72 231 läst · 143 svar
72k läst
143 svar
Drömmen om att bygga ett timmerhus blev sann!
1-2-3 Delar cement, grus, sand. Var sparsam med vattnet, det är lätt att ta för mycket. Dessutom måste man blanda några minuter innan man vet om det är lagom efter blandningen blir lite mjukare och smidigare efter en stunds blandning.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Jag har lämnar 3 cm spalt för att mura fast stenarna, gruset är gårdsgrus 8-16 heter det väl.
Funderar om det blir ogörligt med gruset i "bruket" när kantstenen skall dit.
Funderar om det blir ogörligt med gruset i "bruket" när kantstenen skall dit.
Jag kör med sand 0-2 när jag murar. Vid gjutning blandar jag även i grus, 0-8 (inte så mycket nollfraktion i det gruset jag har dock, så snarare 4-8 eller något sånt).
Annars brukar man kunna köpa gjutgrus som är 0-8, men det är lite för grovt för murning och putsning, så har man mycket olika jobb så är det bättre att blanda själv.
Annars brukar man kunna köpa gjutgrus som är 0-8, men det är lite för grovt för murning och putsning, så har man mycket olika jobb så är det bättre att blanda själv.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Jag får prova med bara sand, det är bara blanda det stabbigt så inte kantstenen sjunker.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Nu är all sten och sand uppe, äntligen! Det är jobbigt att bo på berg.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Nu är det mörkt, och då hoppar jag in i källaren igen
Tänkte ta hjälp av muraren att sätta fast kantstenen när han ändå är här och skall mura den runda duschen.
Vattentålig skiva i taket och så rita ut duschen.
Tänkte ta hjälp av muraren att sätta fast kantstenen när han ändå är här och skall mura den runda duschen.
Vattentålig skiva i taket och så rita ut duschen.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Äntligen är kantstenen på plats.
Jag fastnade i källaren med duschen, men nu så
Jag fastnade i källaren med duschen, men nu så
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg