B konunge87 skrev:
Hur stor kompressor har du?
Svaret är väl alltid "för liten"... ;):crysmile:
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
B konunge87 skrev:
Hur stor kompressor har du?
90liter.
 
Stickan56
B konunge87 skrev:
Hur stor kompressor har du?
Varför skulle det vara relevant för en mutterdragare?
Huvudsaken är att den kan leverera ett tryck och luftflöde som maskinen behöver vilket inte är särskilt stort för en maskin som körs intermittent.
Hur stor tank är inte viktigt.

Stickan
 
På tal om tryckluftsdriven mutterdragare så beställde jag en Hazet som drar 1700 Nm
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Varför skulle det vara relevant för en mutterdragare?
Huvudsaken är att den kan leverera ett tryck och luftflöde som maskinen behöver vilket inte är särskilt stort för en maskin som körs intermittent.
Hur stor tank är inte viktigt.

Stickan
Vi har väl avhandlat det tidigare redan, i praktiken fungerar det bra även med små kompressorer men man kan få vänta lite ibland då.

Specifikationen säger 142liter/minut och den vill ha 6bars tryck. Den kompressor jag har levererar 310liter/minut, men som sagt, det värsta som händer är ju att man får vänta lite.

På en av bilarna jag bytte hjul på nu fick jag slå 20-30sekunder med denna IR2135 (dvs den som monterat hjulen var riktigt korkad). Behöver man slå så länge per bult är det rätt skönt med lite volym, men det går ju även utan.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
B konunge87 skrev:
På tal om tryckluftsdriven mutterdragare så beställde jag en Hazet som drar 1700 Nm
Ska du dra sönder hjulbultar med den? :thinking::D
 
Stickan56
Immobil Immobil skrev:
Ska du dra sönder hjulbultar med den? :thinking::D
Nä, men töja hjulskruvarna. :rofl:

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nä, men töja hjulskruvarna. :rofl:

Stickan
Tillverka hjulbutlar!
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Specifikationen säger 142liter/minut och den vill ha 6bars tryck. Den kompressor jag har levererar 310liter/minut, men som sagt, det värsta som händer är ju att man får vänta lite.
Det måste vara skönt att vara väl förberedd. Då vet du att du kan köra två mutterdragare i kontinuerlig drift. Det är alltid användbart.

Skulle det inte vara ännu tuffare att ha en bensindriven mutterdragare?
 
A Avemo skrev:
Skulle det inte vara ännu tuffare att ha en bensindriven mutterdragare?
Det känns som att ljudet skulle vara helt fel då.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det känns som att ljudet skulle vara helt fel då.
Var inte så negativ. Försök att se möjligheterna. Det förekommer på vissa bilar att fejkat motorljud spelas upp i högtalare. Det kanske går att ha på en mutterdragare också.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Stickan56
A Avemo skrev:
Skulle det inte vara ännu tuffare att ha en bensindriven mutterdragare?
Då får du skaffa en sån här då.

Stickan
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Att ha tryckluft 2020 är som att köpa en skruvdragare med sladd.

Kör med ledstång, teleskopskaft kommer aldrig in någonsin igen i min ägo, fälgkors åker i skrothögen.

Kan tänka mig en batteridriven mutterknack. Men skulle aldrig spänna ett hjul någonsin med mutterknack, luft eller batteri. De tar man för hand eller med momentstav (inte knack)

En höjdare mutterknackade sönder 7 av 20 hjulmuttrar för mig, vilket resulterade i borra loss hjulen och 250kr st skruven (om jag minns rätt, köp fan aldrig chrysler) för att höjdaren vägrade erkänna och ord stod mot ord.

Men visst har man kompressor och dragna rör för anslutning i garaget på var sin sida av bilen kan tryckluft funka att lossa, aldrig annars.
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
R Rkarlsson skrev:
Att ha tryckluft 2020 är som att köpa en skruvdragare med sladd.

Kör med ledstång, teleskopskaft kommer aldrig in någonsin igen i min ägo, fälgkors åker i skrothögen.

Kan tänka mig en batteridriven mutterknack. Men skulle aldrig spänna ett hjul någonsin med mutterknack, luft eller batteri. De tar man för hand eller med momentstav (inte knack)

En höjdare mutterknackade sönder 7 av 20 hjulmuttrar för mig, vilket resulterade i borra loss hjulen och 250kr st skruven (om jag minns rätt, köp fan aldrig chrysler) för att höjdaren vägrade erkänna och ord stod mot ord.

Men visst har man kompressor och dragna rör för anslutning i garaget på var sin sida av bilen kan tryckluft funka att lossa, aldrig annars.
En momentstav kräver att man använder maskin.

Stickan
 
  • Älska
Rkarlsson
  • Laddar…
Köpte en CP för 25 år sen, den funkar fint fortfarande, det gör säkert en IR oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.