Det enda som skiljer kylläget från torkläget är styrningen av fläkt och kompressor. Det är ingen annan magi som gör att kylan hamnar någon annan stans.
I torkläget jobbar den med lägre hastighet på fläkten och kompresson och kör i intervaller för att kondensera så mycket fukt som möjligt utan att sprida för mycket kalluft i rummet. I kylläget blåser den istället på för att sprida kylan så bra som möjligt. Därför drar den mindre energi i torkläget.

Som @Cancerman_777 är inne på kan den upplevda kylan göra att torkläget räcker även om man inte får lika låg temperatur inne som i kylläget.
Nackdelen är att det inte går att ställa in en önskad temperatur, så man måste själv slå av och på värmepumpen när det behövs så den inte går konstant i onödan.

• Gilla
Cancerman_777 och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Det nya skulle vara vaddå, att folk inte förstår fysik ?

Jag förstår inte var för det är så svårt att förstå att det inte finns någon magi inblandad i avfuktningsläget, jag råder dej att antingen läsa grundläggande teori om värmepumpar, eller prata med någon som arbetar med dessa för att försöka få förståelse för hur det fungerar.
Jag ÄR lärare i NO samt MA (Fysik, Kemi, Biologi och Teknik samt matematik). Faktum är att ungdomarna har lättare och viljan att förstå än vuxna. Med det sagt så är du ytterst välkommen till klassrummet så kan vi ta det steg för steg och ex. Använda Pasco som redovisningsprogram.

Önskar dig en fortsatt härlig dag!

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Kan vi inte sluta diskutera tork vs AC, och i stället låta dom som har tork funktion testa och avgöra om det räcker själva ?.

Satte våran på avfuktning för att testa, men tyckte inte det blev tillräckligt svalt. Jag avstår hellre från den där glassen.

A
Den stora pajkastningstråden börjar bli omfångsrik...

• Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
Har kört AC för första gången. Den gick dag o natt i hela juli.
Ser inget märkligt med elförbrukningen i Juli. Röd är det aktuella året förstås.

Stapeldiagram visar elförbrukning med röda staplar för aktuellt år och grå för tidigare, ingen ökning i juli.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

galento
L Lars48 skrev:
Har kört AC för första gången. Den gick dag o natt i hela juli.
Ser inget märkligt med elförbrukningen i Juli. Röd är det aktuella året förstås.
Kanon Lars (y) Ja då är det nog bara att köra AC när det behövs , både jag och
frugan blev mkt nöjda över hur bra det funkade i juli värmen.

• Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
A andershma skrev:
Jag har en kul lösning i ett hus med pool. En franskt kylmaskin som värmer poolen och där kalla sidan är kopplad i ett kylbatteri i husets luftburna värmesystem. Framluften gick att få ned till +10 grader, ungarna gick och hämtade filtar i källaren när det var +28 grader ute :)
Berätta gärna lite mer!

galento galento skrev:
Hej,tänkte för ren nyfikenhets skull kolla hur mkt extra
pumpen drog i elförbrukning vid AC körning men att
få totala kostnads uppgifter per kwh från Fortum gick inte då de
inte fick lämna ut nätägarens ( Ellevio) kostnader.

Man har ju hört skräckhistorier om hur dyrt detta ska vara men
montören menade att ca 100 kr / mån är rimligt. Har skrivit av
el mätaren för skojs skulle den sista i varje månad i 16 år och
ska kolla lite mer.

Nån annan som kollat ?

Generellt drar de mindre ström för att kyla än för värme.

• Gilla
ValterP
  • Laddar…
A
H Henrik52 skrev:
Generellt drar de mindre ström för att kyla än för värme.
Hur tänker du nu?

• Gilla
banjoragge
  • Laddar…
I specifikationerna till vår Mitsubishi Electric L/L-värmepump står det
Ingång kW
  • Kyla: 0,545
  • Värme: 0,700
Men den aktuella förbrukningen måste ju var helt beroende av hur mycket man måste kyla respektive värma.
Dvs om man bor i Ystad eller Haparanda.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Hur tänker du nu?
Det beror ju på temp. diff. man ska åstadkomma. -10 ute och 23 inne blir ju 33 graders skillnad. + 30 ute och 23 inne blir 7 graders skillnad. Lite grovt räknat m.a.p. verkningsgrader vid olika tryckskillnader i systemet.

• Gilla
[SH]
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
I specifikationerna till vår Mitsubishi Electric L/L-värmepump står det
Ingång kW
  • Kyla: 0,545
  • Värme: 0,700
Men den aktuella förbrukningen måste ju var helt beroende av hur mycket man måste kyla respektive värma.
Dvs om man bor i Ystad eller Haparanda.
Rätt, kyla kostar mindre. Alltså en grad kyla från omgivande temperatur, drar mindre än att värma en grad.

Hur resonerar du då?

När man värmer får man nytta av spillvärmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.