yonna yonna skrev:
I min lilla by ligger ett flertal fritidshus ute sedan betydligt mer än ett år tillbaka men till högre priser. De plockas regelmässigt bort från booli.se eller hemnet och läggs tillbaka vid bättre försäljningstider om säljaren inte får vad denne förväntar sig. I de flesta fall brukar det inte vara akuta försäljningar i jämförelse med året-runt-bostäder utan snarare en penningplacering/ett reservkapital som placerats i fastigheten.

Förmodligen ligger TS' bud så långt från säljarens förväntning att TS lika gärna kan se sig om efter annat objekt.
Jag får "fiskekort" från flertalet mäklare varje år på min sommarstuga, så ägare kanske tänker att "får jag ett överpris på stugan så säljer jag"? Finns väl säkert alla alternativ för en försälning.

I nuläget så känner iaf. jag att min stuga inte säljs om jag inte måste, så jag hamnar kanske i prutarnas hämder när det väl är dags :O
 
Vid en uppåtgående marknad är det givetvis värt att sitta kvar och betala kostnader för att vänta in rätt köpare.

Om marknaden går nedåt 10% per år (vilket KAN hända) så är det ju en fördel att inte sitta med huset 2-3 år extra...

Förväntningar om prisutvecklingen är ju givetvis olika hos olika individer.
 
  • Gilla
Joel_S och 1 till
  • Laddar…
Det är ett väldigt stort fokus på "marknadsvärde" och "marknadspris"

Marknadspris för en vara finns bara om det faktiskt finns en marknad för den varan. Mjölk, diesel, köttfärs, en 3år gammal Volvo eller jordgubbar är exempel på varor som har marknadspris. I vissa fall finns det oxo marknadspris på bostäder. Typexempel är bostadsrätter i föreningar med hundratals lika lägenheter. Eller villor i kvarter med lika stora och lika gamla hus.

Enstaka objekt som en oljemålning, en veteranbil, en enstaka fritidshus eller något annat där det inte finns liknande objekt "på marknaden" kan inte ha ett marknadspris. För det är ingen marknad utan ett enstaka objekt. Värdet är naturligtvis exakt var säljare och köpare kommer överens om. Men priset på sådana objekt kan variera väldigt mycket. Beroende på hur viktigt det är för säljare och köpare att få till en affär och hur mycket det får kosta. Alltså kostnad att sälja billigare än man tänkt resp. kostnad att köpa dyrare än man tänkt. För detta fritidshus finns helt enkelt inget marknadspris.

Dessutom kan man tänka på att alla försäljningar inte är lika. Alla går inte ut med ett lockpris och väntar på köpare som skall bjuda över varandra. Det finns de som vet vad de vill ha betalt och helt enkelt sätter ett pris de kommer att acceptera. Precis som i vilken vanlig butik som helst. Säljare som är lika oförstående till prutförsök som en ICA-handlare när kunden vill pruta 20% på mjölken...

Med det sagt, kommer man överens blir det affär och man vet dagsvärdet på objektet. Annars blir det ingen affär och dagsvärdet förblir okänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.