Har du släpvagn (och dragkrok på bilen så klart)

  • Antal röster
    166
  • Omröstningen stängd .
elmont skrev:
Det är klart att man har släp, hur skulle alla snåla grannar och bekanta klara sig annars? Det är ju inte alltid man bor så till att det är gratis att låna hos tex byggvaruhusen ;)
Haha +1 på den :D
jag fyller numer min kärra med skräp ganska så frekvent så då får den som ska låna den åka till tippen :cool:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Blazermannen skrev:
...
Angående omröstningen, det kan väl finnas släpägare som bor i lägenhet?
Ja, svårt att få det helt perfekt kl ett på natten :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Drag på bilen och ett släp är ett måste då man äger ett äldre hus o bor på landet. :D
Har dragkrok och egen släpkärra , skulle inte fungera att hyra då jag först måste åka 13km för att hämta ett i stan och sedan åka lika långt för att lämna tillbaka. :)
Det har använts flitigt sedan det inköptes 2005 och kommer att få göra många resor till framöver.
 
Har ingen dragkrok, ingen kärra, liten bil (yaris), håller på och blir galen.
 
Hade också blivit galen om jag hade haft en Yaris....
 
Bilen är riktigt bra om lite för liten. Har inga klagomål (ja förutom dragkroken då), vi får hela familjen i bilen och jag är 188cm lång! Drar lite, går aldrig sönder (kört 183,000km med den sen jag köpte den 2009).
 
T
DennisCA skrev:
Bilen är riktigt bra om lite för liten. Har inga klagomål (ja förutom dragkroken då), vi får hela familjen i bilen och jag är 188cm lång! Drar lite, går aldrig sönder (kört 183,000km med den sen jag köpte den 2009).
Jag hyrde en Yaris en gång när jag var på Island och jobbade och fick möjlighet att ta ett par dagar ledigt. Tyckte den funkade bra för att åka runt lite där. Bra att parkera inne i Reykjavik med.

Som famijebil är jag mer skeptisk :)

Det borde gå att eftermontera en krok men frågan är vilken dragvikt du får - kan vara för lite för att kunna dra en 750 kg vagn. Det beror väl lite på motorstyrka och bromsar. Kan vara värt att kolla.
 
Letade lite och en svensk sida säger:

Maximal dragkrokslast : 1100 kg
Maximalt kultryck : 50 kg

En finsk sida för vad jag tror är samma krok säger 1300kg / 55kg
 
peternicklas
Jag kör just nu en FIAT 500, mycket trevlig bil för de pengarna. Släp, nja inte att tänka på. Får dra 800 bromsad och 400 obromsad, skulle dock inte vilja köraa med ett släp på 800 kg efter den, motorn är inte så stark att den orkar.
 
Har släp (Fogelsta). Drag självklart på alla bilar jag haft. Även på Hyundai Atos. Går att dra efter småbilar med en stor dos sunt förnuft. Inget gocartbeteende. Stod att jag fick hänga ett bromsat 750kg släp, men bara lasta till 650kg. Har inte sett det i något annat registreringsbevis. Vettig regel då jag annars varit utesluten från alla bra släp som finns på marknaden.
Bor för ögonblicket i lägenhet.

mvh Findus
 
findus42 skrev:
Har släp (Fogelsta). Drag självklart på alla bilar jag haft. Även på Hyundai Atos. Går att dra efter småbilar med en stor dos sunt förnuft. Inget gocartbeteende. Stod att jag fick hänga ett bromsat 750kg släp, men bara lasta till 650kg. Har inte sett det i något annat registreringsbevis. Vettig regel då jag annars varit utesluten från alla bra släp som finns på marknaden.
Bor för ögonblicket i lägenhet.

mvh Findus
Tillåten släpvagnsvikt är ju släpets bruttovikt och inte totalvikt. Med B-kort så är det nog inga problem att köra en (väldigt) lätt lastad 2 tons kärra med alla ovan nämnda småbilar. Detta under förutsättning att tjänstevikten + lasten < bilens tillåtna släpvagnsvikt..

En prisvärd dragkrokstillverkare är Auto-Hak som är lätt att hitta på tyska Ebay. Har själv köpt det märket till en gammal Jeep. Deras hemsida har en bra funktion där man kan se vilka krokar dom säljer och vad dom är godkända för. Värt att komma ihåg är dock att biltillverkaren sätter släpvagnsvikten och inte dragkrokstillverkaren.

http://autohak.com.pl/EN/index.php?id=75
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Jag hade inte tvekat att sätta drag på en Yaris. Många släpvagnslass är ju väldigt lätta, t.ex stora möbler, trädgårdsavfall och byggsopor. Dessa borde gå jättebra att dra även med en småbil. Dessutom kommer man runt problemet med småbilens begränsade lastutrymme.

Möjligheten att köra runt cyklar tycker jag är viktig också.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
galento
MagHam skrev:
Utan att vilja framstå som snål och missunnsam så är det inte kul att vara hela bekantskapskretsens lånecentral för verktyg och fordon. I varje fall inte ensidigt och frekvent.
Det finns flera snikna personer som vill låna grejer av sina grannar och sen lämna tillbaka ev sönderkört.
Man är absolut inte inte missunnsam och snål för att man inte vill låna ut sina saker,det är upp till var och en
att skaffa den utrustning man behöver om man inte kan hyra grejerna.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
peternicklas
galento skrev:
Det finns flera snikna personer som vill låna grejer av sina grannar och sen lämna tillbaka ev sönderkört.
Man är absolut inte inte missunnsam och snål för att man inte vill låna ut sina saker,det är upp till var och en
att skaffa den utrustning man behöver om man inte kan hyra grejerna.
Jag håller med. Var några grannar som köpte en gräsklippare tillsammans. Det gick inte alls bra. Var alltid samma person som fick laga den efter andra, kolla olja, tankas mm.
 
galento skrev:
Det finns flera snikna personer som vill låna grejer av sina grannar och sen lämna tillbaka ev sönderkört.
...
Jag har motsatt erfarenhet.
Den granne som lånade mitt släp mest, sa någon gång vid återlämnandet "à propos ingenting, jag satte nya lampor i de främre positionsljusen. De hade slocknat".

Nu har han skaffat eget släp, så nu får jag byta lampor själv :p

Man har väl de grannar man förtjänar :D
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.