Vi kommer inte att bygga några nya reaktorer med dagens vedertagna teknik.

Att låta elbolagen nyttja min elbils batteri som tillfälligt lager kan dom bara glömma, inte nog med att bilen är urladdad på morgonen. Vad jag förstått så håller ett batteri för ung 1000 uppladdningar och kostar runt 100k. Alltså en hundring per uppladdning.

Finns det någon förutsättning för elbilen över huvud taget?

Nimajneb skrev:
...
Finns det någon förutsättning för elbilen över huvud taget?
Japp!
För långsamma, korta transporter.
Bästa illustrationen är de gamla engelska mjölkbilarna, som lämnade 1-2 pints mjölk och en 1/2 pint grädde vid varje dörr varje morgon.
Sedan kunde de stå och ladda resten av dagen.

Men här och nu?
Lämna barnen på dagis kanske.
Och som "golfbilar" så dagens jordbrukare slipper gå :)

Njae, kolla vad Tesslas ägare tycker. Utom för rena långfärder så är den väl så slagkraftig när det gäller prestanda. Problemet är priset. Det behöver komma ner en bra bit. Jag har inte sett några beräkningar på om vi har de material vi behöver för hela den batterikapaciteten som går åt, så det kan vara en begränsande faktor om man ser till hela transportsystemet.

Det enda problemet med elbilar idag är att bara Volvo (tror jag) har fattat att man inte skall värma kupén med el i så kalla klimat som vårt, utan genom att elda i en Eberspächer eller dylikt. Volvo kör med etanol i sin, men även om man eldade fossilbränsle så skulle det inte ge någon direkt påverkan.

mycke_nu skrev:
Nu finns det ju andra och viktigare (vad än ni seglare anser ;)) vindar än sjöbrisen vilken bara existerar på sommaren, och dessutom bara vid kusterna och de större sjöarna.

Gradientvinden vilken drivs av tryckskillnaderna mellan hög- och lågtryck (samt, givetvis corioliskraften) blåser lika mycket oavsett om det är dag eller natt.
Nej, "viktigare" det kan jag då rakt inte gå med på. Där är det stop! ;) Men visst är det så att det iaf blåser lite mindre på natten? I genomsnitt då menar jag.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Men visst är det så att det iaf blåser lite mindre på natten? I genomsnitt då menar jag.
Jag skulle vilja instämma!

Har visserligen mest bott i kustområden, men varhelst jag varit tycker jag vinden lägger sig när kvällen kommer.
En god vana som är värd att ta efter :)

lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, "viktigare" det kan jag då rakt inte gå med på. Där är det stop! ;) Men visst är det så att det iaf blåser lite mindre på natten? I genomsnitt då menar jag.
Som sagt finns det ju en hel del termikdriven vind på sommaren, inte bara sjöbris, utan även dess syster landbrisen och vindar runt lokala vädersystem typ cumulunimbusmoln (regnskurar). Alla dessa lokala vindar drivs av varma land/vatten ytor, och givetvis är de flesta ytor varmare på dagen.

Sedan finns det en annan effekt, och det är att vindens friktion mot marken minskar när det är varmare ute (vilket är en av anledningarna till att det blåser mer på hösten än på våren). Solvarma ytor ger därmed lägre friktion och därmed något mindre motstånd för vinden.

När vi emellertid talar om vindkraft under den årstid då den verkligen spelar någon roll, dvs höst/vinter/vår, så kan vi lungt utgå ifrån att vinden i genomsnitt blåser lika mycket under alla tider på dygnet.

mycke_nu skrev:
...
När vi emellertid talar om vindkraft under den årstid då den verkligen spelar någon roll, dvs höst/vinter/vår, så kan vi lungt utgå ifrån att vinden i genomsnitt blåser lika mycket under alla tider på dygnet.
?

Vindkraften spelar väl lika liten roll året runt :|

mycke_nu skrev:
Det lät så spännande att jag var tvungen att slå upp det. Jag hittade inget bra vetenskapligt utan fick falla tillbaka på wikipedia. Det verkar mycket riktigt som om det inte spelar någon roll för vindkraft. Från Wikipedia (vindkraft): "Vid kuster förekommer fenomenet sjöbris, som är en följd av solens ojämna uppvärmning av land och hav under dagen. Den varmare luften över land stiger uppåt och drar in kallare luft från havet, och ger därmed en daglig variation av vindstyrkan. Även om effekten är tydligt märkbar under den nordiska sommaren har den ingen större betydelse för vindenergitillgången, som i stället bestäms av de västerifrån invandrande lågtrycken. I Kalifornien, där temperaturskillnaderna mellan kallt hav och heta öknar är mer uttalade, finns det däremot dalgångar som tack vare sådana fenomen är vindrika och som därför fått en omfattande vindkraftsutbyggnad."

Där ser man. Jag har tydligen byggt hela min bild av hur det blåser på sjöbrisen. När jag tänker på var/när jag växt upp så är det inte konstigt, men lite kul är det ju ändå att ens egen långvariga och självklara erfarenhet kan leda en så fel. :)

Sedan blåser ju gradientvinden inte heller rakt från högtryck till lågtryck, vilket man skulle kunna tro, utan vinden roterar i högervarv runt högtrycken och i vänstervarv runt lågtrycken pga jordens rotation (corioliskraften).

I alla fall på norra halvklotet. På södra halvklotet är det tvärtom, men det är ju logiskt eftersom allt där är upp och ner.

E
Vindkraften är ett växande problem och svårare att reglera ut till skillnad mot earth hour som oftast går väldigt obemärkt förbi. Svk ska klara av att ett kärnkraftverk nödstoppar a 1300 MW för att inom 15 minuter ha ersatt nödstoppet med reserver. Danskarna klarar inte av att reglera ut sin egen vindkraft och resten av Europa ser norden som en möjlig regulator av deras vindkraft, den fortsatta utbyggnaden av kablar till kontinenten kommer att göra elsystemet både känsligare och dyrare.

Ni tror väl inte på fullt allvar att marknaden inte vill exportera ev "överskott" till kontinenten och de högre elpriserna som finns där?

Det exporteras massor till kontinenten redan idag, och mer kommer det snart att bli när kabeln till Baltikum blir färdig.

El har blivit en svensk exportindustri. Jag kan faktiskt inte se något större fel i den saken.

Nu är det knappast till kontinenten som vår elexport går utan till Finland, dit skickar vi ungefär dubbelt så mycket som till alla andra tillsammans.

Stämmer bra. Åtminstone tills dess Finnarna får ihop sin nya fina reaktor i Olkiluoto.

Om dom någonsin lyckas med det..

mycke_nu skrev:
Stämmer bra. Åtminstone tills dess Finnarna får ihop sin nya fina reaktor i Olkiluoto.

Om dom någonsin lyckas med det..
Jaaa, du vet. Man skall aldrig säga aldrig. Vi kom ju t ex igenom Hallandsåsen. Till slut... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.