Har du släpvagn (och dragkrok på bilen så klart)

• Antal röster
    166
  • Omröstningen stängd .
harry73
Dragkrok och cykelhållare. Släp kan lånas vid behov.

Cykelhållare är absolut nödvändigt när man bor lite utanför och agerar taxi åt barnen

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
vcx skrev:
Tillåten släpvagnsvikt är ju släpets bruttovikt och inte totalvikt. Med B-kort så är det nog inga problem att köra en (väldigt) lätt lastad 2 tons kärra med alla ovan nämnda småbilar. Detta under förutsättning att tjänstevikten + lasten < bilens tillåtna släpvagnsvikt..

En prisvärd dragkrokstillverkare är Auto-Hak som är lätt att hitta på tyska Ebay. Har själv köpt det märket till en gammal Jeep. Deras hemsida har en bra funktion där man kan se vilka krokar dom säljer och vad dom är godkända för. Värt att komma ihåg är dock att biltillverkaren sätter släpvagnsvikten och inte dragkrokstillverkaren.

[länk]
Tack för det här tipset, mkt billigare även med frakten från tyskland då jag kollar ebay, elpaketet ingår i dessa, det har det inte gjort på de finska sidor jag kollat...

• Gilla
vcx
  • Laddar…
elmont skrev:
Det är klart att man har släp, hur skulle alla snåla grannar och bekanta klara sig annars? Det är ju inte alltid man bor så till att det är gratis att låna hos tex byggvaruhusen ;)
haha, så jävla sant. varje gång de lånas släp kommer den tillbaks i annat skick än den hämtades i. Spelar ingen roll om alufälg blivit repad varvet runt eller om det ligger gipsskruv kvar efter tippenvändan. Ni släpvagnslånare suger getpung! :D

MathiasS skrev:
Jag brukar erbjuda mig att köra men då tycker många att dom är till besvär och löser det själva. Win-win.
Jag åker V8a, det är folk för snåla för att låna (y) fast soppan är så billig :x

• Gilla
ghoti
  • Laddar…
S
Jag är nöjd med mitt 2700kg släp :)

MathiasS skrev:
Låna-ut-släp-frågan, har en enkel lösning. Skaffa släp som kräver BE. Det har "ingen".

Fick nu hem autohak kroken för en vecka sen, väntar på passligt väder att montera...

Skooda skrev:
Jag är nöjd med mitt 2700kg släp :)
Bara 2700kg?
Det får jag dra med B-kort.
vw_data.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jlind74 skrev:
Bara 2700kg?
Det får jag dra med B-kort.
[bild]
Och när du vaknade ut drömmen kom du på att kultrycket motsvarar halva lastvikten för din sk bil.

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Och när du vaknade ut drömmen kom du på att kultrycket motsvarar halva lastvikten för din sk bil.
Visst är det så att max dragvikt bara är 450kg. Så bruttovikt får ej överstiga 450kg men om jag har tur kanske det räcker för jag skall få dra kärran tom. Jag la mest upp det för att visa en udda men laglig fordon/släp kombination.

jlind74 skrev:
Visst är det så att max dragvikt bara är 450kg. Så bruttovikt får ej överstiga 450kg men om jag har tur kanske det räcker för jag skall få dra kärran tom. Jag la mest upp det för att visa en udda men laglig fordon/släp kombination.
Här har du en kombo på detta tema. Lite större släp, lite större bil. Jag fick faktiskt lasta 300kg.

IMG_0037_www2.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.