30 173 läst · 194 svar
30k läst
194 svar
Du som köpte fel mutterdragare...med batteri...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 276 inlägg
Medlem
· Karlstad
· 131 inlägg
På tal om tryckluftsdriven mutterdragare så beställde jag en Hazet som drar 1700 Nm
Vi har väl avhandlat det tidigare redan, i praktiken fungerar det bra även med små kompressorer men man kan få vänta lite ibland då.Stickan56 skrev:
Specifikationen säger 142liter/minut och den vill ha 6bars tryck. Den kompressor jag har levererar 310liter/minut, men som sagt, det värsta som händer är ju att man får vänta lite.
På en av bilarna jag bytte hjul på nu fick jag slå 20-30sekunder med denna IR2135 (dvs den som monterat hjulen var riktigt korkad). Behöver man slå så länge per bult är det rätt skönt med lite volym, men det går ju även utan.
Det måste vara skönt att vara väl förberedd. Då vet du att du kan köra två mutterdragare i kontinuerlig drift. Det är alltid användbart.MathiasS skrev:
Skulle det inte vara ännu tuffare att ha en bensindriven mutterdragare?
Att ha tryckluft 2020 är som att köpa en skruvdragare med sladd.
Kör med ledstång, teleskopskaft kommer aldrig in någonsin igen i min ägo, fälgkors åker i skrothögen.
Kan tänka mig en batteridriven mutterknack. Men skulle aldrig spänna ett hjul någonsin med mutterknack, luft eller batteri. De tar man för hand eller med momentstav (inte knack)
En höjdare mutterknackade sönder 7 av 20 hjulmuttrar för mig, vilket resulterade i borra loss hjulen och 250kr st skruven (om jag minns rätt, köp fan aldrig chrysler) för att höjdaren vägrade erkänna och ord stod mot ord.
Men visst har man kompressor och dragna rör för anslutning i garaget på var sin sida av bilen kan tryckluft funka att lossa, aldrig annars.
Kör med ledstång, teleskopskaft kommer aldrig in någonsin igen i min ägo, fälgkors åker i skrothögen.
Kan tänka mig en batteridriven mutterknack. Men skulle aldrig spänna ett hjul någonsin med mutterknack, luft eller batteri. De tar man för hand eller med momentstav (inte knack)
En höjdare mutterknackade sönder 7 av 20 hjulmuttrar för mig, vilket resulterade i borra loss hjulen och 250kr st skruven (om jag minns rätt, köp fan aldrig chrysler) för att höjdaren vägrade erkänna och ord stod mot ord.
Men visst har man kompressor och dragna rör för anslutning i garaget på var sin sida av bilen kan tryckluft funka att lossa, aldrig annars.
En momentstav kräver att man använder maskin.? Rkarlsson skrev:Att ha tryckluft 2020 är som att köpa en skruvdragare med sladd.
Stickan