30 176 läst · 194 svar
30k läst
194 svar
Du som köpte fel mutterdragare...med batteri...
För egen del så använde jag momentnyckel ett tag i början av min hjulbytarkarriär, nu har jag den inbyggd i armarna, kalibrerat för ett standard fälgkors som jag använder för sista kollen.
Momentstavar är faktiskt inte dumt, det räcker med ett par sekunder för länge på avtryckaren så blir det på tok för hårt....
Momentstavar är faktiskt inte dumt, det räcker med ett par sekunder för länge på avtryckaren så blir det på tok för hårt....
Men det verkar uppenbarligen bero på. Jag vet inte hur specen för ingående moment (slaglängd, frekvens, styrka osv) ser ut för vanliga momentstavar, stod inget om det på min. Det är iaf inte svårt att tänka sig att staven inte ger rätt moment utanför det område den är konstruerad för väl?Stefan N skrev:
Det var iofs inte det jag menade ovan, utan att jag kan dra nästan rätt även utan stav, men det blir snabbt väldigt för hårt om man tabbar sig.Stefan N skrev:
Angående momentstavar så har jag bara provat en modell, oklart vilket fabrikat. Helt klart är det så att det blir hårdare om jag slår länge även med staven. Har inte provat andra stavar så jag vet inte hur det brukar fungera. Låter rätt rimligt att om man slår hårt och länge så kan inte staven flexa tillräckligt. Som Nanowire antyder borde staven ha en spec.
Men specade menade jag i detta fall att utöver momentet så måste det finnas en gräns för hur kraftig maskin man använder också? Det verkar orimligt att en stav kan hantera både svaga och väldigt starka maskiner.Stefan N skrev:
Bästa svaret
Jag slutar skriva bult samma dag som folk slutar fylla hjulen med kg.Tokslut skrev:
A Avemo skrev:
Helt rätt!Stefan N skrev:
Jag väljer lämplig momentstav, ställer mutterdragaren på fullt ös och kört till den stannar.
Jag har testat med olika mutterdragare och gjort efterkoll med momentnyckel och resultatet blir detsamma.
Stickan
Ok, om min stav funkar annorlunda än era vill jag ha en sådan ni har. Vilket fabrikat föreslås?Stickan56 skrev:
Jag har en sådan här sats från Biltema.MathiasS skrev:
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentstavar-5-st-2000028488
Stickan
Ok, då förstår jag inte vad problemet är om även joxet på biltema fungerar. Tror min kommer från swedol, 110Nm är den på. Blir precis lagom hårt om jag slår tre slag med knacken ungefär, låter jag den gå länge blir det för hårt (hårdare än 110Nm, så hört att jag inte behöver momentnyckel för att säga det).
jag kanske får skaffa en annan stav å prova med helt enkelt.
jag kanske får skaffa en annan stav å prova med helt enkelt.
Jag litar inte på momentstavar eller momenthylsor och dylikt. Kör till första knacket sen går jag varvet runt med kalibrerad armbåge och drar med skaft.
Kört av någon bult och det är tråkigt och e trä jobb man aldrig har tid med.
Men jag kör med milwaukee m18 knackare och det funkar utmärkt om man har dragit dom korrekt.
Sen smörjer jag alltid bultarna med alupasta.
Kört av någon bult och det är tråkigt och e trä jobb man aldrig har tid med.
Men jag kör med milwaukee m18 knackare och det funkar utmärkt om man har dragit dom korrekt.
Sen smörjer jag alltid bultarna med alupasta.
Medlem
· Karlstad
· 131 inlägg