30 179 läst · 194 svar
30k läst
194 svar
Du som köpte fel mutterdragare...med batteri...
"går iväg en liten bit och byter hjul". Jag brukar byta hjulen i omedelbar närhet till bilen och den är aldrig en liten bit bort.B Brallan84 skrev:
30m slang har jag i garaget, det räcker runt hela tomten tror jag....
Aja, jag trodde vi försökte komma ifrån sladd o slangbehovet men tydligen hade jag felMathiasS skrev:
Du har uppenbarligen inte känt på Facom S.161B. Skaftet är varmsmidd, har 13(!!) tänder i låsbacken och dammtät spärrmekanism.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 276 inlägg
Den;T Tompalagar skrev:
https://www.facom.com/produits/S-161B-Description.html
?
Nä, faktiskt inte. Tror inte det kommer att hamna ett här heller...
Jaha,,,, Vi går alla igång på olika saker. Min mutterdragare från Biltema med krafthylsa kopplas in i vägguttaget och har fungerat i 5 år utan minsta problem. Hur den låter är för mig helt ointressantMathiasS skrev:
Jo, jag håller med. Men för att få den där extra gnuttan motivation att jobba snabbt ska man skippa plyfan och känna den mentala pressen av att domkraften sakta sjunker allt djupare i gruset... Shorts hjälper också.findus42 skrev:
Vem har nämnt grus? Vattensjuka hjulspår som man strödde ut lite 0-16 kross på för 16 år sedan. Djup så att man får en uppfostrande påminnelse om tingens naturliga ordning när man gör första försöket och måste gänga fast hjulet igen och ta om med mer pallningsvirke. Glöm inte att ta på Stenströmsskjortan och permissionsskorna så är dysterheten inför resten av dagen garanterad.
Mvh Findus
PS. Tror att jag fuskar i år och tar med grejerna till snick där jag kan stå på asfalt. Enda haken med den planen är att det som en gång kommit dit stannar där. Det betyder att jag nästa år när jag överraskas av morgonhalka måste köra på sommardäck. Murphys lag kommer repa sönder åtminstone en fälg mot någon hög kantsten. DS
Mvh Findus
PS. Tror att jag fuskar i år och tar med grejerna till snick där jag kan stå på asfalt. Enda haken med den planen är att det som en gång kommit dit stannar där. Det betyder att jag nästa år när jag överraskas av morgonhalka måste köra på sommardäck. Murphys lag kommer repa sönder åtminstone en fälg mot någon hög kantsten. DS
Jag vet att en F1-picka låter lite annorlunda men du vet hur det är. Man får prata med bönder på bönders vis.F fsn skrev:Det funkar helt utmärkt med en 6 liters kompressor på 10bar med kan jag tala om. Och jag har kört en mutterdragare till F1. Man får ha en rätt bra fantasi för att se några likheter alls faktiskt. Men skulle också kunna tänka mig en kompetent IR även om den endast används för till byte av 20 hjul/år. Hittar man den för 1500kr på Black Friday?
1500sek för en IR tror jag är önsketänkade. Jag köpte min på Swedol för ett par år sedan, kan den ha kostat 2k då ungefär på rea....?
Ja, det är nog önsketänkande.... men nära, tyckte mig hitta den för 1800kr ungefär.MathiasS skrev:
75 inlägg och ingen har lyckats nämna att man behöver och villhöver en seriös momentnyckel. Jag har två stycken, 1 för däcksbyte främst och 1 för större moment för typ byte av släpvagnslager och så. Är pengarna slut eller vad är problemet? Fjompa med momentstavar är ju ingen nördvarning på.
Jag brukar vara riktigt nära med mitt dragskaft på känsla (165nm på nuvarande bilen) så för just hjul tar jag inte fram Momentnyckeln. (har 4st i varierande storlek)ClasseClas skrev: