72 231 läst · 143 svar
72k läst
143 svar
Drömmen om att bygga ett timmerhus blev sann!
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
OOOOPS!!! Det sexkantiga vardagsrumsgolvet har en stötta mitt under sej. Nu är den borta och det gick bra
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Nästan all plywood uppe. Svårt att få bra bilder på en byggarbetsplats ibland.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Ja jävlars, efter ett 12 timmarspass blev all el färdig och all isolering och all plywood uppe. Så nu kan man slå på luftvärmepumpen utan att det far runt massa damm.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Nu ska jag förbereda för vatten till baren, men är lite osäker på vilket material jag ska använda som vattenledning.
https://www.byggahus.se/forum/threa...kallvatten-en-kranglig-vaeg-i-vaeggar.307210/
https://www.byggahus.se/forum/threa...kallvatten-en-kranglig-vaeg-i-vaeggar.307210/
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Arbetet med avloppet fortsätter, men först blir det ett altanbygge att gömma "skiten" under.
Hörnstenar som blir ingjutna i sockeln och lite tvättning av berg innan gjutning.
Hörnstenar som blir ingjutna i sockeln och lite tvättning av berg innan gjutning.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Jag tänkte att mura fast kantsten ovanpå sockeln sen, för att inuti lägga kross stenmjöl och gatsten.
Men vad murar jag fast kantstenen med?
Kantstenen är i granit, ska jag ta betong eller något annat, vad biter bäst?
Men vad murar jag fast kantstenen med?
Kantstenen är i granit, ska jag ta betong eller något annat, vad biter bäst?
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Jag har murat några stenmurar i natursten med betong. Upplevde att blanda egen betong med sand (grus) var smidigast att jobba med, men finbetong funkar det med.
Är nog bra med några dubb i muren och ett par tunna armeringsjärn i botten.
Finns ett grannhus här som har en säkert 50m lång mur på drygt 1,5m höjd, murad i natursten. Hela muren håller på att rasa för dom har kört med för klent bruk. Det spricker och fogarna ramlar ut...
Är nog bra med några dubb i muren och ett par tunna armeringsjärn i botten.
Finns ett grannhus här som har en säkert 50m lång mur på drygt 1,5m höjd, murad i natursten. Hela muren håller på att rasa för dom har kört med för klent bruk. Det spricker och fogarna ramlar ut...