Funderar på en dyckertpistol av bra kvalitet. Vad tror ni om Bosch nya, Makitas eller Sencos Finish pro serie? Prisnivå 1300-2300 ungefär. Erfarenheter och råd tack!

Själv har jag en Senco FP18MG från http://www.tools-plus.com/ , har listat vardagsrummet och lite mer med den och är nöjd.
Tror dock inte du blir missnöjd med nån från de märkena du nämner. :)

skogstomten skrev:
Funderar på en dyckertpistol av bra kvalitet. Vad tror ni om Bosch nya, Makitas eller Sencos Finish pro serie? Prisnivå 1300-2300 ungefär. Erfarenheter och råd tack!
Köpte en 18 Gauge DW från Toolking för två år sedan.
http://www.tools-plus.com/dewalt-d51236kr.html (29USD)

Då jag amatör nöjde jag mig med Refurbished, dvs fabriksrenoverad ganska ny.
Hur de nu kan ha så många så nya förstår jag inte men den kostade typ $40.
US post har en låda för max 10 Kg för ca $40-70 till Svedala.
En större Frame Nailer fick också plats i samma sändning.....

De har funkat mkt bra för mig som amatör.
Har kört typ 1000 spik + 1000 dyckert.

Lycka till

Peter

Redigerat:
Är någon av dem oljefria så hade jag satsat på det. Själv har jag en Hitachi 18ga samt en rätt hårdkörd Senco FinishPro18. Båda två kräver smörjning. Egentligen är det inte en issue men tanken på att garanterat inte ha något oljestänk i min omgivning är tilltalande.

En reflektion: Min Hitachi har utblåset uppe på slagcylindern, den låter som fan och spottar gärna lite luft i ansiktet på en om glömt rikta om utblåset. Sencon har utblås bakåt vid luftanslutningen. Denna är tyst och fin och man slipper någon som fiser en i ansiktet. När jag säger tyst menar jag att den går att köra utan hörselskydd -- det kan man inte med Hitachin.

FinishPro18MG verkar vara oljefri?
FiP18Mg's magnesium body delivers an ultra light toolwith SENCO dependability. The oil free design, selectivetrigger, rear exhaust and rotating belt hook combine toprovide a tool that will perform the toughest jobs whiledelivering professional results and comfortable operation.

Highlights:

• Magnesium mainbody provides a durable and ultra light
  • Oil free motor eliminates oil carryover onto the work surface, protecting your hard work.
  • Metal cylinder for increased durability
  • Selectable trigger lets you control the fastening method with the flip of a switch
  • Rotatable rear exhaust and belt hook keeps dust and debris off the work surface while keeping your tool at the ready
  • Over-molded rubber grip, swivel plug and reload indicator will keep you working comfortably and efficiently through the day
http://www.tools-plus.com/senco-fp18mg.html

Stämmer nog, när jag kollade pistoler och slutade med Hitachin så fick jag för mig att Sencon var oljefri. Den jag har är dock gammal och synnerligen använd och för den delen inte oljefri. Gillar den dock, framför allt för 125 spänn :)

Alltså, just spikpickor känns som en djungel. Det finns en uppsjö varianter som jag som amatör på området inte ser nån större skillnad på. Men om man ponerar att jag älskar Miss Makita, har en kompressor och ska ha nånting smidigt som kan spika panel, lite dörrfoder och golvsocklar, vad ska jag ha? Funkar AF505 för det?

Då är en AF505 utmärkt. Fundera dock på det där med oljefri picka, det är trevligt att slippa slabba med sådant även om det inte är jättejobbigt.

spika panel... vad för panel?

Dörrfoder o golvsocklar OK, förutsatt att du inte har betongväggar

• Gilla
anr145
  • Laddar…
Jag köpte i somras Bosch GSK 50. Hade tidigare lånat en picka från ÖoB, så den är min referens.

Boschen har vridbart utblås. Skönt att slippa få luften rakt i ansiktet!
Boschen känns synnerligen välbyggd.
Aldrig ett dubbelskott med Boschen (ÖoB's sköt dubbelt ofta, samt ibland tomt!).
Omställbar så att du kan skjuta genom att trycka in nosen (utan att behöva trycka på avtryckaren).
Tre års garanti! (Står på kartongen, men gick inte att registrera på Bosch web...)

Den enda nackdelen jag upplevt (gentemot ÖoB'n) är att den låter mycket mer. Väldigt mycket mer, men är förhoppningsvis kraftfullare.

Oljefri samt en modell som har bälteskrok kan rekommenderas. :)

Jag har en Paslode T200-F18 som jag är toknöjd med. Tyvärr är den inte oljefri. Dock så kan jag hålla med om att det skulle ha varit en bälteskrok på den.

Bälteskrok är fint. Faktiskt en av de större nackdelarna på min Hitachi. Jag valde en Hitachi (NT50bla bla eller nåt) eftersom den är lätt. Det är sjukt trevligt med en lätt maskin ända tills man provar att skjuta med en lite tyngre maskin. Då inser man att den tyngre är trevligare då den mer eller mindre själv ger rätt motstånd på rekylen och därmed alltid samma spikdjup.

Nimajneb skrev:
spika panel... vad för panel?

Det är inte helt spikat än (häpp!) men kanske nåt sånt här http://www.k-rauta.se/bygg_12843.htm eller nån annan fin spont. Det ska upp i taket i ett öppet kombinerat kök/vardagsrum om ca 70 kvm.

Nimajneb skrev:
Dörrfoder o golvsocklar OK, förutsatt att du inte har betongväggar
Nejdå, ingen betong. Men kåken är från 57 så det är en hel del sån där gammal mjuk brun fiberboard på plankvägg, så jag funderar på om man måste ha lite längre spik för att komma ner och sätta dem i plankorna ordentligt? De gamla socklarna satt å andra sidan med decimeterlånga trådspikar med ett par dms mellanrum, man kunde ha lyft Titanic till månen i dem...

Jag har kikat lite på t.ex. http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Air Nailers Makita och det är Framing nailers, Finishing nailers och Brad nailers. Vad är det för skillnad på dem? Just 505:an finns i ett, som det verkar, prisvärt kit med kompressor där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.