Orkar inte leta tillbaka i tråden vilken Makita modell det är, men är det AF505 så är jag nöjd med min.
Har iofs inte gjort några större saker med den än att skjuta foder och mindre saker med den.

Men jag är väldigt nöjd med min!
 
Jo precis det är af505 jag funderar på. Ok det låter ju bra. Då blir det nog en sådan framöver.
 
-RB- skrev:
Jag har också en af505 som jag är väldigt nöjd med. Men det är rätt så klena dyckerts till den som jag inte tycker räcker till för t ex foder och större lister. En och annan mindre list åker upp med den, men annars föredrar jag något grövre. Till det har jag en Tjep D-15/50 ([länk]).
Jag håller inte med. Har säkert slagit mer än 100.000 dyckers med af505. Lister, foder, väggpaneler, till och med takpaneler. Inga problem alls. Finns det stabilt material bakom t.ex plywood, träreglar. Sitter listerna etc. fast som fan. Det som inte funkar är att spika i MDF.
 
Kan inte annat än instämma - Kör det mesta med en 18g, foder, socklar, taklister och det är helt klart den mest versatila spiken.
Paneltak skulle jag fundera på att kanske köra 16g, om än nu taken i huset i vissa rum hänger med 18g utan problem.
15g är feta spik och lämnar ett ganska fult märke i socklar och foder, min 15g är ST varianten för ståldyckert när man sätter listverk i betong eller tegel och till det ändamålet finns det inte spå många alternativ. Där levererar den över förväntan men lämnar ett ganska stort hål.
Min 16g använder jag på tok för sällan då 18g duger till det mesta.....
 
  • Gilla
magnlar
  • Laddar…
Min AF505 gick sönder när jag satte lite golvlister sist. Skjuter som om den funkar men ingen dyckert kommer ut. Något gick sönder i avfyrningsmekanismen och är lite för billig för att det ska vara värt att felsöka. Som grädde på moset började strax därefter den tillhörande makita kompresserna (Mac 610 eller vad den heter) att vägra slå av när den fyller luft oavsett hur jag justerar tryckinställningen. Dock så är det bra för då får jag anledning att leta rätt på en batteridriven 18g picka till nästa projekt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.