Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, som jag sade, jag har inte doktorerat i sambandet mellan vridmoment och luftförbrukning i luftmotorer.

Du slänger ju dock in en till parameter, som jag inte sagt något om. Vid samma vridmoment är det säkert så att högre kvalitet betyder lägre luftförbrukning, men frågan är ju hur stor skillnad det är.
Den dragaren från Hazet förbrukar 139l/min och har lossningsmoment 1700 Nm mot exvis Bahcos (från Jula) som förbrukar 850 l*/min och har lossningsmoment 850 Nm. Bahcon förbrukar alltså 80% mer luft vilket innebär att kompressorn får gå 80% mer (i runda slängar) vilket sliter mer på den om man skruvar en hel del samt skruvar på många rostiga bultar. Att det blir sådan skillnad i moment+luftförbrukning har som sagt att göra med luftmotorns konstruktion samt tolerenser mellan lagren.
 
B konunge87 skrev:
Den dragaren från Hazet förbrukar 139l/min och har lossningsmoment 1700 Nm mot exvis Bahcos (från Jula) som förbrukar 850 l*/min och har lossningsmoment 850 Nm. Bahcon förbrukar alltså 80% mer luft vilket innebär att kompressorn får gå 80% mer (i runda slängar) vilket sliter mer på den om man skruvar en hel del samt skruvar på många rostiga bultar. Att det blir sådan skillnad i moment+luftförbrukning har som sagt att göra med luftmotorns konstruktion samt tolerenser mellan lagren.
Som sagt, sänk dina förväntningar...

Min erfarenhet av luftverktyg (iofs bara 25 år ungefär, men kanske 6-7 av dem med automation med luftstyrda maskiner) säger att luftförbrukning är sågott som alltid optimiskt angett, speciellt när det handlar om konsumentmaskiner.

I ditt fall ovan så är nog Bahco lite överdrivet ärliga, med 850 liter per minut skulle du kunna köra den 14 sekunder innan trycket i din tank sjunkit till 6 bar...

Med 136 liter per minut hamnar du på 1 minut och 17 sekunder, vilket jag tror är lite länge....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som sagt, sänk dina förväntningar...

Min erfarenhet av luftverktyg (iofs bara 25 år ungefär, men kanske 6-7 av dem med automation med luftstyrda maskiner) säger att luftförbrukning är sågott som alltid optimiskt angett, speciellt när det handlar om konsumentmaskiner.

I ditt fall ovan så är nog Bahco lite överdrivet ärliga, med 850 liter per minut skulle du kunna köra den 14 sekunder innan trycket i din tank sjunkit till 6 bar...

Med 136 liter per minut hamnar du på 1 minut och 17 sekunder, vilket jag tror är lite länge....
Sorry, menade 250 l/min
 
richardtenggren
Jag kör med El-max!

Person som använder en röd El-max luftdäcksverktyg för att byta däck på en stor fordonshjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nej, jag kör med min nyligen införskaffade lilla m12 från milwaukee, så kan jag sitta och tomvarva min IR en stund efter däckbytet är klart för ljudets skull! :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MacAver MacAver skrev:
Den jag använt mest sedan köpet är den billigaste, tyngsta och troligen den i de flestas ögon sämsta - Biltemas 4500 Nm för 349 kr på någon REA. 4 kilo fitness när man har 4 bilar och hjälper andra en hel del.
Är det en maskin som utgått ur sortimentet kanske? Den största jag hittar nu är en 3/4” på 3,2 kg angiven till 1355 Nm (oklart men troligen hittepå-Nm eller ”lossningsmoment” som det vilseledande brukar kallas).
 
  • Haha
MacAver
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Med en momentstav skall du mata på med full kraft. Då är det momentstaven som bestämmer åtdragningsmomentet och inte maskinen.

Stickan
Ja och då är risken fortfarande där då du inte har en känsla alls. Antingen för löst eller för hårt. Med tur perfekt men du får inte det rätt.
Det står till och med i de flesta handböcker till bilar att det ska dras med korrekt moment.
Det är mest otur om det är för löst och då står man där utan ett hjul helt plötsligt, eller om det är för hårt och man har ett sketet fälgkors eller ett dåligt teleskophandag.

Jag har som sagt alltid en lång ledstång i bilen med rätt hylsa. Fick punktering för en del år sen drygt 50 mil hemifrån i en bilkö till olycka på semestern, nyköpt bil. Den hade reservhjul, men inga verktyg för att byta. Alla bilar som stod på vägen hade fullproppat bagage så det tog ett tag att hitta någon som hade verktyg =)
 
R Rkarlsson skrev:
Ja och då är risken fortfarande där då du inte har en känsla alls. Antingen för löst eller för hårt. Med tur perfekt men du får inte det rätt.
Det står till och med i de flesta handböcker till bilar att det ska dras med korrekt moment.
Det är mest otur om det är för löst och då står man där utan ett hjul helt plötsligt, eller om det är för hårt och man har ett sketet fälgkors eller ett dåligt teleskophandag.

Jag har som sagt alltid en lång ledstång i bilen med rätt hylsa. Fick punktering för en del år sen drygt 50 mil hemifrån i en bilkö till olycka på semestern, nyköpt bil. Den hade reservhjul, men inga verktyg för att byta. Alla bilar som stod på vägen hade fullproppat bagage så det tog ett tag att hitta någon som hade verktyg =)
Fast nej... Momentstaven bestämmer ju momentet. Man köper ju en momentstav som har rätt moment, och diametern på staven bestämmer vilket moment som går att överföra... Slår maskinen hårdare vrider sig staven....
 
  • Gilla
Mickebandsåg och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast nej... Momentstaven bestämmer ju momentet. Man köper ju en momentstav som har rätt moment, och diametern på staven bestämmer vilket moment som går att överföra... Slår maskinen hårdare vrider sig staven....
Då har de förbättras avsevärt. Många verkstäder ratade dem nämligen förr. De användes inte på varken vw eller toyota. De jag var hos drog för hand.
 
R Rkarlsson skrev:
Då har de förbättras avsevärt. Många verkstäder ratade dem nämligen förr. De användes inte på varken vw eller toyota. De jag var hos drog för hand.
Om biltillverkaren specificerar ett moment hade jag förutsatt att märkesverkstaden använde en momentnyckel för att dra hjulen.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra eller hur? Momentstavar kan vara tillräckligt korrekta, men ändå inte användas av bilverkstäder...
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
Jarlingar Jarlingar skrev:
Med 230cm takhöjd i garaget så funkar det dåligt med en tvåpelare..

En Quick jack hade suttit som en fläskläpp, men inte för 15 lök..
[länk]

Håller på och bygger en egen istället.
Hydraulaggregat står en moddad vedklyv för. Ska beställa hydraulcylindrar nu på BF.
Hela bygget bör med råge landa söder om 4,000:-
Har du skrivit testamente? :p

Stickan
 
Stickan56
R Rkarlsson skrev:
Ja och då är risken fortfarande där då du inte har en känsla alls. Antingen för löst eller för hårt. Med tur perfekt men du får inte det rätt.
Det står till och med i de flesta handböcker till bilar att det ska dras med korrekt moment.
Det är mest otur om det är för löst och då står man där utan ett hjul helt plötsligt, eller om det är för hårt och man har ett sketet fälgkors eller ett dåligt teleskophandag.

Jag har som sagt alltid en lång ledstång i bilen med rätt hylsa. Fick punktering för en del år sen drygt 50 mil hemifrån i en bilkö till olycka på semestern, nyköpt bil. Den hade reservhjul, men inga verktyg för att byta. Alla bilar som stod på vägen hade fullproppat bagage så det tog ett tag att hitta någon som hade verktyg =)
Hur korrekt är en momentnyckel som inte kalibreras på ett spårbart sätt.
Eller en momentnyckel som varit uppspänd sedan du bytte hjul senast.

Stickan
 
Redigerat:
Stickan56 Stickan56 skrev:
Har du skrivit testamente? :p
:rofl:
Nej men det är riktigt.
Den som är talanglös ska inte ge sig på å bygga dylika saker.
 
richardtenggren
Stickan56 Stickan56 skrev:
Hur korrekt är en momentnyckel som inte kalibreras på ett spårbart sätt.
Eller en momentnyckel som varit uppspänd sedan du bytte hjul senast.

Stickan
Största problemet är att ca 90% av åtdragningsmomentet åtgår till att övervinna friktionen, vilket lämnar 10% till klämkraften.
Så friktionskoefficienten spelar en viktig roll, ibland anges väl om åtdragningsmomentet gäller för torrt eller vått förband, finns tabeller med omräkningsfaktorer också.

@mattiasp kan säkert göra ett fint utlägg om krypningen i fjädern på en momentnyckel.
Jag har inte räknat på något liknande sedan skolan men jag killgissar att det inte är ett problem om man antar en momentnyckel av god kvalité.
 
Redigerat:
Stickan56 Stickan56 skrev:
Hur korrekt är en momentnyckel som inte kalibreras på ett spårbart sätt.
Eller en momentnyckel som varit uppspänd sedan du bytte hjul senast.

Stickan
Hur korrekt är en knack på luft med en stav? Kan du garantera att den ger bra moment? Knacken kanske är sliten eller fel på.

Nåja, enda säkra och bästa sättet är ledstång och armkraft. Även om det kan funka med mutterknack. Men du säkerställer att du har ett hjul på plats och att du kan lossa det vid vägkanten. Mutterknack är perfekt att lossa i garaget om man nu vill ha det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.