Nu är paketet med min Mac610 med tillhörande dyckertpicka på väg :)

Vad tror ni om att kunna köra med större spikpistol till den än bara dyckert 50mm? Är kompressorn för liten eller går det att köra även större spik med den? Nu förstår jag att det inte fungerar att mata spik efter spik med den utan i så fall singelskott med lite väntan ;) Jag kikade på en Dewalt D51850 från USA och den ville ha just över 2 liter per skott tror jag. Kanske kan funka eller orkar den inte trycka in spiken helt? Har kollat på slang från Jula också som är typ 9 mm invändigt, det måste väl bli bra? Jag är helt borta när det gäller kompressorer och tryckluft så jag frågar hellre en gång extra ;)
 
Nu har jag fått makitapaketet med kompressor och dyckertpicka. Tyvärr var plasten runt kompressorn sprucken på två ställen så jag antar att jag kommer behöva skicka iväg den och få en ny och vill därför inte provköra grejerna så att det inte blir något problem vid returen.

Har en fråga. Ena förpackningen med 50mm dyckert hade öppnat sig under transporten och därför var dyckerterna uppdelade i massor med bitar. Spelar det någon roll om vi bortser ifrån att det tar längre tid att ladda magasinet? Det jag tänker på är ifall spikpistolen lättare fastnar eller nåt annat?
 
Fabregas skrev:
Har kollat på slang från Jula också som är typ 9 mm invändigt, det måste väl bli bra? Jag är helt borta när det gäller kompressorer och tryckluft så jag frågar hellre en gång extra ;)
Sitter också och kollar på slang till min kompressor. Man vill ju gärna ha så liten slang som möjligt. Vilken diameter bör man välja? Beror det även på hur lång slang man köper?
 
Jag kör "lösa" T-dyckert i min puffra, och det fungerar utan anmärkning.
 
Fluxor skrev:
Jag kör "lösa" T-dyckert i min puffra, och det fungerar utan anmärkning.
Tack!
 
Atenza skrev:
Takpanelen är 120 mm pärlspont, vet inte vilken tjocklek det är på den.
Har tänkt köpa Makitas 18ga pistol men är osäker på om jag vill lägga pengar på en 16ga också.
Det vart en Paslode FN1650 istället, det var den enda 16ga bössan som fanns inne. Har ännu inte fått prova den ännu. Köpte en tunn spiralslang också så nu är man väl förberedd när takpanelen kommer hem! :)
 
arwid skrev:
Jag är också ute efter en dyckertpistol som ska användas till att spika innertak, väggpanel och bastupanel samt lister mm men tycker också det är en djungel av modeller, funderar på att skaffa en gaspicka så vad tror ni om en Hitachi NT65GS, skulle den fungera ?

[länk]
Sent omsider att citera kanske, men är det någon som har testat Hitachi's 16ga gaspicka än, som arwid länkade till?

Tycker t.ex nosen på den (och på de flesta andra 16ga) ser väldigt "hård" ut i jämförelse med de på många 18ga, men till Hitachin står det ju att det medföljer "no mark nose cap"

Verkar f.ö bara vara Paslode, Hitachi & Bostitch som har 16 & 18 Gauge gaspistoler, ell har jag fel där?


- Andreas
 
clain skrev:
Tycker t.ex nosen på den (och på de flesta andra 16ga) ser väldigt "hård" ut i jämförelse med de på många 18ga, men till Hitachin står det ju att det medföljer "no mark nose cap"
- Andreas
Nosen liknar mycket på Paslodes och den har en gummibit som är fastklämd i bygeln, som kan lossna ganska lätt. Säkert samma på Hitachin.
 
Ska ge en liten recension på makitakombon som tidigare skrivits om i denna tråd. Ska få ett nytt hölje till min kompressor så då kunde jag lika gärna provköra grejerna.

Kompressorn var ganska så stor men väldigt lätt och stabil. Låter en del men inte så farligt. Står under 90db så det är kanske något sånt. Spikpistolen skjuter 13 spikar ovavsett längd utan att kompressorn behöver fylla på och luftfyllningen tar knappt 13 sekunder. Spikpistolen är lätt att fylla på och spikdjupet kan ställas in lätt.
 
Danne_83 skrev:
Ska ge en liten recension på makitakombon som tidigare skrivits om i denna tråd. Ska få ett nytt hölje till min kompressor så då kunde jag lika gärna provköra grejerna.

Kompressorn var ganska så stor men väldigt lätt och stabil. Låter en del men inte så farligt. Står under 90db så det är kanske något sånt. Spikpistolen skjuter 13 spikar ovavsett längd utan att kompressorn behöver fylla på och luftfyllningen tar knappt 13 sekunder. Spikpistolen är lätt att fylla på och spikdjupet kan ställas in lätt.
Det låter ju bra! :) Tror du att det skulle funka med en större pistol än en för dyckert? Tänkte mest på om det "känns" som att det finns kraft sparat för det.. Jag väntar på min nu och hoppas den kommer i början på den här veckan. Vad följde med i kompressorpaketet förutom maskinen? Om det ens följde med något extra. Kollade inte så noga när jag beställde. Vilken koppling sitter det på kompressorn? Snabbkoppling? Vilken storlek? Många frågor men du svarar väl gärna..? ;)

//Mvh Henrik
 
Fabregas skrev:
Det låter ju bra! :) Tror du att det skulle funka med en större pistol än en för dyckert? Tänkte mest på om det "känns" som att det finns kraft sparat för det.. Jag väntar på min nu och hoppas den kommer i början på den här veckan. Vad följde med i kompressorpaketet förutom maskinen? Om det ens följde med något extra. Kollade inte så noga när jag beställde. Vilken koppling sitter det på kompressorn? Snabbkoppling? Vilken storlek? Många frågor men du svarar väl gärna..? ;)

//Mvh Henrik
Självklart ska jag svara! :) Det som följde med var en spiralslang, renblåspistol, skyddsglasögon, oljeflaska, 5000 stycken 30mm och 5000 stycken 50mm dyckert. Det var nog allt. Sitter snabbkoppling på kompressorn. Storlek vet jag inte men jag tror det är samma som jag har på en enklare 2,5hk kompressor som är köpt i Sverige så det är väl en standardtyp.

Vet inte huruvida kompressorn pallar med längre och tjockare spik. Har ingen sådan spikpistol så det kan jag inte testa och vågar inte gissa. En liten nackdel är att den verkar vibrera en del när den fyller på luft så har man ett för glatt golv kan man kanske få problem. Skulle dock inte bli förvånad om alla de lättare kompressorerna har samma åkomma.
 
Redigerat:
Hämtade min Makitakombo idag och har provkört grejerna lite snabbt. Slutsatsen är att jag är väldigt nöjd med mitt köp. Den täcker mina små behov av en kompressor. Väldigt smidig och framförallt bärbar. Den kommer man inte dra sig för att ta med in när det ska sättas lister och foder etc. Funkar fin fint att fylla på däcken i fyrhjulingen. Ska prova med bilen imorgon. Provade dyckertpistolen och den blir perfekt till småjobben. Ska försöka få tag på en större picka att prova med, om den nu skulle kunna orka med större jobb eller inte. Är det någon annan som provar så posta gärna svar här då :)
 
Fabregas skrev:
Hämtade min Makitakombo idag och har provkört grejerna lite snabbt. Slutsatsen är att jag är väldigt nöjd med mitt köp. Den täcker mina små behov av en kompressor. Väldigt smidig och framförallt bärbar. Den kommer man inte dra sig för att ta med in när det ska sättas lister och foder etc. Funkar fin fint att fylla på däcken i fyrhjulingen. Ska prova med bilen imorgon. Provade dyckertpistolen och den blir perfekt till småjobben. Ska försöka få tag på en större picka att prova med, om den nu skulle kunna orka med större jobb eller inte. Är det någon annan som provar så posta gärna svar här då :)
Satt och letade efter några rekommendationer på 16G pistoler då jag ska spika takpanel och kom in i den här tråden där jag skrev för länge sen. Kan ju nu svara då jag faktiskt testat kompressorn till en stomspikpistol (En billig från clas-ohlson). Spikade 120m2 råspont och började med Makita-kompressorn och det gick väl sådär på 75mm spik. Behövde fylla på luft kanske var 5 spik och orkade inte riktigt dra ner spiken när luften började ta slut. Bytte till en kass 2,5hp kompressor som jag hade hemma och det var ungefär samma fenomen att den inte riktigt drog ner spiken när trycket började sjunka i kompressor. Dock räckte luften mycket längre innan påfyllningen så det funkade ok även om jag fick gå med hammare efteråt och slå ner spikhuvudena. Har nu beställt en Makita gaspistol (gns900) så förhoppningsvis behöver jag inte i framtiden bry mig om kompressorproblem. Vill nån köpa en billig tryckluftsdriven stompicka (Cotech) så hojta till! :)
 
En liten notering gällande GN900 är att den inte orkar slå i ringad 90 spik om det är någorlunda bra virke. 75 spik är inget problem och slät 90 skall också gå bra enligt specarna.
 
Väcker liv i en gammal tråd. Har ett behov av en dyckertpicka och makitan går nu att hitta under tusenlappen. Ni som har köpt den är ni fortfarande nöjda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.