24 443 läst · 166 svar
24k läst
166 svar
E-lås med allt i låskistan
Renoverare
· Stockholm
· 18 604 inlägg
Jo fast de har olika lösningar ovanpå. Microsofts är riktigt trevligpacman42 skrev:Säkerhetslösningarna från Apple/Google/Microsoft för denna typer av tjänster är gemensam (OAUTH2) och säkerheten för användare/lösenord styr du ju själv över med 2-phase autentication etc. Intrusion i deras system är nog det minsta man behöver oroa sig för.
Nu håller företagen dessutom på att göra ett gemensamt ramverk för själva identitetshanteringen också så att man kan använda samma identitet överallt.
Aha, det har jag stängt av...J JohanLun skrev:I google är jag närmast rädd att någon säger "google, lås upp alla dörrar". Jag har försökt stänga av allt där man med google kan ringa samtal, beställa varor osv. För röststyrningen är långt ifrån klockren. Hos oss har belysning tänts och musik slagits igång vid tillfällen där man helt klart inte velat det. Home har för mig en säkerhetsnivå på entertainmentnivå. För lås och larm vill jag ha mer säkerhet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 604 inlägg
Nå. Jag har gärna skiljda system för entertainment och lås/larm. Googles kompetens map kryptering och säkerhet betvivlar jag inte. Bara att jag inte vill lägga alla ägg i samma korg. Fast iof har jag google (+samsung & apple) pay, så jag kanske redan är körd?AndersMalmgren skrev:
Verkar även gå att man kan välja en sexsiffrig kod som måste sägas för röstkommandon som faktiskt låser/låser upp. Så kan man fortfarande styra "handlöst" om man står och slafsar med köttfärs och gästerna ringer på eller nåt men utan att någon annan kan göra detsamma.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 604 inlägg
En kod man säger högt är ju inte super secureK kk777 skrev:
99% av försäkringsbolagen har inte några krav på låsen så länge du inte har en försäkring som även täcker ett antal miljoner i försäkringsvärde på lösöre, dvs inte relevant för vanliga hemförsäkringar.JanneJanne123 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 604 inlägg
Röststyrning har inget med säkerhetslösningen att göra egentligen. Men att låsa upp dörren med oskyddad röststyrning fattar nog de flesta är dumt. Man behöver dessutom inte använda rösten för att styra google home.
Problemet med rösten är dock att den går genom väggar och fungerar utan att autenticeras. Om någon kommer över lösenordet till mitt hus-wifi får de ännu större kontroll...AndersMalmgren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Såg att D-key diskuterades tidigare, vårt höll i knappt 6 månader… sen sämre app får man nog också leta efter!
Jag hade nog köpt ett riktigt motorlås istället om frun resonerat lika, nu kompromissade vi med ett Doorman L3, som inte är direkt vackert men bättre än de tidigare varianterna.
Jag hade nog köpt ett riktigt motorlås istället om frun resonerat lika, nu kompromissade vi med ett Doorman L3, som inte är direkt vackert men bättre än de tidigare varianterna.
Jag säger än en gång att jag är nöjd med mitt Danalock. Inte alltför fult, jag kan styra det smart. Bland det första jag gjorde var dock att köpa två uppsättningar uppladdningsbara batterier till det från Kina. De kostade ungefär som en omgång ej uppladdningsbara batterier i Sverige. Sedan fick jag iofs betala för batteriladdaren också.
Första gången batteriet inte längre ligger på 100% så byter jag batterier, detta för att inte få problem med att de tar slut innan jag bytt. Motorer drar ur batterier väldigt snabbt. Jag laddar en gång i halvåret ungefär.
Första gången batteriet inte längre ligger på 100% så byter jag batterier, detta för att inte få problem med att de tar slut innan jag bytt. Motorer drar ur batterier väldigt snabbt. Jag laddar en gång i halvåret ungefär.