A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kan någon tekniker förklara hur och varför det skulle vara bättre och billigare att sänka luftfuktigheten för att få kallare inneluft, än att kyla luften?
Avfuktad blir ju luften även i AC-läge.
Detta står i bruksanvisningen
I avfuktning strävar pumpen att inte sänka temperaturen men den kan bli kallare vid vissa betingelser.

Annars är det ingen skillnad jmf med AC läget där du kan ställa temperaturen som börvärde.

För att inneluften blir torrare så att svetten kan avdunstar snabbare. Det gör att du upplever en svalare innetemperatur.

Jag tror att energiförbrukningen sjunker försumbart med den inställningen, själv kör jag alltid med lägre temperatur för att få både lägre luftfuktighet och lägre temperatur.

Det är nog en fråga om hur känslig man är för höga temperaturer, själv föredrar jag en nattemperatur i sovrummet på 16 - 18 grader.

Alti Alti skrev:
För att inneluften blir torrare så att svetten kan avdunstar snabbare. Det gör att du upplever en svalare innetemperatur.

Jag tror att energiförbrukningen sjunker försumbart med den inställningen, själv kör jag alltid med lägre temperatur för att få både lägre luftfuktighet och lägre temperatur.

Det är nog en fråga om hur känslig man är för höga temperaturer, själv föredrar jag en nattemperatur i sovrummet på 16 - 18 grader.
Prova att köra tork ett dygn istället och håll koll på temperaturen och läs av elmätaren. Sedan är det bara att göra enkla beräkningar.

Jag brukar köra på avfuktning med luftvärmepumpen när det är varmt ute och det går utmärkt att ställa in temperaturen på den.
Den står nu mera inställd på 20°c och jag har 21°c i huset enligt termometrarna

För er med nyare bergvärmepumpar så kan man köra med "naturkyla" dvs som ovan skrev använda collektormediet för att kyla inomhusluften, en modell ser ut som en inomhusdel till en AC, vissa ser ut som en radiator med fläkt.
då värms även borrhålet sakta upp och man får högre effekt på hålet när pumpen vill ha värme i stället.
Alla sätt är bra utom dom dåliga :)
För mig är en godnatts sömn väl värt de pengar som en AC kostar att köpa och driva

M Micro skrev:
Jag brukar köra på avfuktning med luftvärmepumpen när det är varmt ute och det går utmärkt att ställa in temperaturen på den.
Den står nu mera inställd på 20°c och jag har 21°c i huset enligt termometrarna
Ok. Intressant. Jag har fyra olika llvp från tre olika tillverkare och på samtliga blir det streck i displayen när jag avfuktad. Vilken tillverkare har du?

Jag har ju en såndär grafisk eldisplay från ikea, och kan konstatera att när jag kör luftvärmepumpen som kyla så tredubblas husets aktuella elförbrukning. ..Nu betyder ju inte det en tredubblad elräkning dock då en stor del av kostnaden är nätavgiften (vad MÄRKLIGT för övrigt att nätavgiften blir högre och högre när man inte kan välja leverantör.. suck..)

Sommarförbrukningen är ju ändå enormt mycket lägre än vinterförbrukningen, så det kan ju vara värt att kyla "i värmetopparna", även om man tredubblar förbrukningen handlar det ju inte om jättepengar per dag, komfort måste ju få kosta, precis som att man kostar på sej några grader varmare inne på vintern istället för att ta på sej extra sockor och tröja.

För övrigt ser jag inte riktigt var luftvärmepumpen skulle göra för skillnad på kylläge och torkläge ? den lär väl göra exakt samma sak ändå (pumpa värme), men bara reglera sig via temperatur (termostat) eller fuktighet (hygrostat) ? ..i praktiken mäter den nog inte fuktighet dock (?) ..så då är bara skillnaden att den går på lägre effekt, alltså kan man lika gärna köra i kylläge med högre temperatur inställd typ.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Prova att köra tork ett dygn istället och håll koll på temperaturen och läs av elmätaren. Sedan är det bara att göra enkla beräkningar.
Å andra sidan, om pumpen inte är helt felkonstruerad kommer det att bli samma nota för samma resultat. Om du påstår att en temperatursänkning på t.ex. 5 grader och samma sänkning av luftfuktigheten kostar olika beroende på hur man ställer in avfuktare/AC så är ju det i sig anmärkningsvärt.

/Fredrik

GlennB GlennB skrev:
För övrigt ser jag inte riktigt var luftvärmepumpen skulle göra för skillnad på kylläge och torkläge ? den lär väl göra exakt samma sak ändå (pumpa värme), men bara reglera sig via temperatur (termostat) eller fuktighet (hygrostat) ? ..i praktiken mäter den nog inte fuktighet dock (?) ..så då är bara skillnaden att den går på lägre effekt, alltså kan man lika gärna köra i kylläge med högre temperatur inställd typ.
F fb35523 skrev:
Å andra sidan, om pumpen inte är helt felkonstruerad kommer det att bli samma nota för samma resultat. Om du påstår att en temperatursänkning på t.ex. 5 grader och samma sänkning av luftfuktigheten kostar olika beroende på hur man ställer in avfuktare/AC så är ju det i sig anmärkningsvärt.

/Fredrik
Jag har aldrig påstått att tork sänker temperaturen lika snabbt eller att det kan sänka den lika mycket som kylningen gör, eller hur?
Vad en pump mäter eller inte mäter vet inte jag. Jag vet bara att jag kyler mitt hus billigt med tork. Det är gott nog för mig, och troligen för de flesta. 30 grader ute, 20-25 inne räcker gott åt de flesta. Och jag vill göra det så billigt som möjligt. Annat vore ganska ointelligent.

D danielte skrev:
Kommer att få en Mitsubishi SF25VEH installerad i sovrummet i dagarna.

Vad tror ni man kan räkna med för driftkostnad för att kyla 50 kvm ovanvåning g med en sådan på ett ungefär?

[länk]
Den har nominell ineffekt (vad den normalt drar vid kyla) på 790 W. Om du kör den 12 timmar om dagen med denna effekt kostar det 9:48 kr per dygn (förutsatt 1 kr/kWh). Kan pumpen gå ner i kyleffekt allt eftersom luften kyls av och torkas så blir det billigare. Om den måste gå på full effekt blir det lite dyrare. Det blir som sagts tidigare, som en billig glass per dag. Sätt en elmätare på pumpen så får du facit.

/Fredrik

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har aldrig påstått att tork sänker temperaturen lika snabbt eller att det kan sänka den lika mycket som kylningen gör, eller hur?
Vad en pump mäter eller inte mäter vet inte jag. Jag vet bara att jag kyler mitt hus billigt med tork. Det är gott nog för mig, och troligen för de flesta. 30 grader ute, 20-25 inne räcker gott åt de flesta. Och jag vill göra det så billigt som möjligt. Annat vore ganska ointelligent.
Jag har inte granskat dina påståenden i detalj, och jag är inte ute efter ett ordkrig. Jag hakade kanske lite upp mig på att du uppmanade till en jämförelse, men det är ju ganska meningslöst att jämföra kostnad för två saker som man vet har olika resultat. Jag tror säkert att det kan bli billigare att välja avfuktningsläge och att man då får torrare luft, vilket (som jag också påpekat) ger ett behagligare klimat i sig, även utan temperatursänkning. Med en normal anläggning får man i avfuktningsläge både torrare och i viss mån kallare luft. Om avfuktningsläge ger ett fullgott resultat så bör man använda det om det spar energi mot kylläge.

/Fredrik

F fb35523 skrev:
Jag har inte granskat dina påståenden i detalj, och jag är inte ute efter ett ordkrig. Jag hakade kanske lite upp mig på att du uppmanade till en jämförelse, men det är ju ganska meningslöst att jämföra kostnad för två saker som man vet har olika resultat. Jag tror säkert att det kan bli billigare att välja avfuktningsläge och att man då får torrare luft, vilket (som jag också påpekat) ger ett behagligare klimat i sig, även utan temperatursänkning. Med en normal anläggning får man i avfuktningsläge både torrare och i viss mån kallare luft. Om avfuktningsläge ger ett fullgott resultat så bör man använda det om det spar energi mot kylläge.

/Fredrik
Exakt min poäng med SAMTLIGA av mina inlägg. Varför haka upp sig öht om det sparar energi och plånbok? Jag betvivlar att de få graderna som kylning ger mer skulle betyda någonting alls för någon. Så att resultaten skulle vara så olika ställer jag mig ytterst tveksam till vad gäller just de parametrarna. När någon då säger att de har möjlighet att mäta och läsa av är det väl inte konstigt att man föreslår ett simpelt experiment för att se hur det egentligen ligger till? Det är väl liksomexakt detta som forum är till för...eller?

Har en fd25 gammal. Står på 23 grader och drar typ ingenting. När jag startar den drar den lite mer sen sjunker det.

Det roliga är att den drar lika mycket på full fläkt som minsta fläkt, mer kyla för pengarna på full fläkt alltså.
2.1kwh depd det på dessa 11h.

Energianvändningsdiagram som visar förbrukning över tid för hushållsapparater, inklusive en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

galento
M MR Wein skrev:
Hej! jag har kylt delar av huset 50-60 kvm vid behov i 15 års tid och har inte blivit överaskad av hög elkostnad, självklart nedfällda persienner, huset är dåligt skuggat och ligger i extremt soligt läge.
100-200 kronor i månaden ligger väldigt nära sanningen, i mitt fall, Värt varenda öre att få sova i torra svala sängar.
Hej intressanta inlägg att läsa om detta. Man kan väl konstatera att skräck skrönorna om el förbrukning
vid AC körning inte stämmer med verkligheten.Vi har också persienner nere vid värmen och har vid molnfri
himmel konstant sol från morron till kväll på huset.

Kollade från 2017 och 10 år bakåt vad elförbrukningen var under juli månad och tog ett snitt på detta
och jämförde juli 2018 med 21 dagars drift på pumpen 5-6 tim per dag och hamnade då ca 50 kwh
över snittvärdet.Men dessa siffror får man ju ta med en nypa salt ;)

Men skillnaden i inomhus klimat upplevde vi som enorm och att få bättre sömn i torra sängar utan att ligga
i svetten är ju värt bra mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.