148 605 läst · 151 svar
149k läst
151 svar
Dränering av hus på berg
Skivor och markduk. Extra tjockt längst ner (upp till 50cm över golvnivå invändigt). Någon som har tänkt på att det aldrig går att få markduken att ligga sådär snyggt mot schaktkanten under arbetet som den gör i broschyrerna ifrån Isodrän?
Passade på att byta avloppsrör ut till gatan när jag ändå var i farten. Jag kunde skjuta de nya rören inuti de gamla betongrören och slapp på så sätt gräva ända ut till gatan samt underminera muren. Ett tips är dock att spola rent de gamla rören innan man skjuter i det nya. Det kom ut en del obehagligt när vi sköt in röret under muren...
Brunnen längst bort är en inspektionsbrunn för avloppet där dagvattnet dessutom ansluts (kommunen har gett ok) Brunnen närmast är dag/dränvattenbrunnen där dagvatten och dränering ansluts. Dräneringsröret går in väsentligt högre än dagvattnet och dräneringen lutar kraftigt sista biten till brunnen så jag skippade backventil. Sanden som ligger mot dräneringsröret ligger bara där tillfälligt efter lastbilsleverans. Innan återfyllning så lades en markduk med dräneringsgrus inuti runt röret.
Brunnen längst bort är en inspektionsbrunn för avloppet där dagvattnet dessutom ansluts (kommunen har gett ok) Brunnen närmast är dag/dränvattenbrunnen där dagvatten och dränering ansluts. Dräneringsröret går in väsentligt högre än dagvattnet och dräneringen lutar kraftigt sista biten till brunnen så jag skippade backventil. Sanden som ligger mot dräneringsröret ligger bara där tillfälligt efter lastbilsleverans. Innan återfyllning så lades en markduk med dräneringsgrus inuti runt röret.
Detaljstudie av dag/dränbrunn med vattenlås. Man ser även avloppsröret som smiter förbi i nederkant. Dagvatteninloppen är inte anslutna ännu.
Utloppet ifrån dagvattenbrunnen och avloppsröret möts borta i inspektionsbrunnen.
Utloppet ifrån dagvattenbrunnen och avloppsröret möts borta i inspektionsbrunnen.
Hej gromit,
Jätteskoj att se bilderna och att du också fick ihop projektet under sommaren. Det ser finfint ut! Min källarvägg och berg var lite rough... så jag kunde inte göra några sånna där snygga lösningar med isodrän och plana jämna igengjutningar. Jag fick improvisera långt utanför alla monteringsanvisningar...
Men det verkar funka. Vilken himla tur vi hade i somras. Inget regn på hela sommaren. Sen fick vi testa grejjerna rejält nu i höst.
Nästa sommar blir det till att fixa till efter sommarens katatrof. Ny markplanering. murar, uteplats m.m. Hmmmm det blir nog lite grävande igen....
Ditt sandfång. Var har du hittat det? Jag har bara hittat sånna där skitdyra (>1000kr) för en liten betongbrunn. + multum för varje liten markränna som man koplar till denna.
Jätteskoj att se bilderna och att du också fick ihop projektet under sommaren. Det ser finfint ut! Min källarvägg och berg var lite rough... så jag kunde inte göra några sånna där snygga lösningar med isodrän och plana jämna igengjutningar. Jag fick improvisera långt utanför alla monteringsanvisningar...
Men det verkar funka. Vilken himla tur vi hade i somras. Inget regn på hela sommaren. Sen fick vi testa grejjerna rejält nu i höst.
Nästa sommar blir det till att fixa till efter sommarens katatrof. Ny markplanering. murar, uteplats m.m. Hmmmm det blir nog lite grävande igen....
Ditt sandfång. Var har du hittat det? Jag har bara hittat sånna där skitdyra (>1000kr) för en liten betongbrunn. + multum för varje liten markränna som man koplar till denna.
Japp. Tur var bara förnamnet. Man svor en del i värmen men när man nu under hösten ser lervällingen så fattar man vilket h-e det hade varit att återfylla i det tillståndet. Regnet nu på hösten gör ju dessutom att det sätter sig i en rasande fart.
Markrännan och sandfånget hittade jag på Mark och Dräneringsteknik (www.mdtab.se) i Länna industriområde i Stockholm. Jag valde en "proffsränna" ifrån Anrin (www.anrin.de). Den kostade en 5-600kr per enmeterssektion och typ en dryg tusenlapp för sandfånget (jag fick bra rabatt eftersom jag köpte Isodrän och rör samtidigt). Dom har även enklare varianter ifrån Acodrain (www.acodrain.se).
Anringrunkorna brukar dom ha på lager.
Håkan
Markrännan och sandfånget hittade jag på Mark och Dräneringsteknik (www.mdtab.se) i Länna industriområde i Stockholm. Jag valde en "proffsränna" ifrån Anrin (www.anrin.de). Den kostade en 5-600kr per enmeterssektion och typ en dryg tusenlapp för sandfånget (jag fick bra rabatt eftersom jag köpte Isodrän och rör samtidigt). Dom har även enklare varianter ifrån Acodrain (www.acodrain.se).
Anringrunkorna brukar dom ha på lager.
Håkan
Ett laservattenpass är det enklaste men har man inget sådant så kan man göra som jag gjorde. Jag ritade upp en vågrät linje runt hela huset på "bekväm" höjd (ca en meter ovanför dräneringsnivån) och använde sedan den som referens vid uppmärkning av fallet. Det senare gjorde jag med ett slagsnöre 3-4 meter i taget.
Exakt hur viktig är gummiasfalten eller nån asfaltsmassa på den gjutna hålkälen enl Gromit42x förslag?
Vi har gjutit men i rådande väder med regn och snö så är det svårt att få det riktigt torrt så att man kan stryka på nåt. Dräneringsskivor (Pordrän 20 cm)och återfyllning måste göras i veckan.
Kan man resonera med asfalten som med tjära på vägg att det är bättre att undvika så att man inte stänger in fukt?
Om jag lyckas få dit asfaltsmassa så kommer det ändå inte vara möjligt att få det heltätt mot berget överallt.
Vad säger ni?
Kan jag strunta in asfaltsmassan?
Vi har gjutit men i rådande väder med regn och snö så är det svårt att få det riktigt torrt så att man kan stryka på nåt. Dräneringsskivor (Pordrän 20 cm)och återfyllning måste göras i veckan.
Kan man resonera med asfalten som med tjära på vägg att det är bättre att undvika så att man inte stänger in fukt?
Om jag lyckas få dit asfaltsmassa så kommer det ändå inte vara möjligt att få det heltätt mot berget överallt.
Vad säger ni?
Kan jag strunta in asfaltsmassan?
gromit42x skrev:Det första steget är att gjuta en skålformad hålkäl mellan sula och berg. Hålkälen skall om möjligt ha fall i samma riktning som dräneringsflödet skall gå.
Hålkälen stryks sedan med gummiasfalt. Asfalten skall gå upp en bit på sulan samt på berget för att göra det hela så tätt som möjligt.
Mot väggen placeras dubbla isodränskivor (2x10cm). Om det blir trångt så kan den yttre skivan placeras ovanför dräneringsröret (se bild)
Fiberduk och singel precis som vanligt.
En ytterligare kommentar ifrån Isodrän var att i fallet motlutande berg så rekommenderar man återfyllning med fukthållande massor (jord, sand etc) snarare än dränerande. Antar att tanken är att så lite fukt som möjligt skall nå fram till sulan.
-h
Mycket intressant och lärorik tråd! Nu har det gått 10 år sedan erat mastodontjobb. Skulle vara intressant att höra hur det har funkat för er. Ni valde ju 2 olika system. Har precis samma förutsättningar som ni och har just börjat gräva. Står och velar mellan pordrän och platon.
Mitt har funkat fint. Inget vatten genom vägg... rännan leder fortfarande bort allt till pumpgropen. Satte en extra pump där för några år sedan som backupsystem. Platon valdes för att det var så ojämn vägg och det funkar ännu. Har valt isodrän nu på andra ställen och funkar också. Kanske jag hade en del tur att det löste sig så bra men det var mycket inspiration och hjälp man fick på forumet. Så man får tacka igen. ☺ viktigast är nog att låta det ta tid och lösa alla specialproblem som dyker upp. Om man fuskar får man göra om....
Tack för svar! För min del lutar det mot idodrän/pordrän. Mest för att jag hade en massa skivor liggandes. Men har en sida på huset där berget lutar in från alla håll. Där är det omöjligt att få till ett fall. Ska försöka gjuta en klack ut från väggen som ansluter till berget där det börjar luta åt rätt håll och täta så gott det går. Men på den sidan jag gjuter ränna tänkte jag strunta i dränrör och bara köra makadam. Vattnet kommer ju ändå rinna i rännan och bort till gamla tegelrören som går till dagvattenbrunn.