1 777 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Driftsprincip för fjärrvärmeväxlare
Hej alla glaP Pontstone skrev:Hej alla glada,
Vi har fjärrvärme i vårt hus, och värmeväxlaren styrs av en kontrollenhet
som sitter på väggen i ett rum. Kontrollenheten går att programmera för
högre respektive lägre temperatur på olika dagar/tidpunkter.
Nackdelar med detta är att det är rådande temperatur i det rum där kontrollenheten befinner
sig, som styr fjärrvärmeväxlarens matning av värme till radiatorsystemet.
Beroende på hur termostaten på radiatorn i det rummet är inställd, så manövreras fjärrvärmeväxlaren
mer eller mindre ofta, vilket kan leda till märkbara temperaturväxlingar i andra rum.
För att skapa ett jämnare klimat i hela huset, så funderar jag på att ställa upp temperaturen
på kontrollenheten, så att fjärrvärmeväxlaren matar in värme i systemet hela tiden. Plus att i förbindelse
med det justera in alla termostater på alla radiatorer i hela huset för att uppnå en behaglig temperatur.
Detta låter ju vettigt i mina öron, men finns det några andra aspekter med detta som jag inte har tänkt på?
Sådär spontant så känns det som att att energiåtgången inte borde förändras så mycket, men jag tar kanske fel?
Någon som vet?
Hej alla alla glada!P Pontstone skrev:Hej alla glada,
Vi har fjärrvärme i vårt hus, och värmeväxlaren styrs av en kontrollenhet
som sitter på väggen i ett rum. Kontrollenheten går att programmera för
högre respektive lägre temperatur på olika dagar/tidpunkter.
Nackdelar med detta är att det är rådande temperatur i det rum där kontrollenheten befinner
sig, som styr fjärrvärmeväxlarens matning av värme till radiatorsystemet.
Beroende på hur termostaten på radiatorn i det rummet är inställd, så manövreras fjärrvärmeväxlaren
mer eller mindre ofta, vilket kan leda till märkbara temperaturväxlingar i andra rum.
För att skapa ett jämnare klimat i hela huset, så funderar jag på att ställa upp temperaturen
på kontrollenheten, så att fjärrvärmeväxlaren matar in värme i systemet hela tiden. Plus att i förbindelse
med det justera in alla termostater på alla radiatorer i hela huset för att uppnå en behaglig temperatur.
Detta låter ju vettigt i mina öron, men finns det några andra aspekter med detta som jag inte har tänkt på?
Sådär spontant så känns det som att att energiåtgången inte borde förändras så mycket, men jag tar kanske fel?
Någon som vet?
Jag hittade den här bad boyen i en låda i garaget. Det kändes lovande att det stod Honeywell på den, så jag skaffade en längre bit kabel som fick gifta sig med utegivaren på ena sidan och fjärrvärmeväxlaren på andra sidan. Det gick åt en del svära för att få det att fungera. Första natten så hade vi tropisk hetta i sovrummet, trots att manöverpanelen var inställd på 16 grader nattetid. Efter lite läsande i manualen som jag hittade på nätet så såg jag att manöverdonet var inställt på att prioritera utegivaren framför innegivaren. No shit Sherlock att det blev varmt! Efter att ha ändrat relevant parameter så att donet beaktar både ute- och innegivaren så började det likna något. Sen, efter en nedjustering av utomhuskompenseringens kurvlutning (låter invecklat), så är temperaturen i sovrummet sval och skön nattetid och hela huset lagom varmt dagtid precis så som inställt i värmeprogrammet i manöverdonet. Således mission accomplished!
Ett varmt eller kallt tack (beroende på vilken tid på dygnet det är) till alla som hjälpte till att peka mig i rätt riktning med det här problemet!!!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Föra över kalender och kontakter till ny dator?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Varning för Yale Doorman L3
Fönster & Dörrar -
Köpt mitt första hus
Ventilation -
Hur bygga ut/förbättra nätverket?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Funderingar om Danfoss ECL Comfort 100M Fjärrvärmeväxlare
Fjärrvärme & Gas