Med vad du beskriver nu både om väggar och paneltyp så behöver du gå upp lite i dimensioner.
Enklast är nog att satsa på både en 18g och en 16g pistol. 16g är grövre o upp till 65mm
 
Måste säga att jag inte riktigt förstår argumenet om oljefritt. Min billiga Senco dyckertpicka ska ha olja, dvs ett par droppar innan man drar igång för dagen. Har aldrig märkt av att den spottat olja, men jag kan ha haft tur. Tycker man att det är meckigt med olja undrar jag hur meckigt det inte är med kompressor, slang och allt annat som pistolen kräver. :rolleyes:
 
Kör med Senco FinishPro18 och är mycket nöjd, bälteskrok, lätt och hyfsat tyst. Däremot är jag väl mindre nöjd med anhållet till underlaget på den. Gummit trillar av och det slutar att man kör med metallanhållet som kan lämna ett litet märke.
Vill ha samma design som på min TJEP ST50 för ståldyckert - Där spiken går ut mitt i anhållet som sitter i linje med pickan...
 
Oljan följer med utluften och sprids på omgivande snickerier. Kan ställa till det vid ytbehandling även om jag medger att risken att det i praktiken ställer till det är rätt liten. Se i så fall hellre till att få en picka med utblåset bakåt. Inbillar mig att alla dessa pickor är tystare samt man slipper utblåset i ansiktet. De två 18ga med utblås bakåt jag provat (Ridgid och Senco) har varit löjligt mycket tystare än de med utblås uppe på cylindern.
 
Nimajneb skrev:
Med vad du beskriver nu både om väggar och paneltyp så behöver du gå upp lite i dimensioner.
Enklast är nog att satsa på både en 18g och en 16g pistol. 16g är grövre o upp till 65mm
Dvs det som beskrivs som 2 1/2 tum?

http://www.toolking.com/hitachi-nt65ma4-15-gauge-angled-finish-nailer
http://www.toolking.com/paslode-t250s-f16-16-gauge-finish-nailer
http://www.toolking.com/dewalt-d51257-factory-reconditioned-16-gauge-finish-nailer

Särskilt DWn där verkar ju sanslöst prisvärd, kan jag tycka. Några fallgropar i övrigt som jag ska tänka på?
 
Observera att den inte är spriller ny utan "reconditioned". Dock har jag hört att dessa är att jämställa med "mycket gott skick".
 
Jag beställde just DeWalten på länken ovan (tillsammans med en aning annat godis, "när jag ändå beställde"). Jag får återkomma med nån slags recension, men tack för tipsen så länge. :)
 
Några spikapickadoller från Toolstop blir det nog!!!! Ska man välja 21 eller 34 grader?
 
Masses skrev:
Några spikapickadoller från Toolstop blir det nog!!!! Ska man välja 21 eller 34 grader?
21gradig -> rund spikskalle.
34gradig -> C-skalle.

Rund kanske blir 'vackrare' vid panelspikning mm.
Medans inget syns när du spikar stommar mm.
:)
Köp en av var?
Skämt å sido.
 
Jag kör med Makitas GN900SE gaspicka, visserligen för 50-90mm spik, men 34 graders har funkat fint för mig trots skallen.

Spikat halva fasaden med den och inte tänker vi på att spiken har klippt skalle, om vi nu inte går fram och granskar med lupp.
:)
Alla har så klart olika smärttröskel för detaljerna. Men hade makitan funnits med 21 graders hade jag nog köpt den med tanke på att spiken verkar lättare och billigare att komma över.

Vet inte om detsamma gäller för alla spikstorlekar..
 
Redigerat:
Milkshaken
Skulle behövt en picka för nån vecka sedan, satte en hemskt massa list då.... men samtidigt,,, rätt skönt ändå när man känner att spiken driver, att den går dit man vill... man har chans att avbryta..... men som sagt, skulle varit gott med en picka då.... Senco är jag mest vän med,,, för och nackisar med den? Spiktillgång, reservdelar mm?
 
Den Sencon (FP18MG) jag handlade använder vanliga t-dyckertar? som säljs på Jula, Biltema mfl ställen.
Har använt både Essve´s och Julas dyckert med bra resultat.

Som tidigare nämnts, satsa på en bälteskrok. :)
 
Har också en senco från jula. Gör sitt jobb men känns lite sladdrig jämfört med en finishpro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.