklass), men inte samtidigt tvingas installera den åt dig gratis? Om ja så är ju detta snarare att ses som en bonusmöjlighet för elektrikerskrået, där de plötsligt får en mängd extra arbete att ta betalt för då 100k kunder plötsligt behöver hjälp att installera sina nya boxar på nytt.
Det jag fiskar efter är att boxen i sig förmodligen inte är särskilt dyr i inköp, några tusingar på sin höjd. Det som däremot kostar är installationsjobbet, där det genom bidraget för grön teknik går bra att strössla timmar utan att någon ifrågasätter.
Kan detta därför sluta i att elektrikern tvingas ge dig en ny box (exv. från en av Easee konkurrenter, i samma prisklass), men inte samtidigt tvingas installera den åt dig gratis? Om ja så är ju detta snarare att ses som en bonusmöjlighet för elektrikerskrået, där de plötsligt får en mängd extra arbete att ta betalt för då 100k kunder plötsligt behöver hjälp att installera sina nya boxar på nytt.
Så är det säkert, men det var ändå ”bara” en nu mjukvara som behövdes…J JohanLun skrev:Den prioriterade i vissa körfall förbrukning över NOx. Och för att passera certifiering så detekterade den om bilen kördes såsom en certcykel och då höll den NOx på laglig nivå. Fler än vw har labbat med cycle beating. Liksom att man (andra än vw åxå) när man mätt bränsleförbrukning kört med specialolja, tejpat alla dörrspringor, hakat bort eller kört med drivremmar som inte driver onödiga aggregat som ac och servo osv. Mätt ljud på specialasfalt, haft nedslitna däck osv.
Men nu ska bilar uppfylla COP (conformity of production) vilket kort innebär att man ska kunna välja en slumpmässig bil och köra ett emission och akustik prov som måste ge godkänt. Även att det ska vara godkänt efter ett antal tusen mil. Så dörrarna för fusk har stängts mer än förut...