2 lite mindre projekt som skett hittills idag :) först stödså framsidan eftersom jag fläckvis missat vid första sådden. I övrigt växer det ruskigt bra :)
Grön gräsmatta med en tydlig gräns mot en mossrik, obehandlad yta, i ett soligt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har vi haft en del av gräsmattan på baksidan som har varit väldigt mossrik, men som jag inte hunnit tagit tag i. Gräsmattan har varit mer eller mindre gul sedan den galet varma sommaren 2018, men som syns nu så har jag fått liv i resten av gräsmattan :D

så nu är den sista lilla plätten mossriven och gödslad så förhoppningsvis kickar den igång snart :) Man ser gränsen ganska tydligt hur långt jag kom med gödslet förra gången :p
Solig trädgård med nysådd gräsfrö och mossriven gräsmatta, intensivt grönt gräs till höger, paviljong i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Rmeklund
  • Laddar…
Mossa går utmärkt att behandla med Ferrogant som finns hos Granngården. Det är järnsulfat som mossan direkt ogillar och dör nästan omgående, låt mossan ligga kvar och sedan så nytt gräs. Otroligt effektivt, Googla användning. Det används bl a till att markera områden på fotbollsplaner, typ sftaffområdet, eftersom gräset blir mera mörkgrönt. Sök här på BH också.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Senior skrev:
Mossa går utmärkt att behandla med Ferrogant som finns hos Granngården. Det är järnsulfat som mossan direkt ogillar och dör nästan omgående, låt mossan ligga kvar och sedan så nytt gräs. Otroligt effektivt, Googla användning. Det används bl a till att markera områden på fotbollsplaner, typ sftaffområdet, eftersom gräset blir mera mörkgrönt. Sök här på BH också.
Tack, men planen nu är att försöka tvinga bort mossan med medel som jag har hemma :)

Som du märker i resten av tråden så har detta hus och tomt varit en bottenlös, pengaätande brunn under en längre period :crysmile: Köper tyngre grejer endast om jag måste :rofl:

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib
Detta hus?

Välkommen till husägande. Alla hus löser eventuella tid- och pengaproblem man har på så sätt att man slutar ha tid eller pengar.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Detta hus?

Välkommen till husägande. Alla hus löser eventuella tid- och pengaproblem man har på så sätt att man slutar ha tid eller pengar.
Tänkte att jag skulle förklara på ett lite klämkäckt vis att prioriteringarna ligger på annat håll bara, jag är fullt medveten om att hus kostar pengar och att även andras hus gör det också :)

Så just nu är det nysådden på framsidan som får all kärlek :D

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag kunde inte riktigt slappna av efter stödsådden för jag kände att det inte riktigt var ordentligt gjort, så jag drog iväg och köpte ett gäng säckar med dressjord och dressade på där jag ansåg att det behövdes nu på kvällen :)

Nu är det bara den traditionella evigheten kvar tills det börjar växa :crysmile:

• Nygrädd grönska med nylagd dressjord i ett trädgårdsland med bevattningsspridare i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
tommib
Inget illa ment, jag kunde kanske lagt till en blinksmiley för att förtydliga hur det var menat. När jag läser det i efterhand ser jag att man också kan tolka det som en väldigt dryg kommentar.

Förstår precis hur du menar med att pengarna rinner bort när man rustar hus. Ferrogant 15kg kostar omkring 200kr hos Granngården, det används också som näringstillskott för boskap. Nej, jag har inte provision! :D

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vilken tråd! haha bästa kvällsläsningen på länge här på BH.se.

Fortsätt. Jag följer denna tråd med stort intresse. Riktigt bra jobbat! :)

• Gilla
Rmeklund
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Inget illa ment, jag kunde kanske lagt till en blinksmiley för att förtydliga hur det var menat. När jag läser det i efterhand ser jag att man också kan tolka det som en väldigt dryg kommentar.
Haha, ja, livsfarligt att skriva på nätet utan att använda emojis :crysmile: Jag sa till frugan att antingen så tommib vaknat på fel sida eller så har han glömt att använda sig av emojis :p

U ubåt skrev:
Vilken tråd! haha bästa kvällsläsningen på länge här på BH.se.

Fortsätt. Jag följer denna tråd med stort intresse. Riktigt bra jobbat! :)
Haha, kul att höra! Välkommen :D

Bugar och bockar :)

Idag tänkte jag först skriva att det blev en liten paus från verkligen, sen kom jag på att vi fraktade en sjuhelvetes massa sten :crysmile:

Mina föräldrar kom på förmiddagen och jag sa:

”-jag sticker iväg och köper en studsmatta så kommer jag snart.”

Svaret:

”-Behövs inte, det ligger redan en i bakluckan på vår bil.”:crysmile:

Ruskigt bra timing!

Så först monterade vi studsmatta och sedan tog jag och farsan stenhögen till tippen. 3 varv blev det med viss risk för överlast då mitt lilla obromsade bara tar 360kg :p som tur är har vi bara några km till tippen så tar inte mer än 7-8 minuter dit :)
Nyinstallerad studsmatta i trädgården med säkerhetsnät på en solig dag.
Skapa konto

Hög med olikformade stenar på gräs med en tom grön skottkärra och en handkärra i bakgrunden.
Skapa konto

Tom skottkärra på en gräsmatta med delar av en nyköpt studsmatta i förpackning i bakgrunden.
Skapa konto

Nu på kvällen blev det en kvällstur till Bauhaus och köpte en gungställning :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kul tråd! Jag är djupt imponerad. Dels över allt jobb, dels över att ni inte gav upp redan första året, trots alla motgångar, för det tror jag att jag själv hade gjort.

En liten undran, vet du om det är föregående ägare som själv hade gjort alla briljanta lösningar med dräneringen och allt det andra, eller hade de anlitat "proffs"?

Keiller Keiller skrev:
Kul tråd! Jag är djupt imponerad. Dels över allt jobb, dels över att ni inte gav upp redan första året, trots alla motgångar, för det tror jag att jag själv hade gjort.

En liten undran, vet du om det är föregående ägare som själv hade gjort alla briljanta lösningar med dräneringen och allt det andra, eller hade de anlitat "proffs"?
Tackar och bockar :) Börjar kännas väldigt bra i både kropp och själ nu när allt börjar bli fint igen :D snart gräsmatta överallt och allt skrot och lera är borta :)

Och framförallt: Allt är ordentligt gjort! :strong::geek:

Enligt frågelistan vid försäljningen utförde dom den själva :thinking: Har hört lite rykten från folk i området dock att det var ”proffs” på plats, men inget jag kan styrka.

nu gläds vi bara åt en torr och fin källare som på sikt ska förädlas :)

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
tommib
Heja heja, släpa sten är kul.

En nyfiken fråga, är det möjligen Julas "lyxpaviljong" man ser där i bakgrunden på studsmattebilden? Om så, är den vettig? Funderar på att köpa en själv.

Var för övrigt själv på Biltema (Eriksberg) ikväll och köpte en ovanmarkspool till barnen, vi kanske körde förbi varandra :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.