Man behöver inte måla in sig i ett hörn genom att hota med att dra tillbaka budet. Man kan köra en mjukare variant genom att kontakta mäklaren och fråga om säljaren överväger budet "för nu börjar det dra ut på tiden och vi har hittat ett annat hus som vi tänker buda på". Då signalerar man att chansen till affär håller på att försvinna. Men om säljaren inte hugger på det betet så behöver man inte tvärpudla utan man kan skylla på att det andra huset "drog iväg i pris".
 
  • Gilla
Freddedan och 9 till
  • Laddar…
Jag tror det här är en klassisk fråga om vilka erfarenheter man har av livet. Jag har köpt flera hus i Sverige och i flera andra länder. Eftersom jag kommer från socioekonomiskt svagt område så bjuder jag så lågt jag kan. Jag har aldrigt köpt för mer än 50% av taxeringsvärdet. Om man är van med tillväxtområden är man mer nervös för att man ska missa något. Det finns ett enormt utbud av objekt just nu så ..........
 
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
Jag tycker detta är väldigt enkelt. Har man lagt ett bud behöver man inte göra mer.

START: Nu är det bara att vänta på att mäklaren återkommer.

När mäklaren hör av sig får man antingen veta att
  1. det finns ett högre bud, + en fråga om man vill höja
  2. det egna budet är accepterat
  3. eller bara en fråga om budet fortfarande står kvar och om man kan tänka sig höja det.
1 & 2 innebär att saken är klar om man har lagt sitt högsta bud från start.
3 innebär att man svarar "javisst vi står för vårt bud det är precis vad huset är värt. Att inga högre bud finns tyder snarare på att vi ligger för högt redan"

Och så går man till START och väntar på mäklaren.
-------------------
Ni är alldeles för otåliga. Ni har ingen position som kan sätta press på säljaren. Försöker ni det ger det intrycket att ni har mer bråttom än säljaren. Och säljaren tror ni kan betala extra för att det skall gå snabbt.

Säljaren anser huset vara värt betydligt mer än ni bjudit. Om ert bud försvinner är det rimligen inget säljaren sörjer. Det kan till och med vara så att säljaren vill bli av med ert bud. För när nästa spekulant dyker upp kommer deras bud att utgå från ert bud inte utgångspriset. Nästa spekulant kommer att undra vilka nackdelar ni upptäckt som de inte sett.

Ert låga bud drar helt enkelt ner nästa bud. Det är inget säljaren vill. Men precis vad ni vill. Så:
  1. att ta tillbaka ert bud är det sämsta ni kan göra.
  2. att försöka sätta press är det näst sämsta.
Detta är er bästa chans att få köpa huset till priset ni bjöd. Men det kan ta lång tid, mycket lång tid...

Varsågod.
 
  • Gilla
Hjortmark och 7 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Man behöver inte måla in sig i ett hörn genom att hota med att dra tillbaka budet. Man kan köra en mjukare variant genom att kontakta mäklaren och fråga om säljaren överväger budet "för nu börjar det dra ut på tiden och vi har hittat ett annat hus som vi tänker buda på". Då signalerar man att chansen till affär håller på att försvinna. Men om säljaren inte hugger på det betet så behöver man inte tvärpudla utan man kan skylla på att det andra huset "drog iväg i pris".
Du har en bra poäng.

Jag tror rent allmänt att man inte ska försätta sig själv eller säljaren i situationen att riskera tappa ansiktet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
B Bigfoot skrev:
Man behöver inte måla in sig i ett hörn genom att hota med att dra tillbaka budet. Man kan köra en mjukare variant genom att kontakta mäklaren och fråga om säljaren överväger budet "för nu börjar det dra ut på tiden och vi har hittat ett annat hus som vi tänker buda på". Då signalerar man att chansen till affär håller på att försvinna. Men om säljaren inte hugger på det betet så behöver man inte tvärpudla utan man kan skylla på att det andra huset "drog iväg i pris".
nog ett av dom bättre svaren på många inlägg i den här tråden.. tummen upp på den

Eftersom varken bud eller löften eller att man buda först eller nåt annat är bindande utan affären bygger på att man ska komma överens ,och det är först med påskrivet kontrakt som man har nåt bevisbart/färdigt..
Så är risken stor att om man på något sätt förargar ,stressar på eller försöker med olika taktiker så är risken att man inte får köpa alls då det är helt upp till köparen vem denne säljer till.

Att verka reko är ofta viktigare än många tror och jag tror att många ggr när inte högsta budet får köpa så är det att nån annan köpare verkar reko . ärlig rakryggad och inge fulspel som ofta är argumenten och att många äldre säljare av gamla gardet prioriterar sånt högre än ett knippe tusenlappar. finns det dessutom fel och brister och ev risk för framtida problem med en köpare som kommer dragandes med en massa trams om dolda fel osv så känns det ofta bättre att sälja till nån mer rakryggad problemlösare än nån strulpelle.

kanske även en viss skillnad på annonym storstad där man inte riktigt på samma sätt får stå för sitt beteende mot mindre orter där det alltid kommer fram efteråt hur man beter sig och att det gärna framställs mer fult att vara hårdare i förhandlingarna och med alla medel försöka tvinga fram sin vilja och ofta upplevas som en strulpelle som minsann försökte mana på xxxxx att sälja snabbt och göra ett "klipp"

Självklart kan man som köpare ställa vilka krav eller villkor som helst men om inte säljaren väljer att acceptera och göra affär så kommer man aldrig få köpa..
 
  • Gilla
Lillekitte och 6 till
  • Laddar…
Davidbagare
Sänk budet med x antal kronor per extra visning de väljer att ha. Funkade för oss iallafall och vi fick det lägre än vad vårt första bud var.
Också bra för andra spelulanter att se att det ligger ett lågt bud på huset då det kanske föder en tanke hos nya spekulanter att du upptäkt brister som gör att det inte är värt utgångspriset och skrämmer iväg dem..
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
nog ett av dom bättre svaren på många inlägg i den här tråden.. tummen upp på den

Eftersom varken bud eller löften eller att man buda först eller nåt annat är bindande utan affären bygger på att man ska komma överens ,och det är först med påskrivet kontrakt som man har nåt bevisbart/färdigt..
Så är risken stor att om man på något sätt förargar ,stressar på eller försöker med olika taktiker så är risken att man inte får köpa alls då det är helt upp till köparen vem denne säljer till.

Att verka reko är ofta viktigare än många tror och jag tror att många ggr när inte högsta budet får köpa så är det att nån annan köpare verkar reko . ärlig rakryggad och inge fulspel som ofta är argumenten och att många äldre säljare av gamla gardet prioriterar sånt högre än ett knippe tusenlappar. finns det dessutom fel och brister och ev risk för framtida problem med en köpare som kommer dragandes med en massa trams om dolda fel osv så känns det ofta bättre att sälja till nån mer rakryggad problemlösare än nån strulpelle.

kanske även en viss skillnad på annonym storstad där man inte riktigt på samma sätt får stå för sitt beteende mot mindre orter där det alltid kommer fram efteråt hur man beter sig och att det gärna framställs mer fult att vara hårdare i förhandlingarna och med alla medel försöka tvinga fram sin vilja och ofta upplevas som en strulpelle som minsann försökte mana på xxxxx att sälja snabbt och göra ett "klipp"

Självklart kan man som köpare ställa vilka krav eller villkor som helst men om inte säljaren väljer att acceptera och göra affär så kommer man aldrig få köpa..
Kloka ord. Stämmer bra in på de fall där säljare avvisat det högsta budet till förmån för magkänslan att sälja till någon man har förtroende för, trots lägre bud.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Skulle jag sälja ett hus och inte hade bråttom att bli av med det skulle jag absolut inte sälja till nån som lade ett skambud och sen sänkte det efterhand.
Som köpare, om jag ser att nån lagt ett lågt bud, tänker jag att nån slängt in ett skambud för att försöka få det billigt och sen inte tänkt mer på det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Håller med. Säljaren har inget att vinna på att acceptera bud till underpris. Tvärtom. Speciellt i nuvarande läge med nyheter om sjunkande räntor och stigande fastighetspriser.
 
  • Gilla
Miicro
  • Laddar…
A
H Hammarspik skrev:
Dom har inte gjort nåt med huset dom här 2 åren dom haft de som fritidshus sen köpte dom för mer än utgångspriset innan visning.
Såg aldrig att det var ett fritidshus dom haft det till men då sitter dom väl inte i nån panik att bli av med det ?
Lite mer brådis om man köpt ett boende och vill bli av med det man bor i .
Jag hade suttit lugnt och väntat in rätt köpare i det läget 25%är ju rätt bra prutat på utgångspris som är satt , 😉kalla mig gärna gubbgrinig men jag hade inte accepterat en sån prutning om jag inte ville bli av med det 😀
 
  • Gilla
  • Wow
Zevv och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jag tycker detta är väldigt enkelt. Har man lagt ett bud behöver man inte göra mer.

START: Nu är det bara att vänta på att mäklaren återkommer.

När mäklaren hör av sig får man antingen veta att
  1. det finns ett högre bud, + en fråga om man vill höja
  2. det egna budet är accepterat
  3. eller bara en fråga om budet fortfarande står kvar och om man kan tänka sig höja det.
1 & 2 innebär att saken är klar om man har lagt sitt högsta bud från start.
3 innebär att man svarar "javisst vi står för vårt bud det är precis vad huset är värt. Att inga högre bud finns tyder snarare på att vi ligger för högt redan"

Och så går man till START och väntar på mäklaren.
-------------------
Ni är alldeles för otåliga. Ni har ingen position som kan sätta press på säljaren. Försöker ni det ger det intrycket att ni har mer bråttom än säljaren. Och säljaren tror ni kan betala extra för att det skall gå snabbt.

Säljaren anser huset vara värt betydligt mer än ni bjudit. Om ert bud försvinner är det rimligen inget säljaren sörjer. Det kan till och med vara så att säljaren vill bli av med ert bud. För när nästa spekulant dyker upp kommer deras bud att utgå från ert bud inte utgångspriset. Nästa spekulant kommer att undra vilka nackdelar ni upptäckt som de inte sett.

Ert låga bud drar helt enkelt ner nästa bud. Det är inget säljaren vill. Men precis vad ni vill. Så:
  1. att ta tillbaka ert bud är det sämsta ni kan göra.
  2. att försöka sätta press är det näst sämsta.
Detta är er bästa chans att få köpa huset till priset ni bjöd. Men det kan ta lång tid, mycket lång tid...

Varsågod.
Håller med till fullo, se det ur säljarnas perspektiv. Dessutom är det ett fritidshus för 1 miljon. Då är det sällan någon panik att sälja. Har de dessutom lån som ska lösas vill de nog ha det de betalade för det. De kan nog tänka sig vänta in en bättre marknad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ge bud på huset i 2veckor tills ny visning.
Lägg till att ni sänker budet med 50t efter nästa visning.
Hur mycke måste priset stiga för att täcka säljarens utgifter/ månad ( vatten, el, sophämtning, avlopp, fastighetsskatt, räntor och amortering?).
 
K Kriss Marc skrev:
Ge bud på huset i 2veckor tills ny visning.
Lägg till att ni sänker budet med 50t efter nästa visning.
Hur mycke måste priset stiga för att täcka säljarens utgifter/ månad ( vatten, el, sophämtning, avlopp, fastighetsskatt, räntor och amortering?).
Låter nästan lite otillbörligt att försöka "pruta" när man redan har lagt bud. Känslan blir att man kan vara en besvärlig köpare som man inte går att lita på.
Vore jag säljare skulle jag välja annan köpare, oavsett pris!
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Låter nästan lite otillbörligt att försöka "pruta" när man redan har lagt bud. Känslan blir att man kan vara en besvärlig köpare som man inte går att lita på.
Vore jag säljare skulle jag välja annan köpare, oavsett pris!
Efter som inte givet bud accepterats på 1 månad och inga bättre bud anlänt kan det som du tycker kan betraktas som "oseriöst" ge en fingervisning om att säljaren bör anta budet eller "förlora" pengar!
 
  • Gilla
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
R
Om ska återkalla sitt bud beror väl på hur långt ifrån säljaren man ligger. Ett skambud kan nog skrämma iväg andra spekulanter (vad har vi missat) medan ett bud på utgångspris eller strax under är något som mäklaren kan jobba med för att dra igång budgivning och sätta press på övriga spekulanter. Det signalerar att det finns ett intresse och att huset kanske säljs snart.
Med bara ett återkallat bud drar mäklaren en vit lögn (dom köpte något annat) och en ny spekulant har ingen direkt anledning att gå så mycket över det återkallade budet eller strax under utgångspris om man så vill.
Nackdelen om man återkallar är väl att det ser lite konstigt ut att sedan gå i budgivning med risken för att man budar upp men säljaren bestämmer sig för att sälja till någon annans bud.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.