30 167 läst · 194 svar
30k läst
194 svar
Du som köpte fel mutterdragare...med batteri...
Medlem
· Karlstad
· 131 inlägg
Den dragaren från Hazet förbrukar 139l/min och har lossningsmoment 1700 Nm mot exvis Bahcos (från Jula) som förbrukar 850 l*/min och har lossningsmoment 850 Nm. Bahcon förbrukar alltså 80% mer luft vilket innebär att kompressorn får gå 80% mer (i runda slängar) vilket sliter mer på den om man skruvar en hel del samt skruvar på många rostiga bultar. Att det blir sådan skillnad i moment+luftförbrukning har som sagt att göra med luftmotorns konstruktion samt tolerenser mellan lagren.Dan_Johansson skrev:Tja, som jag sade, jag har inte doktorerat i sambandet mellan vridmoment och luftförbrukning i luftmotorer.
Du slänger ju dock in en till parameter, som jag inte sagt något om. Vid samma vridmoment är det säkert så att högre kvalitet betyder lägre luftförbrukning, men frågan är ju hur stor skillnad det är.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 275 inlägg
Som sagt, sänk dina förväntningar...B konunge87 skrev:Den dragaren från Hazet förbrukar 139l/min och har lossningsmoment 1700 Nm mot exvis Bahcos (från Jula) som förbrukar 850 l*/min och har lossningsmoment 850 Nm. Bahcon förbrukar alltså 80% mer luft vilket innebär att kompressorn får gå 80% mer (i runda slängar) vilket sliter mer på den om man skruvar en hel del samt skruvar på många rostiga bultar. Att det blir sådan skillnad i moment+luftförbrukning har som sagt att göra med luftmotorns konstruktion samt tolerenser mellan lagren.
Min erfarenhet av luftverktyg (iofs bara 25 år ungefär, men kanske 6-7 av dem med automation med luftstyrda maskiner) säger att luftförbrukning är sågott som alltid optimiskt angett, speciellt när det handlar om konsumentmaskiner.
I ditt fall ovan så är nog Bahco lite överdrivet ärliga, med 850 liter per minut skulle du kunna köra den 14 sekunder innan trycket i din tank sjunkit till 6 bar...
Med 136 liter per minut hamnar du på 1 minut och 17 sekunder, vilket jag tror är lite länge....
Medlem
· Karlstad
· 131 inlägg
Sorry, menade 250 l/minDan_Johansson skrev:Som sagt, sänk dina förväntningar...
Min erfarenhet av luftverktyg (iofs bara 25 år ungefär, men kanske 6-7 av dem med automation med luftstyrda maskiner) säger att luftförbrukning är sågott som alltid optimiskt angett, speciellt när det handlar om konsumentmaskiner.
I ditt fall ovan så är nog Bahco lite överdrivet ärliga, med 850 liter per minut skulle du kunna köra den 14 sekunder innan trycket i din tank sjunkit till 6 bar...
Med 136 liter per minut hamnar du på 1 minut och 17 sekunder, vilket jag tror är lite länge....
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Är det en maskin som utgått ur sortimentet kanske? Den största jag hittar nu är en 3/4” på 3,2 kg angiven till 1355 Nm (oklart men troligen hittepå-Nm eller ”lossningsmoment” som det vilseledande brukar kallas).MacAver skrev:
Det var mitt hittepå! Ber om ursäkt! Jag råkade skattmasemässigt lägga till en nolla där. Skulle vara 450 Nm.nanowire skrev:
Denna denhära är det:
https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/mutterdragare/hjulmutterdragare-2000022920
Ja och då är risken fortfarande där då du inte har en känsla alls. Antingen för löst eller för hårt. Med tur perfekt men du får inte det rätt.Stickan56 skrev:
Det står till och med i de flesta handböcker till bilar att det ska dras med korrekt moment.
Det är mest otur om det är för löst och då står man där utan ett hjul helt plötsligt, eller om det är för hårt och man har ett sketet fälgkors eller ett dåligt teleskophandag.
Jag har som sagt alltid en lång ledstång i bilen med rätt hylsa. Fick punktering för en del år sen drygt 50 mil hemifrån i en bilkö till olycka på semestern, nyköpt bil. Den hade reservhjul, men inga verktyg för att byta. Alla bilar som stod på vägen hade fullproppat bagage så det tog ett tag att hitta någon som hade verktyg =)
Allvetare
· Västra götaland
· 9 275 inlägg
Fast nej... Momentstaven bestämmer ju momentet. Man köper ju en momentstav som har rätt moment, och diametern på staven bestämmer vilket moment som går att överföra... Slår maskinen hårdare vrider sig staven....? Rkarlsson skrev:Ja och då är risken fortfarande där då du inte har en känsla alls. Antingen för löst eller för hårt. Med tur perfekt men du får inte det rätt.
Det står till och med i de flesta handböcker till bilar att det ska dras med korrekt moment.
Det är mest otur om det är för löst och då står man där utan ett hjul helt plötsligt, eller om det är för hårt och man har ett sketet fälgkors eller ett dåligt teleskophandag.
Jag har som sagt alltid en lång ledstång i bilen med rätt hylsa. Fick punktering för en del år sen drygt 50 mil hemifrån i en bilkö till olycka på semestern, nyköpt bil. Den hade reservhjul, men inga verktyg för att byta. Alla bilar som stod på vägen hade fullproppat bagage så det tog ett tag att hitta någon som hade verktyg =)
Då har de förbättras avsevärt. Många verkstäder ratade dem nämligen förr. De användes inte på varken vw eller toyota. De jag var hos drog för hand.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 275 inlägg
Om biltillverkaren specificerar ett moment hade jag förutsatt att märkesverkstaden använde en momentnyckel för att dra hjulen.? Rkarlsson skrev:
Det ena behöver ju inte utesluta det andra eller hur? Momentstavar kan vara tillräckligt korrekta, men ändå inte användas av bilverkstäder...
Har du skrivit testamente?Jarlingar skrev:Med 230cm takhöjd i garaget så funkar det dåligt med en tvåpelare..
En Quick jack hade suttit som en fläskläpp, men inte för 15 lök..
[länk]
Håller på och bygger en egen istället.
Hydraulaggregat står en moddad vedklyv för. Ska beställa hydraulcylindrar nu på BF.
Hela bygget bör med råge landa söder om 4,000:-
Stickan
Hur korrekt är en momentnyckel som inte kalibreras på ett spårbart sätt.? Rkarlsson skrev:Ja och då är risken fortfarande där då du inte har en känsla alls. Antingen för löst eller för hårt. Med tur perfekt men du får inte det rätt.
Det står till och med i de flesta handböcker till bilar att det ska dras med korrekt moment.
Det är mest otur om det är för löst och då står man där utan ett hjul helt plötsligt, eller om det är för hårt och man har ett sketet fälgkors eller ett dåligt teleskophandag.
Jag har som sagt alltid en lång ledstång i bilen med rätt hylsa. Fick punktering för en del år sen drygt 50 mil hemifrån i en bilkö till olycka på semestern, nyköpt bil. Den hade reservhjul, men inga verktyg för att byta. Alla bilar som stod på vägen hade fullproppat bagage så det tog ett tag att hitta någon som hade verktyg =)
Eller en momentnyckel som varit uppspänd sedan du bytte hjul senast.
Stickan
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Största problemet är att ca 90% av åtdragningsmomentet åtgår till att övervinna friktionen, vilket lämnar 10% till klämkraften.Stickan56 skrev:
Så friktionskoefficienten spelar en viktig roll, ibland anges väl om åtdragningsmomentet gäller för torrt eller vått förband, finns tabeller med omräkningsfaktorer också.
@mattiasp kan säkert göra ett fint utlägg om krypningen i fjädern på en momentnyckel.
Jag har inte räknat på något liknande sedan skolan men jag killgissar att det inte är ett problem om man antar en momentnyckel av god kvalité.
Redigerat:
Hur korrekt är en knack på luft med en stav? Kan du garantera att den ger bra moment? Knacken kanske är sliten eller fel på.Stickan56 skrev:
Nåja, enda säkra och bästa sättet är ledstång och armkraft. Även om det kan funka med mutterknack. Men du säkerställer att du har ett hjul på plats och att du kan lossa det vid vägkanten. Mutterknack är perfekt att lossa i garaget om man nu vill ha det.