ullberg
Själv tycker jag mig i såväl myckes & ninjabens grafer se en ganska konjunkturberoende elanvändning snarare än en tydlig minskning (skulle nog vilja se åtminstone ett control chart för att få lite känsla för trender, finns nog en hel del variation i dessa värden).

Hur är det, är googlelänken ovan allt som finns kvar av gapminder? mitt snabbklickande gav mig inte möjligheten att ställa elanvändningen mot något konjunktursmått, men det kanske inte är googles fel så mycket som SBS...
 
ullberg
Gapminder fanns kvar, en stor sökmotor och ägare hjälpte mig ;)

Om man tittar på denna www.bit.ly/1gutL53 så känns det som att 2011 är året som är lite svårt att förklara, i övrigt så är min tolkning att vi stoppat ökningen (sedan tidigt 90-tal) men inte sett någon tydlig minskning ännu. Sen ökar ju vår BNP och sett ur det perspektivet kan man ju säga att vi levererar mer med samma elenergi, men inte att vi minskar i elanvändning annat än när det går lite knackigt (2008-9). Och jag tror som sagt att när vi har slut på lågt hängande frukter kommer vi, om inte energipriserna sticker uppåt, se en ökad elanvändning så länge vi har tillväxt (så jag tror inte riktigt på elforsk).

Men detta är som sagt bara min egna tolkning av siffrorna.
 
Bakom siffrorna finns givetvis gigantiska omställningar. Olja och direktverkande el för uppvärmning har ersatts med värmepumpar och biobränslen. Industrin har energieffektiviserat, och hushållen är i full fart att göra detsamma med belysning och vitvaror.

Vad som finns kvar att ta har jag ingen aning om, men givetvis så kommer man ganska snart till en punkt där det vänder uppåt.
 
Sedan skall man inte glömma effekten på energiförbrukningen när näringslivet förändras:
Massafabriker läggs ned, pappersmaskiner stängs, Glasbruk stängs av.
Och järnverk/stålverk, liksom bilfabriker.
Allt fler fabriker flyttar utomlands.

Kvar av svenskt näringsliv är snart bara lattebarer och reklambyråer,
och de har måttliga elbehov.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Sedan skall man inte glömma effekten på energiförbrukningen när näringslivet förändras:
Massafabriker läggs ned, pappersmaskiner stängs, Glasbruk stängs av.
Och järnverk/stålverk, liksom bilfabriker.
Allt fler fabriker flyttar utomlands.

Kvar av svenskt näringsliv är snart bara lattebarer och reklambyråer,
och de har måttliga elbehov.
Ja, det skall man inte glömma att det var bara en handfull länder i närområdet som klarade Kyoto med råge, och det var före detta Sovjetrepubliker (Ryssland inräknade), eftersom Sovjetunionens fall ledde till närmast total ekonomiskt kollaps. Om man inte har någon industri eller några pengar så blir det inga utsläpp.

Vi ser samma tendens nu faktiskt, där vi i västvärlden ser bra ut, men detta nästan uteslutande pga att vi exporterat vår tillverkningsindustri till Asien (som ser sämre ut, men började från en lägre nivå). Så det är lite "be careful what you wish for"...

(http://en.wikipedia.org/wiki/File:K...om_fuel_combustion_between_1990_and_2009.png)
 
ullberg skrev:
Detta är ett område jag inte är speciellt bevandrad i så jag säger inte emot dig, men den andra delen av din kausalkedja (ek. aktiv+ => förbrukning+) tas upp i denna elforskrapport jag ramlade på [länk] (punkt 1: "hög ekonomisk tillväxt innebär inte självklart en ökad elanvändning inom industrin), i texten tyckte jag mig iof. läsa att det handlar om större ekonomisk tillväxt än ökad förbrukning men att båda pekar uppåt (för industrin), men jag läste inte så noggrant och som sagt, inte mitt specifika område.

/U
Nu hittade jag det: Jevons paradox. http://en.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox Det är en gammal observation, och hur mycket den gäller för elförbrukning i modern tid och i Sverige dessutom, är inte tvärsäkert. Men effekten som sådan finns och kan vara påtaglig.

Dock tror jag som mycket_nu och andra att när vi börjar köra bil med el så kommer vi att se en stor ökning igen (vilket för Sverige är bra). Och det är även möjligt att vi med intelligent styrning kan justera för "opålitlig" vindkraft, eftersom ett batteri struntar i precis när det laddas. Ett problem här är förstås att vi kommer att vilja ladda över natten, och då blåser det typiskt mindre, eller inte alls.
 
Har vi elproduktionskapacitet inom vatten, vind och kärnkraft för att driva en el-bilsinvation?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Och det är även möjligt att vi med intelligent styrning kan justera för "opålitlig" vindkraft, eftersom ett batteri struntar i precis när det laddas.
Just elbilarna ger dessutom möjligheten att skapa ett enormt energilager. Med någon miljon bilar inkopplade via lik- och växelriktare kan man förbättra nätets stabilitet och därigenom öka andelen sol- och vindkraft.


lars_stefan_axelsson skrev:
Ett problem här är förstås att vi kommer att vilja ladda över natten, och då blåser det typiskt mindre, eller inte alls.
Hrrrmm..

Nu finns det ju andra och viktigare (vad än ni seglare anser ;)) vindar än sjöbrisen vilken bara existerar på sommaren, och dessutom bara vid kusterna och de större sjöarna.

Gradientvinden vilken drivs av tryckskillnaderna mellan hög- och lågtryck (samt, givetvis corioliskraften) blåser lika mycket oavsett om det är dag eller natt.
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Har vi elproduktionskapacitet inom vatten, vind och kärnkraft för att driva en el-bilsinvation?
Och nätkapacitet (dvs överföringskapacitet)?
 
mycke_nu skrev:
Just elbilarna ger dessutom möjligheten att skapa ett enormt energilager. Med någon miljon bilar inkopplade via lik- och växelriktare kan man förbättra nätets stabilitet och därigenom öka andelen sol- och vindkraft...
Så om jag kopplar in laddkabeln till min elbil på kvällen kanske batteriet är tomt på morgonen när jag behöver bilen.
För att några vindkraftverk har behagat stanna pga stiltje.
Eller SJ har ändrat turlistan för morgontåget.

Jo tjena :p
 
Mikael_L skrev:
Och nätkapacitet (dvs överföringskapacitet)?
Antagligen för att ladda på natten, men på dagen kan det nog bli tjurigt.

Det måste ju bli någon form av smart styrning av del hela.
 
Nimajneb skrev:
Har vi elproduktionskapacitet inom vatten, vind och kärnkraft för att driva en el-bilsinvation?
Framledningskapaciteten är ett av fler problem i dagsläget. Jag såg en beräkning på detta för ett tag sen, jag kollar om jag hittar den...
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Har vi elproduktionskapacitet inom vatten, vind och kärnkraft för att driva en el-bilsinvation?
Här kan man se att olja och oljeprodukter energimässigt används ungefär lika som kärnkraften.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Energitillforsel/
Då man troligen kan förmoda att det mesta används i transportsektorn så kommer det alltså behöva byggas ca 8 st reaktorer av Ringhals 3-4 eller Forsmark -storlek för att ersätta fordonsflottan med en eldito.

Eller om man vill ha vindkraft istället så motsvarar det 150 st Lillgrund vindkraftparker.
c3_lillgrund2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lillgrund i Öresund är Vattenfalls största havsbaserade vindkraftpark med 48 st snurror och producerar ca 330GWh/år.
http://corporate.vattenfall.se/om-o...produktion/vindkraft/lillgrund-vindkraftpark/

Så totalt ca 8* reaktorer (inte verk) eller ca 7500 st vindkraftssnurror. Så kan vi köra Sveriges fordonsflotta på el.
Om jag nu räknat rätt.
(Ja några batterier måste ju också tillverkas och köpas in ... ;))

* Och byggs det nya reaktorer kan man misstänka att dom kommer ha lite högre nettoeffekt så det blir kanske bara 5-6 reaktorer, fördelat på typ 2 kärnkraftsverk.
 
Mikael_L
Men ärligt talat så tycker jag själv inte att fordonsflottan ska köras lika mycket som idag, bara med någon annan energiform.

Jag ser mest (helst?) att förändringar i stadsplanering, förändringar i kommunikationer, mer gods och folk på tåg osv osv borde kunna typ halvera energikostnaden för resandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.