useless useless skrev:
När man värmer får man nytta av spillvärmen.
Och när man kyler får man nytta av spillkylan? Eller....... :confused:

En värmepump flyttar energi från den varma till den kalla sidan, det innebär att den sänker temperaturen på ett ställe och höjer på det andra.
På vintern kan mycket väl den varma sidan ha lägre temperatur än den kalla sidan (inne), men energitransporten sker ändå åt det hållet pga den inre konstruktionen med kylmedium som kokar och kondenserar.
Eftersom en sån här apparat kan byta roll på de två sidorna så kan man få den kalla sidan att vara inomhus (körs som AC) eller utomhus (körs som värmare inne).
Att kalla det för spillvärme och spillkyla kan man väl göra om man bara håller reda på puckarna...

electroluxaren skrev:
Hur tänker du nu?
Att värma upp, 1 grad inomhus tar mer energi än om man vänder på den och kyler 1 grad.

Inte om det är samma temperaturskillnad.

D Daniel 109 skrev:
Inte om det är samma temperaturskillnad.
Jo, faktiskt så är det alltid billigare att kyla ner än värma med luft/luft.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Det har jag väldigt svårt att tro.

• Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
H Henrik52 skrev:
Jag hävdar motsatsen. Det finns två angreppspunkter. Först den tekniska angreppspunkten. Ur definitionen på begreppen köldfaktor och värmefaktor kan man härleda att värmefaktorn är = köldfaktorn + 1. Eller med andra ord går det alltid åt mer köpt energi för att kyla en grad inomhus än att värma en grad inomhus.

Sedan har vi den praktiska angreppspunkten. Med de temperaturer vi har i Sverige är årsbehovet av kyla så oerhört mycket mindre än årsbehovet av värme. Därför kommer man i praktiken att göra av med mindre energi på kyla.

• Gilla
MR Wein och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har jag väldigt svårt att tro.
Okey, men kolla lite, så framgår det i specifikationerna att det förhåller sig så generellt. Jobbat med kyla en tid under min verksamma tid. Fick då en del utbildning i ämnet.

H Henrik52 skrev:
Nja... Drog mig till minnes att jag under övningarna i termodynamik härledde att värmefaktor = köldfaktor + 1 för en värmepump. Hittade en bild på det (den som kan göra härledningen får gärna göra det, jag har glömt...)

Värmepumpar har alltså enligt termodynamiken lägre COP på kölddrift än på värmedrift => dyrare att kyla.

• Skärmbild av en presentationsbild om termodynamik och kylmaskiner med formler och text från Uppsala Universitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Viktor_F skrev:
Nja... Drog mig till minnes att jag under övningarna i termodynamik härledde att värmefaktor = köldfaktor + 1 för en värmepump. Hittade en bild på det (den som kan göra härledningen får gärna göra det, jag har glömt...)

Värmepumpar har alltså enligt termodynamiken lägre COP på kölddrift än på värmedrift => dyrare att kyla.
V Viktor_F skrev:

V Viktor_F skrev:

Nej tror inte på det. Är gaska säker.
En carnotprocess är en tänkt, ideal process där likhet gäller i alla olikheter i formlerna för verkningsgrad. Den består av fyra processteg, oberoende av hur mekanismen ser ut i detalj. Här nedan ges processen i en värmemaskin, för värmepumpar och kylmaskiner kastas ordningen om:

1. En isoterm process vid temperaturen TH, där systemets entropi ökar från SH till SC.
  2. En reversibel, adiabatisk process där temperaturen sänks från TH till TC.
  3. En isoterm process där entropin återigen sänks till SH.
  4. En reversibel, adiabatisk process där temperaturen återigen höjs till TH, vilket för systemet tillbaka till ursprungsläget.
Detta ger QH=TH(SH-SC) och QC=TC(SH-SC) och därmed även
För värmepumpar och kylmaskiner medför detta att
Detta innebär att samma maskin är effektivare som värmepump än som kylmaskin, eftersom själva arbetet som stoppas in i den omvandlas till värme och därmed bidrar till effektiviteten.
Alltså värma 1 grad är billigare än att kyla 1 grad.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H Henrik52 skrev:
Ja, det håller jag med om. Men det motsäger det du sa tidigare...

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
H Henrik52 skrev:
H Henrik52 skrev:
Trevligt att du kan ändra dig.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
H Henrik52 skrev:
Otekniska jag blir mer och mer snurrig :worried:

yonna yonna skrev:
Otekniska jag blir mer och mer snurrig :worried:

Det är väldigt enkelt: Inga processor är 100% effektiva, det blir alltid lite spill - i de flesta fall i form av värme. Om du ska värma kan du ju få användning av detta spill, medans om du ska kyla helt enkelt bara är ytterligare värme att göra sig av med.

• Gilla
ValterP och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
I specifikationerna till vår Mitsubishi Electric L/L-värmepump står det
Ingång kW
  • Kyla: 0,545
  • Värme: 0,700
Men den aktuella förbrukningen måste ju var helt beroende av hur mycket man måste kyla respektive värma.
Dvs om man bor i Ystad eller Haparanda.
Har du kvar fin L/L !
Du skrivit om pumpen i 10 år. Vilken livslängd den pumpen har, oj.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.