Har du släpvagn (och dragkrok på bilen så klart)

  • Antal röster
    166
  • Omröstningen stängd .
Keexet skrev:
... På senare år är jag beredd att lägga till farthållare på den listan, vilken fantastisk komforthöjare!
Lite OT:
Provkör en bil med automatlåda och adaptiv farthållare, de om nått är komforthöjare. Man lägger in den maxhastighet man vill hålla, sedan sköter bilen avstånd, acceleration & bromsning.
 
Hade jag haft förvaringsmöjligheter för ett släp hade jag skaffat för länge sedan.

Lånar på jobbet eller hyr några ggr per år. Det är främst för besök på återvinningsstationen, köp av skivor och trädgård/mark/betong som jag behöver släp och ibland kan det då gå månader mellan behoven. Så jag har mest problem när man håller på med ett större projekt på sommaren och behöver släpet flera gånger flera dagar.

I övrigt går det mesta att ta på taket eller i bagaget (halvkombi)
 
Just friheten att kärrorna är med i "logistiken" är det som har högst värde...

- Kunna komma hem från bygghandeln med gipsskivor under kåpa-kärran, och så börjar det ösregna och dom får ligga tills det passar bättre.

- Eller när man städar trädgårdarna så fyller man bara på gallerkärran, kan t o m dra runt den för hand som en megaskottkärra. Så tar man gröntippen nästa dag eller när det pasar.
 
nikasp
Vi har OKQ8 1 km bort och byggmarknaderna 2 km bort har gratis lånesläp. Har hittills bara hyrt för bortforsling av skräp en gång då vi inte har några stora renoveringsbehov nu. I torpet har vi fri tillgång till ett släp med grindar. Vi har skaftväg till villan och vill ogärna ockupera en parkerings/vändplats med släp.
 
KnockOnWood skrev:
Hur klarar man att sköta hus och trädgård utan ett släp?
Nej, det skulle jag nog också säga. Det klarar man inte. (Särskilt inte om man har båt också).

Därmed inte sagt att jag äger något släp. Jag förlitar mig på svärfar, grannar, hyr släp på macken, och lånesläp hos byggvaruhusen.

Jag har (tyvärr) inte plats på tomten för något släp, som ändå bara skulle spendera största tiden med att stå still och vara allmänt i vägen. Så det får bli kombin för det mest vardagliga, och sedan lite planering för det som kräver släp.
 
T
Har både båttrailer och släpvagn.

Trailern köpte jag för några år sedan då det är svårt att hitta uthyrare som har båttrailer då färre och färre har det på grund av de höga underhållskostnaderna(var den förklaring som de tre uthyrare jag brukade hyra av angav).
Ovana förare körde sönder dem, knäckte stänkskärmar, missade att plocka av ljusrampen innan sjösättning etc.
Även när det fanns trailer att hyra så var det svårt att boka när jag behövde då de var rätt eftertraktade, dessutom så var jag "tvungen" att ha dem mer än tre timmar och då blev det dyrt i längden att hyra.

Letade länge efter en bromsad trailer som tog rätt lastvikt men inte var för hög totalvikt och inte kostade en förmögenhet, på fem år har kostnaden för hyra blivit samma som vagnen kostade i inköp.
Det underhåll jag gjort, bytt bromsvajrar, ett hjullager och några stödhjul har inte kostat allt för mycket i delar och jobbet har jag gjort själv.

Samma avväganden stryde när jag letade flakvagn, tillräckllig lastvikt för att det ska gå att hämta grus/jord/byggmaterial och storlek på flak så man får på hela skivor. Bromsat och "rätt" totalvikt för vår dragbil men inte för dyrt eller för rostigt.

Har lagt en del tid på att hålla koll på nätet efter lämpliga objekt och har varit och tittat på några som inte höll måttet.

Idag kan jag inte tänka mig att inte ha släp. Som någon skrev tidigare så är det smidigt med egen vagn. Mindre behov av planering och jag kan lägga på skräp under tiden vi städar trädgård/bygger för att åka till tippen när det passar.
 
Det är klart att man har släp, hur skulle alla snåla grannar och bekanta klara sig annars? Det är ju inte alltid man bor så till att det är gratis att låna hos tex byggvaruhusen ;)
 
B
Jag tycker det är otroligt smidigt med eget släp, skönt att slippa böket med att hyra/låna. Mitt släp har sett sina bästa dagar och jag reggade om det till obromsat för ett par år sedan. Det innebar att jag bara får köra 40 km/h med ena bilen, om släpet är lastat, det är förstås lite surt.

Angående omröstningen, det kan väl finnas släpägare som bor i lägenhet?
 
Korvgubbe
Dragkrok och takräcke ser jag som absoluta nödvändigheter, släp däremot är inte lika självklart.
För den som totalrenoverar och har plats till släpet så är det en bra investering. För den som saknar plats, eller inte har behov av släp mer än kanske tre gånger per år så är det mer logiskt att hyra. Och för den som befinner sig emellan ytterligheterna så gäller en individuell avvägning, det finns inte ett rätt svar.
 
Testarn skrev:
Mindre behov av planering och jag kan lägga på skräp under tiden vi städar trädgård/bygger för att åka till tippen när det passar.
Japp. Och då passar det oss som bor granne med en sådan som du att låna släpet när vi skall åka till tippen, mot att vi tar och slänger ditt skräp också... :)
 
Nej, nej, nej så brukar det inte fungera. Utan så här brukar det vara, när jag ändå ska åka till tippen med min vagn skulle jag väl kunna ta med grannens skräp, då jag ändå åker
 
Utan att vilja framstå som snål och missunnsam så är det inte kul att vara hela bekantskapskretsens lånecentral för verktyg och fordon. I varje fall inte ensidigt och frekvent.

När det gäller kärror brukar folk tröttna på att fråga efter dom när dom alltid är fulla med nåt, vilket oftast är fallet hos oss, i varje fall på sommaren.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
elmont skrev:
Nej, nej, nej så brukar det inte fungera. Utan så här brukar det vara, när jag ändå ska åka till tippen med min vagn skulle jag väl kunna ta med grannens skräp, då jag ändå åker
Ja, det kan jag förstå att man tröttnar på i längden. Om det är annars hela och friska personer.
 
Jag har den lite udda situationen släp men inte dragkrok.

Men det beror på ny bil utan krok, och eftermontering är bokat :D
 
peternicklas
Larsa skrev:
Jag har den lite udda situationen släp men inte dragkrok.

Men det beror på ny bil utan krok, och eftermontering är bokat :D
Samma problem. Har dock varken bil eller dragkrok. Problemet löses dock snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.