A
F fb35523 skrev:
Hmm, är du säker på att du mätt både utomhus- och inomhusdelens sammanlagda elförbrukning? I vissa fall är inomhusdelen separat ansluten med stickpropp och mäter man på den mäter man ju bara den fläktmotorns förbrukning.
I konsument produkter förekommer det aldrig att inne respektive utedel har separata matningar.
 
Jag gissar att den kör fläkten i innedelen saktare i avfuktningsläget, på så vid sänker man temeraturen på den luft som passerer mer och får en större kondensation. Men det bör samtidigt medföra att den inte jobbar lika effektivt med att kyla. Är det kyla man är ute efter är kylläget bättre.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Vi har haft vår Mitsubishi ställd på kylning senaste veckorna. Fått komentarer om att det är svindyrt men efter att jag mätte på det några år sedan svarar jag att - det kostar ungefär som en glass om dagen, bara välja.

Hos oss jämnar det ut sig, varmt ute, AC på och ingen värme till poolen, normalt ute, ingen AC men värme till poolen ...
Jag har en kul lösning i ett hus med pool. En franskt kylmaskin som värmer poolen och där kalla sidan är kopplad i ett kylbatteri i husets luftburna värmesystem. Framluften gick att få ned till +10 grader, ungarna gick och hämtade filtar i källaren när det var +28 grader ute :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hos Skånska Energi kan man se förbrukning för år, mån, dygn och timme. Vi bestämde oss för att sänka temperaturen i vårt stenhus som håller värmen ute rätt bra normalt annars tidigare om åren. Från 26 grader till 23 grader. Vår förbrukning per dag steg från 10 till 14 kWh, dvs 40 procent, med den förändringen. Från 300 kWh till 420 kWh alltså. 120 kWh, d v s cirka 120 kr i merkostnad om det sker hela augusti månad.
 
F fredl skrev:
Är du utbildad i hållbar resursanvändning? I så fall kan du presentera en utläggning för varför det är mer hållbart att använda avfuktningsläget gentemot kyla. Fuska inte heller. Annars kan du kliva av din höga klimathäst.

Det är oerhört komplicerat och för att närma sig en korrekt jämförelse så måste man ta hänsyn till många faktorer.

Folk lurar sig själva att de hjälper klimatet genom liknande argument. Vill du verkligen göra klimatet en tjänst så finns långt mycket mer effektiva sätt att göra det på. Det blir dock mer kännbart för livsstilen och / eller plånboken och det brukar de allra flesta rygga tillbaka från.
Till viss del, ja.
Men du...det är det jag gjort i denna tråden, och länkat till annat forum med stöd för mina utsagor. Du får helt enkelt läsa igenom mina inlägg igen.

Fler faktorer, ja. Otroligt svårt, nej.

Du...allting som medför mindre konsumtion/belastning på miljön, hjälper. Visst finns det åtgärder som ger mer avkastning, som tex att inte skaffa ungar, och tro mig...jag gör långt mer för miljön än 99%. Och nej, det jag gjort kostar inte speciellt många kronor.
 
Här är är en graf som visar vår elförbrukning en typiskt varm sommardag när ACn fått gå igång på morgonen och sen fått surra fram till kvällen. Sen runt middagstid är det nog så att spis och ugn ger en extra spik på förbrukningen. ACn är en Mitsubishi, tror det är en FH35. ACn har fått gå på maxblås hela dagen för att ge svalka åt hela nedervåningen.

Stapeldiagram över elförbrukning per timme under en varm sommardag med hög användning av AC.
 
G Great skrev:
Hmm hur menar du, ingen anledning att köra AC om man inte vill betala extra?
Man kör ju AC för komforten, o då kostar det ju.

Själv kör jag 2st L/L-pumpar, både över o undervåning, drar för ca 8-10kr/st per dygn,
Alltså ca 500-600kr/mån.

Väl värt pengarna då vi annars ligger på ca 35grader på övervåningen.
Bilderna talar för sig själv. I huset har vi samma upplevda kyla (pga. Luften är torr) som om man skulle köra AC-drift men till en lägre kostnad än vad AC-drift. Bilderna avser MAX förbrukning försökte också ta bilderna med ungefär samma tidsspann. När det inte toppar så ligger avfuktning runt 135w och AC 550W.
 
  • Energimätare som visar 242 watt och avfuktarens panel i ett hus, för att demonstrera strömförbrukningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energimätare visar 702 watt och avfuktarens kontrollpanel anger 21 grader Celsius, taget kl 1:26.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Hur temperaturen är inställd när du kör den på *kyla* syftade jag givetvis på.



Exakt vad menar du att din luftvärmepump gör i torkläge då ? Förstår du vad en värmepump gör ?

En värmepump gör en enda sak, det gör den oavsett om du sätter den i tork eller kylläge, enda anledningen att den kan dra olika mycket energi är att den arbetar olika mycket, mindre arbete = mindre energiförbrukning = mindre kyla.



..Och du hade uppnått exakt samma kyla och energiförbrukning om du hade ställt in den i kylläge på en lägre temperatur.

Än en gång, det är ingen magi inblandad som gör att den blir effektivare i torkläge, den styrs bara av andra parametrar, ska du ha samma kyla så kostar det lika mycket energi oavsett.

Torkläget finns bara där om du vill ha torrare luft men inte bryr dej om kylan, då blir kylan en biprodukt till torkningen så att säga, kör du i kylläge så blir det torkningen som blir en biprodukt till kylan.
Det är som att säga "en bil gör en enda sak..." och ja, så är det, men det kan göras på olika sätt, eller tror du att ALLA bilar drar lika mycket på samma vägsträcka och oavsett körstil, växel, osv? Nyhet...så är det INTE.
Tror du på fullaste allvar att SAMTLIGA llvp-tillverkare bygger in två identiska funktioner? I så fall: tänk om.

Återigen...jag har ALDRIG pratat om "samma kyla". Jag har skrivit att det handlar om UPPLEVT klimat. Läs om, läs rätt.
 
GlennB och fred --> read and weep.

Kan ni nu vara så storsinta att skriva ut här i forumet "Jag hade fel och jag har lärt mig någonting nytt.".
 
Redigerat:
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är som att säga "en bil gör en enda sak..." och ja, så är det, men det kan göras på olika sätt, eller tror du att ALLA bilar drar lika mycket på samma vägsträcka och oavsett körstil, växel, osv? Nyhet...så är det INTE.
Nej, men den drar lika mycket på farthållare och om du kör manuellt om du håller exakt samma hastighet.

Att olika bilar drar olika mycket är väl helt irrlevant, olika luftvörmepumpar kommer också att dra olika mycket energi eftersom dom är olika effektiva (bland anant)

Tror du på fullaste allvar att SAMTLIGA llvp-tillverkare bygger in två identiska funktioner? I så fall: tänk om.
Läser du över huvud taget vad jag skriver ?

Förstår du hur en luftvärmepump fungerar ?

Skillnaden i avfuktningsläge och kylläge är ENBART regleringen, det är helt enkelt två olika reglerprogram som körs, vad den GÖR är däremot samma sak, den flyttar värme.

Återigen...jag har ALDRIG pratat om "samma kyla". Jag har skrivit att det handlar om UPPLEVT klimat. Läs om, läs rätt.
..och för att återgå till ditt dåliga bilexempel.. om jag UPPLEVER att min bil går i 100km/h när den gör 50km/h så är det samma sak då menar du ? och man kan ha det som en bra jämförelsemall för bränsleförbrukning ?

har du helt missat att luftvärmepumpen avfuktar även i kylläge ? ..vet du varför ? ..jo för att den GÖR SAMMA SAK i kylläge som avfuktningsläge, som jag har förklarat ett antal gånger nu.
 
M Mrs Nautica skrev:
Bilderna talar för sig själv. I huset har vi samma upplevda kyla (pga. Luften är torr) som om man skulle köra AC-drift men till en lägre kostnad än vad AC-drift. Bilderna avser MAX förbrukning försökte också ta bilderna med ungefär samma tidsspann. När det inte toppar så ligger avfuktning runt 135w och AC 550W.
Ja, för att i avfuktningsläge så kommer ju LVP'n att REGLERA på så sätt att maximal avfuktning uppnås 8vilket troligen inte är full effekt), när den går i kylläge så kommer den att REGLERA på så sätt att inställd kyla uppnås så snabbt som möjligt (vilket troligen är full effekt i början).

För att uppnå samma kyla i utrymmet kommer det dock att kosta lika mycket energi. ..Hur det KÄNNS är inte speciellt intressant, man kan nog tycka det KÄNNS kallare i kylläge också då den kommer att blåsa kallare medans den går, men även det är ju helt subjektivt.



(Nu bortser jag helt från att sådana där hemma-effektmätare brukar vara väldigt otillförlitrliga på allt anant än resistiva belastningar, men det kan vara värt att tänka på att inte lita så mycket på sådana alls, i synnerhet inte när man kopplar på switchade nätdelar till dom.)
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
GlennB och fred --> read and weep.

Kan ni nu vara så storsinta att skriva ut här i forumet "Jag hade fel och jag har lärt mig någonting nytt.".
Det nya skulle vara vaddå, att folk inte förstår fysik ?

Jag förstår inte var för det är så svårt att förstå att det inte finns någon magi inblandad i avfuktningsläget, jag råder dej att antingen läsa grundläggande teori om värmepumpar, eller prata med någon som arbetar med dessa för att försöka få förståelse för hur det fungerar.
 
GlennB GlennB skrev:
Nej, men den drar lika mycket på farthållare och om du kör manuellt om du håller exakt samma hastighet.

Att olika bilar drar olika mycket är väl helt irrlevant, olika luftvörmepumpar kommer också att dra olika mycket energi eftersom dom är olika effektiva (bland anant)



Läser du över huvud taget vad jag skriver ?

Förstår du hur en luftvärmepump fungerar ?

Skillnaden i avfuktningsläge och kylläge är ENBART regleringen, det är helt enkelt två olika reglerprogram som körs, vad den GÖR är däremot samma sak, den flyttar värme.



..och för att återgå till ditt dåliga bilexempel.. om jag UPPLEVER att min bil går i 100km/h när den gör 50km/h så är det samma sak då menar du ? och man kan ha det som en bra jämförelsemall för bränsleförbrukning ?

har du helt missat att luftvärmepumpen avfuktar även i kylläge ? ..vet du varför ? ..jo för att den GÖR SAMMA SAK i kylläge som avfuktningsläge, som jag har förklarat ett antal gånger nu.
Hahaha! Du är helt otrolig. Men fortsätt som du gör, det blir nog bra. Trots bildbevis och vittnesmål om oförändrad komfort (ja, komfort är UPPLEVD inte UPPMÄTT) så biter du dig fast vid en uppfattning som är helt fel.

Du...läs igenom trådarna innan du ger dig in i diskussioner. Allting du snackar om har jagredan skrivit och svarat på.

Jag är färdig med dig. Du har presenterats bevis om att det jag hävdat i tråden är korrekt, och om du inte vill eller kan ta det till dig så är det ditt problem, och ett mycket stort sådant. Adjö.
 
GlennB GlennB skrev:
Det nya skulle vara vaddå, att folk inte förstår fysik ?

Jag förstår inte var för det är så svårt att förstå att det inte finns någon magi inblandad i avfuktningsläget, jag råder dej att antingen läsa grundläggande teori om värmepumpar, eller prata med någon som arbetar med dessa för att försöka få förståelse för hur det fungerar.
Nej, att du tydligen inte kan titta på bilder och läsa inlägg i tråden du snackar strunt i.

Det en endast du som snackar om magi. Ingen annan. Lär dig läsa och titta på bilder och ta till dig vad folk berättar så kanske ditt liv blir lite mer upplyst.
Och vet du vad? Det är just en installatör jag pratat med, och besvarat mig ganska mycket pengar genom åren genom att avfukta istället för att kyla, men det går ju inte enligt dig. Det stämmer ju inte. Trots bildbevis och vittnesmål, så stämmer det inte enligt dig. Snacka om faktaresistens.
 
En möjlig konstruktion för avfuktning är att man kyler i ena änden och skickar värmen till samma luft som nu är torrare. Eftersom ångbildningsvärmet avsätts på den kalla sidan får vi tillbaka tillräckligt för att värma luften igen (och mer därtill, tyvärr).

Det enda vi behöver göra är att skyffla luften och kylmediet, men vi behöver knappt jobba mot temperaturskillnaden.

Energin för att avdunsta vattnet tas från inneluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.