A AG A skrev:
Du har lite märklig tidsuppfattning. Det har ju BARA varit till salu i en månad. Detta är en kort tid, när det gäller husförsäljning. Dessutom tycks det väl bara ha varit en visning. Det är alldeles för tidigt att börja "spela" det spel , du planerar.
Om det inte visats något intresse en månad efter nästa visning däremot. Då kan du försöka sätta press på säljaren.
Våra vänner hade sitt hus ute till försäljning i nästan 1,5 år. De la ut det i slutet av covid och det såldes för någon månad sedan.
Området var värderat till ca 3-4 miljoner i dagsläget, de hade samma pris hela tiden. 5,25 miljoner... de sålde för 5,25 miljoner.
De hade redan flyttat in i sin nybyggda lägenhet.
Så måste man inte sälja till lägre pris så håller man hårt i sin spargris.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
"Marknaden” består inte bara av köpare, utan av köpare och säljare. ”Marknadspris” är den punkt där köpare och säljare kommer överens om ett pris. Och ibland går det inte, eller så tar det lite längre tid innan ”marknaden” kommer fram till rätt ”marknadspris”.
Ja exakt, vill man sälja nu blir budet lika med marknadspriset. Det är ju skört för säljaren när endast en intressent finns.
 
P
Har ytligt bekanta som letat "billigt hus" i ja minst 4-5 år... tjejen är väninna till sambon min ,men hennes ja ska väl föreställa man..är en snål nisse av rang och krånglig till tusen

dom åker på visningar osv men lämnar alltid bud som är ja 50-60 % av begärt pris visst det finns sällsynta fall där mäklarna gissar så fel men ,att dom ännu inte lyckats köpa nåt av husen säger också en del.. prutar man så hårt att folk blir förbannade så kommer man mest troligt inte få köpa heller

så bara för att det inte finns nån mer med och budar så är det inte så enkelt att det är verkliga värdet..
Så länge säljare vägrar sälja till budet så blir det ingen affär

Att hävda att det är värdet bara för att den enda budgivaren just nu vill buda en summa blir liksom inte heller rätt och riktigt
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Har ytligt bekanta som letat "billigt hus" i ja minst 4-5 år... tjejen är väninna till sambon min ,men hennes ja ska väl föreställa man..är en snål nisse av rang och krånglig till tusen

dom åker på visningar osv men lämnar alltid bud som är ja 50-60 % av begärt pris visst det finns sällsynta fall där mäklarna gissar så fel men ,att dom ännu inte lyckats köpa nåt av husen säger också en del.. prutar man så hårt att folk blir förbannade så kommer man mest troligt inte få köpa heller

så bara för att det inte finns nån mer med och budar så är det inte så enkelt att det är verkliga värdet..
Så länge säljare vägrar sälja till budet så blir det ingen affär

Att hävda att det är värdet bara för att den enda budgivaren just nu vill buda en summa blir liksom inte heller rätt och riktigt
Vi vägrade sälja punkt till den som gav "sett sådant skambud".. även när den ville ge mer - man säljer inte till idioter man tror ska skapa problem i efterhand (man har ju en koppling till de nya köparna i 10 år efter man sålt..)
 
  • Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
Man kan ju säga att man köper med friskrivningsklausul
 
J Jonasdzm skrev:
Våra vänner hade sitt hus ute till försäljning i nästan 1,5 år. De la ut det i slutet av covid och det såldes för någon månad sedan.
Området var värderat till ca 3-4 miljoner i dagsläget, de hade samma pris hela tiden. 5,25 miljoner... de sålde för 5,25 miljoner.
De hade redan flyttat in i sin nybyggda lägenhet.
Så måste man inte sälja till lägre pris så håller man hårt i sin spargris.
Senaste året är Nasdaq plus 30 procent, låter som de gjorde en dåligtaffär som inte sålde för 4 miljoner och investerade istället.
 
  • Gilla
Staffan1153
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Senaste året är Nasdaq plus 30 procent, låter som de gjorde en dåligtaffär som inte sålde för 4 miljoner och investerade istället.
Det är alltid lätt att vara efterklok...
Det kunde lika gärna gått åt andra hållet, har ju hänt förut
Graflinje över en tidsperiod från 2022 till 2023 som visar en nedgång från cirka 16 000 till 10 000 med viss återhämtning mot slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är alltid lätt att vara efterklok...
Det kunde lika gärna gått åt andra hållet, har ju hänt förut
[bild]
Samma gäller försäljningspriset för villan, så vänder mig fortfarande mot påståendet att det var "rätt" att vänta, väntar man tillräckligt länge kan man få hur högt pris som helst... Men att sälja vårt hus för 100 miljoner om 100 år lockar inte
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker en rimlig diskussion att ha med mäklaren är;

"Nu har ni försökt sälja huset i flera månader och vi är de enda som lagt ett bud, det budet har varit synligt för andra. Om det hade varit ett underpris så hade sannolikt någon annan redan lagt ett nytt bud. Vi börjar undra om vi lagt ett för högt bud då ingen annan tycks vara intresserad. Vi kommer titta på andra hus men hittar vi inget så kan vi vara intresserade av detta hus, men då börjar vi på blankt papper vilket kan innebära ett ännu lägre bud, har ingen annan visat intresse om ett par månader till vet vi att vi lade ett för högt bud. Vi drar tillbaka vårt bud och om säljaren kan tänka sig sälja under det bud vi lagt är ni välkomna att höra av er. Vi vill, pga att marknaden visat att lagt bud uppenbarligen inte är värt att bjuda över, inte höja vårt bud men vi kan vara flexibla på andra sätt om vi gör upp affären innan veckan är över. Annars drar vi tillbaka budet för vi vill inte ha detta hängande över oss utan isåfall fokusera på andra objekt."

Det innebär att de inte har nåt bud och ett osålt hus. Om säljarna inte alls har bråttom att sälja eller bara säljer om de får väldigt bra betalt så kommer de inte sälja. Om de mentalt lämnat huset är det inte kul att semestra där. Då tror jag sannolikheten är stor att de funderar på om det kanske inte är skönare att bli av med huset.

Att säga att man sänker budet med 50.000 per vecka eller nåt sånt tror jag bara skapar irritation. Bättre då att vara ärlig och säga att man upplever man bjudit för mycket pga ointresset.

Mäklaren är troligen mer intresserad att sälja än att trassla länge med detta, så låt mäklaren ta diskussionen med säljaren. Men att ni gör klart att mäklaren måste få till ett snabbt avslut på liggande bud, hitta en kompromiss nära det... Eller kanske inte ha något bud alls kvar...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja? Det har förtydligats 16-18ggr i denna tråd.
Detta har inget med det juridiska budet att göra, utan är en fråga om psykologi och taktik från och för båda parter.
Jaså? Konstigt, jag läste tråden utan att notera sådana texter. Jaja, bara att scrolla vidare vet du.
 
Jag börjar med att säga att jag har aldrig budat på hus så jag vet inte. Jag har däremot både köpt och sålt en del "skrotbilar" på blocket och det är faktiskt väldigt lärorikt när det kommer till den för mig konstiga formen av konsumtion som budgivning innebär. Och jag säger såhär. Tänk vilken power play att säga att ni drar tillbaks budet 1 vecka EFTER visning. Kanske inte exakt 7 dagar, plus minus några dagar, vad nu är rimligt för att de skall inse att verkligen ingen nappade.

Just nu är de säkert inte så sugna på att sälja till vad de uppfattar som underpris och de har en "out", de ska ju ha visning snart. Antingen nappar någon som vill buda högre och då är det inte värt det för er buda över att köpa (som andra påpekat - det kommer andra objekt). Lägger ingen något bud, eller lägger ett lägre bud än er - bra för er. Lägger de samma bud som er kanske de värdesätter att ni la budet först och inte hållt på och krångla.

Om ni kommer till situationen att femte visningen är på gång och de inte vill gå ner ~250k tror jag man kan fundera på om säljarna någonsin kommer vilja sänka. Om inte annat de närmsta åren...
 
J JohanLun skrev:
för vi vill inte ha detta hängande över oss utan isåfall fokusera på andra objekt."
På vilket sätt skulle ett bud vara ”hängande över oss” och hindra dem från att ”fokusera på andra objekt”?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt skulle ett bud vara ”hängande över oss” och hindra dem från att ”fokusera på andra objekt”?
Man vill lämna något mentalt.
Helt enkelt inte köpa under de förutsättningarna. Man har insett man nog lagt sig för högt då ingen annan är intresserad.

Har säljaren till att vänta och priserna går upp vinner hen på det. Men stället ska skötas och hållas städat för visning. Om marknaden vänder ned kan säljaren få ännu svårare sälja. Hens förväntningar på marknaden kan vi aldrig veta.


Alla är olika, men många tror jag tycker det är jobbigt att ha ett köp eller sälj beslut pågående. Bättre att dra sig ur och gå vidare.

Endel kan lägga ut nåt till försäljning dyrt och bara sälja om nån idiot tillslut nappar.

Den som köper är ju den som lurades betala allra mest för ett kanske överpriset ruckel...
 
J JohanLun skrev:
Jag tycker en rimlig diskussion att ha med mäklaren är;

"Nu har ni försökt sälja huset i flera månader och vi är de enda som lagt ett bud, det budet har varit synligt för andra. Om det hade varit ett underpris så hade sannolikt någon annan redan lagt ett nytt bud. Vi börjar undra om vi lagt ett för högt bud då ingen annan tycks vara intresserad. Vi kommer titta på andra hus men hittar vi inget så kan vi vara intresserade av detta hus, men då börjar vi på blankt papper vilket kan innebära ett ännu lägre bud, har ingen annan visat intresse om ett par månader till vet vi att vi lade ett för högt bud. Vi drar tillbaka vårt bud och om säljaren kan tänka sig sälja under det bud vi lagt är ni välkomna att höra av er. Vi vill, pga att marknaden visat att lagt bud uppenbarligen inte är värt att bjuda över, inte höja vårt bud men vi kan vara flexibla på andra sätt om vi gör upp affären innan veckan är över. Annars drar vi tillbaka budet för vi vill inte ha detta hängande över oss utan isåfall fokusera på andra objekt."

Det innebär att de inte har nåt bud och ett osålt hus. Om säljarna inte alls har bråttom att sälja eller bara säljer om de får väldigt bra betalt så kommer de inte sälja. Om de mentalt lämnat huset är det inte kul att semestra där. Då tror jag sannolikheten är stor att de funderar på om det kanske inte är skönare att bli av med huset.

Att säga att man sänker budet med 50.000 per vecka eller nåt sånt tror jag bara skapar irritation. Bättre då att vara ärlig och säga att man upplever man bjudit för mycket pga ointresset.

Mäklaren är troligen mer intresserad att sälja än att trassla länge med detta, så låt mäklaren ta diskussionen med säljaren. Men att ni gör klart att mäklaren måste få till ett snabbt avslut på liggande bud, hitta en kompromiss nära det... Eller kanske inte ha något bud alls kvar...
Diskutera kan man alltid, dra tillbaka budet kan man (om man inte orkar/vill vänta) - men man ska aldrig tro att det psykologiska spelet alltid fungerar som man tror! Man får vara verkligen vara redo att köpa ett annat objekt ..

En fastighet kan alltid vara felvärderad.. och det är alltid en köpares marknad (eller hur man ska formulera det) - men även en säljare har sina principer, sin smärtgräns och ”konstiga idéer” 😳😊

Det är ju mer lönt att ha huset stå tomt, med värme i flera år.. vs att ta ”skitbud ”. Det är en avvägning man måste göra när marknaden är lite trög.

Vi hade bråttom att flytta (100 mil bort) och vi hade eg inte råd med två hus ...men det fanns aldrig en tanke på att sälja det till den som ”lagt skambudet”.. oavsett vad den bjöd efter sitt utgångsbud. Vi ”förlorade” inga pengar på att låta huset stå tomt 1 år plus.. (men fick leva lite snålt när Norrland hade sin ”vintervärme”)

Underbud är en sak, skambud en annan.. (var gränsen går därimellan är dock inte självklar )

Inte alltid svart/vitt.. och inte alltid så lätt med försäljningar/köp av fastigheter.
 
I min lilla by ligger ett flertal fritidshus ute sedan betydligt mer än ett år tillbaka men till högre priser. De plockas regelmässigt bort från booli.se eller hemnet och läggs tillbaka vid bättre försäljningstider om säljaren inte får vad denne förväntar sig. I de flesta fall brukar det inte vara akuta försäljningar i jämförelse med året-runt-bostäder utan snarare en penningplacering/ett reservkapital som placerats i fastigheten.

Förmodligen ligger TS' bud så långt från säljarens förväntning att TS lika gärna kan se sig om efter annat objekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.