30 158 läst · 194 svar
30k läst
194 svar
Du som köpte fel mutterdragare...med batteri...
Jag är helt oförstående till många diskussioner i detta område.
Har dragit/lossat hjul på bilar med tryckluftmaskin i 40 år, alltid med smorda gängor.
Nån skruv har aldrig gått av.
Nått hjul har aldrig lossnat.
Jag har alltid med enkelhet kunnat lossa de hjul jag själv monterat.
Jag skiter fullständigt i vad tillverkarna rekommenderar, jag drar hjulet med känsla, använder både ögon och öron.
I Sverige smörjer man gängor på skruvar o muttrar, punkt slut.
Har dragit/lossat hjul på bilar med tryckluftmaskin i 40 år, alltid med smorda gängor.
Nån skruv har aldrig gått av.
Nått hjul har aldrig lossnat.
Jag har alltid med enkelhet kunnat lossa de hjul jag själv monterat.
Jag skiter fullständigt i vad tillverkarna rekommenderar, jag drar hjulet med känsla, använder både ögon och öron.
I Sverige smörjer man gängor på skruvar o muttrar, punkt slut.
Medlem
· Sverige
· 5 370 inlägg
Måste erkänna att jag gick bet idag när jag skulle byta däck på svärmors bil... jag trodde verkligen denna lilla pärla till batterimaskin Milwaukee M12FIFW12 klarade precis allt i den vägen.H Harald Blåtumme skrev:
Men de var dragna något så in i h-e av föregående däckverkstad, på fina nya aluminiumfälgar till råga på allt. Vad förbannad man blir.
Det krävdes ett riktigt starkt ledhantag (”breaker bar”) från Biltema plus ett stålrör på dryga metern som förlängare... plus att jag verkligen fick ta i max med mina 90 pannor kroppsvikt att lägga på. Hur många Nm det var draget med vete gudarna men säkert uppåt 1200 Nm eller mer. Att ledhandtaget inte bröts sönder är nästan obegripligt. I princip samtliga hjulskruvar hade sträckskador i gängorna men det gick att montera ok med litet trixande. Får duga.
Så en sån här grunka är helt ovärderlig när det är riktigt bistert, plus ett passande stålrör för extrem hävstångseffekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 5 370 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 272 inlägg
Det skulle nog gå bra med en IR2135. Om jag förstår specifikationen rätt så lossar din batterimaskin skruvar med drygt 300Nm moment och en liten IR drar 1000Nm. Man skulle säkert behöva slå en stund, men lossnar gör det. Jag hade det likadant på bilen med de sönderdragna skruvarna på bild ovan. Fick slå i 30sekunder innan skruven började röra sig. Men det gick.H Harald Blåtumme skrev:
Å andra sidan, klarar man sig med en liten maskin normalt så är ju det det bästa, om man någon gång behöver ta till hävarmen är ju det bättre än att släpa på en större maskin man egentligen inte behöver.
Gick smärtfritt idag, passade även på att byta till "triple-nickel chrome plated nuts" då OEM muttrarna med rostfria kåpor på retar gallfeber på mig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 5 370 inlägg
Mja... inte gjort exakta beräkningar. Röret var ca 120 cm, jag stod och hoppade på det på ett kontrollerat sätt och väntade mig mest att Biltema-grunkan skulle spricka trots den 10-åriga garantin de så generöst erbjöd. Det är alltså inte 90 kg i änden på hävstången man ska räkna på.Dan_Johansson skrev:
Ja det är så jag resonerar. Den lille maskinen är specad till 340 Nm och det är inga skojsiffror utan snarare ett minimum med de svagaste 2 Ah-batterierna, Jag byter normalt hjul som jag själv satt på plats och då lossar det i princip momentant, när jag dragit till spec dvs 120 - 130 Nm,MathiasS skrev:Det skulle nog gå bra med en IR2135. Om jag förstår specifikationen rätt så lossar din batterimaskin skruvar med drygt 300Nm moment och en liten IR drar 1000Nm. Man skulle säkert behöva slå en stund, men lossnar gör det. Jag hade det likadant på bilen med de sönderdragna skruvarna på bild ovan. Fick slå i 30sekunder innan skruven började röra sig. Men det gick.
Å andra sidan, klarar man sig med en liten maskin normalt så är ju det det bästa, om man någon gång behöver ta till hävarmen är ju det bättre än att släpa på en större maskin man egentligen inte behöver.
Varit med om ett tillfälle där en däckverkstad hade bytt hjul på min BMW. Det gick inte ens att lossa med metoden jag beskrev ovan. Så jag åkte tillbaks och gav dom en avhyvling över den totala inkompetensen. Chefen som jag nu fick prata med plockade fram maskinen de har till personbilar, ca 1200 Nm lossdragningsmoment. Ingen som helst effekt. Han fick plocka fram maskinen de har till lastbilar, då gick det att lossa. Gängorna såg inte roliga ut och inte fälgarna heller men orkade inte bråka mer om det utan köpte en sats nya skruv så fick det vara bra med det, en erfarenhet rikare - lämna inte sånt här till klåpare.
Upplevera att maskinen blir starkare om man håller/nyper fast/runt hylsan med den andra handen. Så värt att prova istället för bara gasa på en längre stund.
Råkade ut för en däckverkstad och deras kunskap för några år sen.
Fick punka och verkstaden fick lösa problemet.
När jag skulle byta däck på våren gick skruvarna på ena hjulet inte att få loss, det hjulet däckverkstaden fixat.
Hände nada med min CP och 12 kg i kompressorn.
Långskaft med 2 meter rör löste nästan problemet, efter 3 skruvar gick skaftet av, jag fick svetsa ihop det för att lossa de 2 återstående. Det small som pistolskott när skruvarna lossnade, och gängorna var deformerade.
Jag fick åka och låna en gängtapp till naven, och sno en skruv var från de andra hjulen för att få ner bilen på hjulen, och dagen efter köpa nya skruvar.
Som tur var, var detta på firmabilen som har M14 skruv, annars hade nog skruvarna gått av.
Fick punka och verkstaden fick lösa problemet.
När jag skulle byta däck på våren gick skruvarna på ena hjulet inte att få loss, det hjulet däckverkstaden fixat.
Hände nada med min CP och 12 kg i kompressorn.
Långskaft med 2 meter rör löste nästan problemet, efter 3 skruvar gick skaftet av, jag fick svetsa ihop det för att lossa de 2 återstående. Det small som pistolskott när skruvarna lossnade, och gängorna var deformerade.
Jag fick åka och låna en gängtapp till naven, och sno en skruv var från de andra hjulen för att få ner bilen på hjulen, och dagen efter köpa nya skruvar.
Som tur var, var detta på firmabilen som har M14 skruv, annars hade nog skruvarna gått av.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Hörde om en som tog fel 19 hylsa på Scania. Den var kodad för helt annat moment än den 19 som skulle användas. En del i styrningen på alla lastbilar de byggde under det skiftet blev fel och alla bilarna fick återkallas.M magnu skrev:
Om jag förstod det hela rätt var inställningen för momentet satt mot den plats hylsan parkeras på.
Skulle tro att det finns flera varianter på momentinställningen, har för mig jag sett att även hylsan kan ha chip som maskinen läser av.R Robert-san01 skrev:Hörde om en som tog fel 19 hylsa på Scania. Den var kodad för helt annat moment än den 19 som skulle användas. En del i styrningen på alla lastbilar de byggde under det skiftet blev fel och alla bilarna fick återkallas.
Om jag förstod det hela rätt var inställningen för momentet satt mot den plats hylsan parkeras på.
Om vi går upp ett ytterligare snäpp i komplexitetsgrad kan momentdragaren även logga åtdragningsmomentet. Inte bara slutgiltiga momentet, utan både moment och vinkel under hela åtdragningen. Men då börjar det kännas lite smått overkill för ett däcksbyte
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
Glöm inte att du är på BH och verktyg...P PatrikJo skrev:Skulle tro att det finns flera varianter på momentinställningen, har för mig jag sett att även hylsan kan ha chip som maskinen läser av.
Om vi går upp ett ytterligare snäpp i komplexitetsgrad kan momentdragaren även logga åtdragningsmomentet. Inte bara slutgiltiga momentet, utan både moment och vinkel under hela åtdragningen. Men då börjar det kännas lite smått overkill för ett däcksbyte