tommib tommib skrev:
Heja heja, släpa sten är kul.

En nyfiken fråga, är det möjligen Julas "lyxpaviljong" man ser där i bakgrunden på studsmattebilden? Om så, är den vettig? Funderar på att köpa en själv.

Var för övrigt själv på Biltema (Eriksberg) ikväll och köpte en ovanmarkspool till barnen, vi kanske körde förbi varandra :)
Jag är 99% säker på att tältet är från jysk faktiskt. Fick det av mina föräldrar. Tror vi är inne på säsong 4 nu och det är fortfarande som nytt så jag är väldigt nöjd med det :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Grymt kul att läsa! Håller själv på med en total renovering just nu och är precis som dig, gör om gör rätt. Och en nyfödd på det. Härligt!
 
A Arsim skrev:
Grymt kul att läsa! Håller själv på med en total renovering just nu och är precis som dig, gör om gör rätt. Och en nyfödd på det. Härligt!
Inte alltid helt optimalt med nyfödd i renoveringskaos :p Vår lille stackare fick ju utstå ljud från både bilning och grävare då dräneringskaoset drog igång samma vecka vi kom hem från BB och pågick i över en månad. Men firman som utfärde dräneringen är super :strong: Lycka till med renoverandet och grattis till lillplutten :)Vår nummer 2 landar inom en månad :D
 
  • Gilla
Arsim och 1 till
  • Laddar…
Så där! Nu är sista sidan av huset sådd! :D Milstolpe!

ska flytta det sista av jordhögen bara, sen är det bara fläckvis det ska sås på baksidan efter grävskador :)

till höger i bild syns även gungställningen jag satte upp :)
Nysådd gräsmatta med skyddsväv, jordhög och gungställning bredvid ett hus under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gnomeboy och 1 till
  • Laddar…
I mars såg jag att en polare och hans farsa skulle köpa ett nytt utespa, så jag drog iväg ett meddelande och frågade om jag eventuellt kunde få köpa deras gamla. Dessvärre var det fuktskadat då det står nedsänkt i en brygga. Spabadet har stått nedsänkt i en tätad betongring och i den finns även en pump som gör sig av med vattnet som hamnar i ringen.

dessvärre gick pumpen sönder och vips så stod hela badet i vatten.

Badet stod i vatten i några veckor så jag fick gärna hämta det gratis om jag ville. Satt och funderade en stund och tänkte att man kan ju prova i alla fall annars är det ju bara att åka till tippen.

Fick hjälp av min vanliga snickarhjälte att hämta badet:

Ett begagnat utespa i dåligt skick fastspänt på en släpvagn bakom en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utespa med slitet träpanel i trädgården och stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes är panelen i riktigt dåligt skick, men ja, det har ju stått under vatten ett tag :p

Rev ner hela styrningen, värmare och pump.
Isärplockade delar av ett utespa med styrning, värmare och motor på en presenning på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fuktskadat utespa med borttagen panel och synlig isolering, vid reparation, på gräsmatta med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plockade isär motorn, mätte upp lagrena och for till biltema.

Isärplockade delar av ett utespabad med verktyg på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dränkte grejerna i brake clean och bytte lagrena:

Närbild på en motoraxel och lager demonterade under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kom allt annat i mellan med staket och gräsmattor så allt har legat isärplockat på bänken i garaget sen i mars :)

Idag fick jag ett ryck och plockade ihop allt och monterade tillbaka, sen var det bara lägga i slangen och hålla tummarna.

Gammalt utespa nedsänkt i brygga med fuktskador och delvis demonterad panel och installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till min stora glädje så står nu badet på värmning och jag har fått ett fungerande utespa med tillhörande lock för den nätta kostnaden av 175:- :rofl:

Nu är det bara vänta tills det är varmt så ska jag pytsa i lite klor, sen blir det bada :D


När tid finns blir det att byta botten, tilläggsisolera och byta panelen :)
 
  • Fuktskadat utespa nedsänkt i brygga, med synlig vattenskada på panel och demonterad styrutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Genaugenau och 13 till
  • Laddar…
Här ser ni en sjukt nöjd kille som säkert spenderat 4 timmar i bubbelkoppen idag :crysmile:

den får stå som den gör till början på nästa vecka, sen blir det nog att tömma och fundera på att flytta den, sen påbörja byte av träpanelen :)
Person ger tummen upp i en bubbelpool på en trädgård med utemöbler och leksaker runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Hej på er :D Står lite still för tillfället då vi väntar in nya bebisen :) Dagarna just nu mest åt till att vattna alla nya gräsytor och försöka njuta av lugnet.

ville bara komma med ett tips då vi, liksom de flesta börjar få hög temperatur i huset pga sommarvärmen :)

Först och främst:

Markiser!
Herregud vilken skillnad sedan jag spände våra markiser vid sovrummen så dom alltid är nere. Sen har vi som jag tidigare skrivit en automatisk markis på framsidan som går ut när solen ligger på.


MEN!

Det stora knepet jag använder för att få ner tempen är att öppna allt! Och då menar jag allt! Upp med fönster, våra enorma balkongdörrar osv. Sen ställer jag två fläktar i antingen fönster eller dörröppningar och låter det blåsa!

Nu ikväll har vi sänkt innetemperaturen med 4 grader på 1 timme och 30 minuter! :rofl:

Nu slipper vi förhoppningsvis att det hinner bli 30 grader eller varmare i huset imorgon när värmen kommer :)

Så nu sitter jag här och skriver i bekväma 20,6 grader och för 1,5 timmar sedan var det 24,6 :sweat:

Inomhusvy med öppen balkongdörr och en golvstående fläkt framför för kylning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Kan säga att i den här värmen är dom här dörrarna vår bästa vän kvällstid :crysmile: Dessa och luftvärmepumpen vi installerat i sovrummet :D
Nästa år blir det ytterligare en pump i grabbens rum så sover vi alla gött sen :) dessa tempsänkningar jag lyckas med gör ändå att han sover bra med hjälp av fläkt.
Öppna skjutdörrar till en terrass med en fläkt framför, som används för att kyla ner huset under varma kvällar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggmonterad luftvärmepump som visar inomhustemperatur 21 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns temperaturdroppet tydligt så fort solen gått ner och jag öppnar upp och drar igång fläktarna :)
Temperaturkurva som visar dygnsvariationen i ett vardagsrum, med en markant nedgång på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
granis70 och 2 till
  • Laddar…
Ikväll skedde det som inte fick ske. Har ett dike utanför muren dit regnvatten leds till brunnen. Ett av våra rör kommer ut under muren och idag körde en bil ner i diket och lyckades träffa röret klockrent :sweat: skarven 30cm bakom muren släppte och min ångest låg på topp under en timme.

”kommer vi behöva gräva upp igen” ekade i huvudet...

Världens bästa granne kom och hjälpte till så lyckades vi som tur var klappa tillbaka röret med en regel och slägga :rofl:

Kan meddela att jag är tusen gånger lugnare nu än för en timme sedan...
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 7 till
  • Laddar…
Förhoppningsvis slipper vi fler dikeskörningar här nu tack vare en snöpinne.

Röret kapat ca 40cm så om någon nu får för sig att sikta på diket så kanske man har tur så dom missar röret i alla fall :)

Nyinstallerad röd snöpinne intill en grusad vägkant och gräs, vid en betongmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
Idag är det piff i garaget som legat på agendan :)

Har flyttat ändläget på garageporten och anpassat dragpinnen så att porten kan gå upp några cm till vilket gör att vi nu kan köra in bilen i garaget med takboxen på :)

Jag fick en ny pall till garaget av en vän snäll som han är. Min gamla meckpall hade gått sönder under sitsen och min tandläkarstol hade trasiga hjul så blev en bentransplantering för stolen med delar från den trasiga pallen :rofl:

En sliten tandläkarstol med beige sits och synliga fläckar står i ett garage med betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny röd och svart rullande meckpall med verktygshylla, presenterad som en garageuppdatering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal tandläkarstol i garaget med beige sits och svart bas med hjul, använt för en "bentransplantation".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre olika verktygsstolar på ett garagegolv, en ny svart pall, en gammal tandläkarstol med gul sits och en röd pall utan hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det var på det berömda, men har ett par cm tillgodo precis i knixen när bilen rullar in :beer:

Fick anpassa armen som drar porten lite för att få upp den, annars hade marginalerna varit obekvämt små :dizzy:

Känns oerhört bra att börja få ordning i garaget igen också efter allt byggande :) Lite rensning kvar nu, sen får det var några år tills det är dags för renovering av garaget (y)

Tänkte satsa på att hinna putsa upp runt garageporten i sommar dock.

Anpassad arm på en garageport som öppnas, med några centimeters marginal till taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bil parkerad i garage med öppen port och verktyg synliga, begränsat utrymme vid taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
Nu när garaget äntligen är städat så kunde man ju faktiskt använda det till det man brukar göra: MECKA! :rofl:

Så nu är tvättmaskinen rensad på skramlande föremål och lucklåset är bytt :)

Tvättmaskin demonterad i garage med synliga inre komponenter, reparation utförs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En öppen modern tvättmaskin i ett städat garage, rensad och med utbytt lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Nu när garaget äntligen är städat så kunde man ju faktiskt använda det till det man brukar göra: MECKA! :rofl:

Så nu är tvättmaskinen rensad på skramlande föremål och lucklåset är bytt :)

[bild]
[bild]
Du är en händig herre du! :D
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Du är en händig herre du! :D
Haha, tack, försöker leva efter mottot: ”hur svårt kan det vara”, både hemma och på arbetet. Hittills har det tankesättet lönat sig ganska bra :geek:
 
  • Gilla
major_tom och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.