47 068 läst · 122 svar
47k läst
122 svar
Driftskostnad luft/luft vid AC körning.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 438 inlägg
En värmepump flyttar energi från den varma till den kalla sidan, det innebär att den sänker temperaturen på ett ställe och höjer på det andra.
På vintern kan mycket väl den varma sidan ha lägre temperatur än den kalla sidan (inne), men energitransporten sker ändå åt det hållet pga den inre konstruktionen med kylmedium som kokar och kondenserar.
Eftersom en sån här apparat kan byta roll på de två sidorna så kan man få den kalla sidan att vara inomhus (körs som AC) eller utomhus (körs som värmare inne).
Att kalla det för spillvärme och spillkyla kan man väl göra om man bara håller reda på puckarna...
På vintern kan mycket väl den varma sidan ha lägre temperatur än den kalla sidan (inne), men energitransporten sker ändå åt det hållet pga den inre konstruktionen med kylmedium som kokar och kondenserar.
Eftersom en sån här apparat kan byta roll på de två sidorna så kan man få den kalla sidan att vara inomhus (körs som AC) eller utomhus (körs som värmare inne).
Att kalla det för spillvärme och spillkyla kan man väl göra om man bara håller reda på puckarna...
Inte om det är samma temperaturskillnad.
Det har jag väldigt svårt att tro.
Jag hävdar motsatsen. Det finns två angreppspunkter. Först den tekniska angreppspunkten. Ur definitionen på begreppen köldfaktor och värmefaktor kan man härleda att värmefaktorn är = köldfaktorn + 1. Eller med andra ord går det alltid åt mer köpt energi för att kyla en grad inomhus än att värma en grad inomhus.H Henrik52 skrev:
Sedan har vi den praktiska angreppspunkten. Med de temperaturer vi har i Sverige är årsbehovet av kyla så oerhört mycket mindre än årsbehovet av värme. Därför kommer man i praktiken att göra av med mindre energi på kyla.
Nja... Drog mig till minnes att jag under övningarna i termodynamik härledde att värmefaktor = köldfaktor + 1 för en värmepump. Hittade en bild på det (den som kan göra härledningen får gärna göra det, jag har glömt...)H Henrik52 skrev:
Värmepumpar har alltså enligt termodynamiken lägre COP på kölddrift än på värmedrift => dyrare att kyla.
V Viktor_F skrev:Nja... Drog mig till minnes att jag under övningarna i termodynamik härledde att värmefaktor = köldfaktor + 1 för en värmepump. Hittade en bild på det (den som kan göra härledningen får gärna göra det, jag har glömt...)
Värmepumpar har alltså enligt termodynamiken lägre COP på kölddrift än på värmedrift => dyrare att kyla.
V Viktor_F skrev:Nja... Drog mig till minnes att jag under övningarna i termodynamik härledde att värmefaktor = köldfaktor + 1 för en värmepump. Hittade en bild på det (den som kan göra härledningen får gärna göra det, jag har glömt...)
Nej tror inte på det. Är gaska säker.V Viktor_F skrev:Nja... Drog mig till minnes att jag under övningarna i termodynamik härledde att värmefaktor = köldfaktor + 1 för en värmepump. Hittade en bild på det (den som kan göra härledningen får gärna göra det, jag har glömt...)
En carnotprocess är en tänkt, ideal process där likhet gäller i alla olikheter i formlerna för verkningsgrad. Den består av fyra processteg, oberoende av hur mekanismen ser ut i detalj. Här nedan ges processen i en värmemaskin, för värmepumpar och kylmaskiner kastas ordningen om:
- En isoterm process vid temperaturen TH, där systemets entropi ökar från SH till SC.
- En reversibel, adiabatisk process där temperaturen sänks från TH till TC.
- En isoterm process där entropin återigen sänks till SH.
- En reversibel, adiabatisk process där temperaturen återigen höjs till TH, vilket för systemet tillbaka till ursprungsläget.
För värmepumpar och kylmaskiner medför detta att
Detta innebär att samma maskin är effektivare som värmepump än som kylmaskin, eftersom själva arbetet som stoppas in i den omvandlas till värme och därmed bidrar till effektiviteten.
Alltså värma 1 grad är billigare än att kyla 1 grad.
yonna skrev:
Det är väldigt enkelt: Inga processor är 100% effektiva, det blir alltid lite spill - i de flesta fall i form av värme. Om du ska värma kan du ju få användning av detta spill, medans om du ska kyla helt enkelt bara är ytterligare värme att göra sig av med.
Har du kvar fin L/L !KnockOnWood skrev:
Du skrivit om pumpen i 10 år. Vilken livslängd den pumpen har, oj.