5 292 läst · 16 svar
5k läst
16 svar
Dubbla enfasgrupper, eller en trefasgrupp till "kopplingspunkt"?
Olika besked, det är vad jag får hela tiden, beroende på vem man pratar med.
Jag har monterat 5 st Eltako DIN-dimmrar + 2 st Eltako DIN-reläer i en liten DIN-låda, 10 meter från elcentralen. Dessa ska styra belysning, ett par eluttag och två 1000W infravärme. Både DIN-dimmrar och DIN-reläerna styrs med svagströmsimpluser, från mitt "smarta hus".
1. Mitt första förslag var att dra fram två enfasgrupper med varsinn 1x1,5mm fas, 1x1,5 mm nolla, 1x1,5 skyddsjord och säkra av dessa 2x10A i elcentralen.
2. Elektrikerförslag var att dra fram 3x1,5 mm fas, 1x1,5mm nolla, 1x1,5mm skyddsjord, samt en 3x10A i elcentralen.
Jag tog förslag nummer 2 och så är det också draget nu.
Nu säger nästa elektriker att förslag nummer två inte alls är bra, för belastar jag inte alla faser lika i DIN-lådan där allt delas upp, så får jag retur i nollan och det vill man inte ha, för den kan bli överbelastad.
Min motfråga var, hur skiljer det sig från att det ibland inte blir lika belastat i elcentralen (10 meter bort)?
För det lär ju alltid vara så, att det aldrig går att få samma belastning på alla faser. Då måste man ju se till att slå på infravärmen när man ska köra torktumlaren, tex... Och aldrig köra värmepumpen utan att ha spisen på... Så funkar det inte i praktiken.
Han hade inget svar på det, mumlade något om att det i själva huvudelcentralen är av mindre betydelse om det inte är lika belastat i huvudcentralen, eftersom det regleras av nätleverantören?? Men 10 meter bort med lösning nummer 2, var det inte alls bra med icke lika belastning per fas.
Han kom sedan med någon idé om att byta ut 1,5 mm nollan mot en 2,5 mm nolla, för att kompensera?
Kan någon berätta vad det är som gäller?
Jag har monterat 5 st Eltako DIN-dimmrar + 2 st Eltako DIN-reläer i en liten DIN-låda, 10 meter från elcentralen. Dessa ska styra belysning, ett par eluttag och två 1000W infravärme. Både DIN-dimmrar och DIN-reläerna styrs med svagströmsimpluser, från mitt "smarta hus".
1. Mitt första förslag var att dra fram två enfasgrupper med varsinn 1x1,5mm fas, 1x1,5 mm nolla, 1x1,5 skyddsjord och säkra av dessa 2x10A i elcentralen.
2. Elektrikerförslag var att dra fram 3x1,5 mm fas, 1x1,5mm nolla, 1x1,5mm skyddsjord, samt en 3x10A i elcentralen.
Jag tog förslag nummer 2 och så är det också draget nu.
Nu säger nästa elektriker att förslag nummer två inte alls är bra, för belastar jag inte alla faser lika i DIN-lådan där allt delas upp, så får jag retur i nollan och det vill man inte ha, för den kan bli överbelastad.
Min motfråga var, hur skiljer det sig från att det ibland inte blir lika belastat i elcentralen (10 meter bort)?
För det lär ju alltid vara så, att det aldrig går att få samma belastning på alla faser. Då måste man ju se till att slå på infravärmen när man ska köra torktumlaren, tex... Och aldrig köra värmepumpen utan att ha spisen på... Så funkar det inte i praktiken.
Han hade inget svar på det, mumlade något om att det i själva huvudelcentralen är av mindre betydelse om det inte är lika belastat i huvudcentralen, eftersom det regleras av nätleverantören?? Men 10 meter bort med lösning nummer 2, var det inte alls bra med icke lika belastning per fas.
Han kom sedan med någon idé om att byta ut 1,5 mm nollan mot en 2,5 mm nolla, för att kompensera?
Den lösning du har fått är alldeles utmärkt. Det enda du ska oroa dig för är din 'nästa elektrikers' kompetens i hur trefas fungerar.
Det finns en teoretisk risk för överbelastning om man ansluter många dåligt faskompenserade apparater men i ditt fall är den risken noll.
Det finns en teoretisk risk för överbelastning om man ansluter många dåligt faskompenserade apparater men i ditt fall är den risken noll.
Redigerat:
Har jobbat som elektriker i 28 år så fråga den sista elektrikern som var där om han kan visa var han påstående står i skrift någonstans, jag har aldrigt sett det i varje fall.
Du kan aldrig få mer ström i nollan än vad du har i den störst belastade fasledaren. Eftersom trefassytemet innebär att faserna är förskjutna 90 grader i förhållande tillvarandra. Som du själv skriver så är det omöjligt att få en absolut jämn belastning mellan faserna i en vila installation, däremot skall man försöka sträva mot en så jämn som möjligt. Men du kan aldrig få en absolut lika stor belastning.
Så att du skulle få en överbelastad nolla som brinner av kan du glömma, i varjefall inte i din anläggning.
Jag skulle behålla installationen som den är och inte bry mig om hans förslag att byta ut 1.5 till 2.5 kvmm nolla.
Du kan aldrig få mer ström i nollan än vad du har i den störst belastade fasledaren. Eftersom trefassytemet innebär att faserna är förskjutna 90 grader i förhållande tillvarandra. Som du själv skriver så är det omöjligt att få en absolut jämn belastning mellan faserna i en vila installation, däremot skall man försöka sträva mot en så jämn som möjligt. Men du kan aldrig få en absolut lika stor belastning.
Så att du skulle få en överbelastad nolla som brinner av kan du glömma, i varjefall inte i din anläggning.
Jag skulle behålla installationen som den är och inte bry mig om hans förslag att byta ut 1.5 till 2.5 kvmm nolla.
Underbart, tack för hjälpen och snabba svar. Då hade min elektrikerkompis som kom med förslag #2 rätt. Jag hade blivit skogstokig om jag fått riva väggen igen för att dra om... 
Det verkar som jag har två kollegor på jobbet som ska få förklara sin bristande elkunskap på Måndag... Bägge är elektrikerutbildade och den ena har jobbat som elektriker i flera år.
Det verkar som jag har två kollegor på jobbet som ska få förklara sin bristande elkunskap på Måndag... Bägge är elektrikerutbildade och den ena har jobbat som elektriker i flera år.
Haha.. trevligt med lite humor så här på morgonkvisten!Johan H skrev:Nu säger nästa elektriker att förslag nummer två inte alls är bra, för belastar jag inte alla faser lika i DIN-lådan där allt delas upp, så får jag retur i nollan och det vill man inte ha, för den kan bli överbelastad.
Du får tipsa den där "elektrikern" att han kanske skulle behöva en tripp tillbaka till skolbänken!
Schematiskt kan man ganska enkelt förstå vad som händer om man tittar på bilden Marwi postat. Om man summerar spänningen (eller strömmen) för samtliga faser (u-axeln, 0 där t och u möts, + ovan och - nedan) vid valt tidsögonblick (t-axeln) så blir summan alltid 0, dvs ingen ström i nolledaren. Tar man bort en fas och gör om övningen blir summan inte längre noll och det flyter ström genom nollan i stället. Tar man bort två faser så får man maximal ström genom nollan eftersom ingen annan fas är med och kompenserar, dvs som vid en vanlig enfasmatning. På samma sätt varierar strömmen i nollan om man varierar lasten på de olika faserna. Enkelt nollsummespel! 
Medlem
· Västerbottens län
· 17 944 inlägg
Nja, Pefopefo skrev:
Maximal ström genom nollan uppnås vid både tvåfas och enfas. Titta på Marwi:s diagram med en borttagen så måste strömmen tillbaka någon väg även vid tvåfas. Vid lika fasström vid 2-fas så är strömmen i nollan =fasström
Trefas är skoj, tänk er Wennerström när han kom på att man inte behöver 6 st trådar i kraftöverföringen utan bara 3, vilken AHA upplevelse.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 944 inlägg
Du har helt rätt naturligtvis I ligger 45 efter. Får väl skylla på morgontrötthet.prototypen skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 944 inlägg
Var nu 45 kommer ifrån, hade det stått +-60 hade jag haft en susning.
Protte
Protte
Som pefo skrev så finns det mycket speciella omständigheter där komponenter av nollströmmen summeras i stället för att ta ut varandra. Detta gäller bara komponenter med mycket dålig faskompensering (ska inte finnas i ny utrustning) eller mycket kraftiga udda övertoner (huvudsakligen 3:e övertonen).
Infravärmarna är definitivt inte något av ovanstående. Eftersom de tar så mycket som 1000W så kan jag inte tänka mig att det är möjligt att lägga till tillräckligt mycket "fula" laster för att överlasta nollan innan säkringarna går, ens om man skulle försöka hitta sämta möjliga apparat att ansluta.
Infravärmarna är definitivt inte något av ovanstående. Eftersom de tar så mycket som 1000W så kan jag inte tänka mig att det är möjligt att lägga till tillräckligt mycket "fula" laster för att överlasta nollan innan säkringarna går, ens om man skulle försöka hitta sämta möjliga apparat att ansluta.