Det är en möjlighet, men för en så pass enkel tätning som ett hus brukar det räcka med ngn typ av cementpasta. Kan inte den exakta sammansättningen.

Tidigare ägare försökte sig på sprickinjektering. Det blev tätt, men resultatet blev också att vattnet bara steg högre upp på grundmuren. Vatten kan man liksom inte stoppa. Det letar sig alltid fram...

Därför är det nu borrat hål i grundmur + en pumpgrop i källaren där vattnet samlas upp och pumpas bort.

Men nu vill jag helst försöka få bort vattnet på utsidan.

Men injekterade han utanför huset, längre upp i backen?
Det funkar inte från insidan av källaren.

Han försökte injektera inne i huset   :-?
Då steg bara vattnet högre upp på källarväggen...

Jag hade också en idé att man på utsidan, och högre upp i backen skulle kunna injektera sprickorna i berget  eller kanske enklare att täta dem med exempelvis
Platon Hey’di Special, se http://www.isola.se/appl.asp?id=157

Är det så du menar?

Vet inte om jag själv skulle använt Platon Hey’di Special.
Skulle nog hellre injekterat en skärm.

Mycket Intressant...  :)

Hur menar du att man skall injektera skärmen. Som på bilden eller?

Kommer skärmen verkligen att hålla? Vatten letar sig alltid fram någonstans..

Hur lägger man borrhålen för skärmen? I alla sprickor eller?

• dran-injekt_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ditt fall, dvs map din skiss, så skulle jag lagt skärmen över muren, längre upp i backen. Då har du den avskärande dräneringen längre ner som tar hand om det vatten som ev tvingas upp till markytan.

Borrhållen lägger man med samma c/c, lönar sig sällan att sikta på sprickorna, de viker oftast av ändå en bit ner i berget. Dessutom svårt ibland att borra i sprickorna.
Borrhållen brukar passera genom sprickorna, tätningsbruket kan då pressas in så att det tätar.

Du har helt rätt att det sällan blir 100% tätt, men det blir mkt tätare!
Och definitivt tätare än åtgärder på insidan/nersidan! Där tenderar ju vattentrycket att pressa ut tätningsmassan!

Nu trillade polleten ned...  :-[  Tackar och bockar för tipset!!!!

Jag lägger skärmen över min avskärande dränering! Då stoppar jag vattnet att rinna förbi i sprickorna och ytvattnet tar den avskärande dräneringen hand om. Kanon!  :)

Tur att man har en nyservad bergborr som står i källaren...   ;D

Vilket c/c kan man tänka sig behövs?

Hur får man tag på injekteringsmedel och annat... det låter som lite specialgrejjer som behövs?  Jag vet att tidigare ägaren injekterade nått special som sväller i berget... men det kanske räcker med cementpasta=cement+vatten eller?

• dran-injekt2.jpg
    Skapa konto
Fast i mitt fall så är det jord som ligger mot muren. Har gjort bilden tydligare. Berget fortsätter vidare i samma nivå som muren är gjuten i.

Dräneringssnubben som var här suckade djupt när han såg muren och sluttningen och sa att om jag vill få dränerat så måste muren bilas bort först. Annars kommer han inte fram med en tillräckligt stor maskin.

Så antingen får jag handgräva på den sidan (och lyfta upp all sprängsten som med säkerhet slängts ner vid bygget) eller bita i det sura äpplet och låta muren gå till dom sälla jaktmarkerna...

• dran10.jpg
    Skapa konto
I princip ser mitt fall ut som ditt. Jord ligger mot muren, men berget lutar troligtvis uppåt även bakom den. Sen har jag också berg som går direkt in i huset.

Det fina med en sprickinjekterings skärm är att man stoppar även det vatten som rinner i sprickor inne i berget (under muren). Jag har uppdaterat bilden igen.

Men i ditt fall kanske inte vattnet rinner inne i berget mot huset?

Grävning ja... jag har insett att det bästa nog blir att handgräva. Att ta in en maskin på tomten, som river och sliter i allt. Då blir det nog mer jobb att återställa än man tjänar på att den gräver... Man kan ju alltid börja och se hur långt man orkar... Sommaren är lång!

Vad rekomemmenderade din snubbe dig att göra då? Hade han några tips? och pris?

Ditt blåa rör. Vad är det? Dagvatten eller?

• dran-injekt3.jpg
    Skapa konto
Japp. Det blå röret är dagvattnet ifrån taket som jag tänkte dra runt huset istället för som nu i betongrör rakt under plattan. Vattnet ifrån taket rinner visserligen snällt ner i dom gamla rören men man har ju inte en aning om vart det tar vägen sedan.

Snubben som var här sa inget om injektering. Verkade vara den tysta grävande typen;) Dom enda alternativen han såg var antingen en stor maskin (1.8m bred) eller en liten (under metern) plus handgrävning. Han var dock skeptisk till det senare eftersom det troligen ligger en hel del stora sprängstenar nerslängda i hålet.

Det får bli till att provgräva för att se hur förutsättningarna ser ut.

Hursomhelst. Så här har jag tänkt mig att det hela skall se ut ovanifrån när dett blir klart.

• dran11.jpg
    Skapa konto
När det gäller detaljer som c/c för borrhål och själva injekteringen tror jag att det är bäst att konsultera ngn som kommer och gör en undersökning på plats. C/c beror tex på sprickstorlek och täthet, bergets kvalitet,dvs hållfasthet, ....
Själva injekteringen ska ske med stort tryck, kräver säkert mer än amatörutrustning.
Kolla Gula sidorna under Geoteknik tex.

Lycka till!

Dags fär en liten uppdatering. Började handgräva ett par meter för att se hur berget låg mot huset och om stödmuren verkligen var förankrad i det. Resultatet?

-Jag har kommit en meter ner och ännu inget berg i sikte. Bara STOR sprängsten och grus/sand. Det är med stor möda man lyckas baxa upp dom. Några har jag blivit tvungen att spräcka med slägga för att kunna rå på dom. På plussidan kan sägas att blandningen är rätt så lucker och det är lätt att komma åt med spett.

-Stödmuren står inte på berg utan vilar på sprängstenen. Troligen någon typ av platsgjutna L-stöd.

-Närmast huset ligger det huvudsakligen sand/sandjord.

Några frågor:

1. Om jag kör med Isodrän. Kan jag återfylla med sprängstenen då? Hur nära? Finns det någon största tillåten maxstorlek?

2. Närmast skivorna och runt dagvattenledningarna vill man ju ha något lättare material typ singel. Hur gör man för att det inte skall blanda sig med sprängstenen vid återfyllning ? Finns det någon stark och tålig duk man kan lägga dit?

3. Någon som vill komma hem till mig och hjälpa till att handgräva?:)

• dran12.jpg
    Skapa konto
Fina bilder du gör!

1) Du får läsa monteringsanvisningen för isodrän...?
"Återfyll mot filterduken med uppschaktade jordmassor dock ej sten eller jordklumpar större än 100 mm eller uppslammad jord(lervälling)."

2) Använd masonitskivor att fylla mot? Drag sedan upp dem stegvis efterhand du fyller?

3) Ok, hjälper du mig sen då?  :)

Lägg märke till att enligt monteringsanvisningen skall du ha dubbla skivor längst ned, om du ej kan lägga dräneringen tillräckligt djupt.

Har du övergett idén med en övre avskärande dränering vid muren? I mitt fall där jag har ytvatten som rinner ned längs berget mot huset tror jag det är denna kommer göra susen.

1 Dra fiberduken ända upp (syns inte på skissen om du ritat så)

2 Utanför duken rekommenderar jag makadam ca 300 - 400 mm

3 Man klarar sig normalt bra utan skivor när man återfyller, bara man lägger dit mtrl i rätt ordning. Först närmast huset en portion makadam, sen lite sprängsten (motsv) utanför, mer invid huset osv. Det är OK om gränsen blir lite "taggig".

4 Fundera lite på om du inte ska ta dubbla skivor isodrän! Det är många som ångrat sig efteråt!

5 När du återfyller med sprängsten bör du se till att hålrummen mellan stenarna fylls med sand eller jord, annars blir det ofta stora sättningar på markytan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.