R
B Bernt Ö97 skrev:
Varför försöka vilseleda säljare och mäklaren att lånelöftet inte räcker? Helt ointressant i säljarperspektiv.
Lägger man ett bud man man är beredd att betala krävs ingen motivering.
Vilseleda? Det är väl tvärtom ett förtydligande att det är max belopp som kan betalas. Om säljaren tror att hen kan få ut mer av köparen genom att vänta så kan det väl vara bra att förklara att det inte är möjligt. För båda parter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
En viss risk man tar med att dra tillbaka budet är ju att huset hux flux är sålt till nån annan. Konstigare saker har hänt än att det kommer en ny spekulant och får höra att det tidigare har legat ett bud på en viss nivå, den nya spekulanten ökar några kronor och erbjuder en smidig affär. Säljaren har ledsnat och säger ”kör”. Kontrakt skrivs dagen efter och huset är borta.
 
  • Gilla
  • Haha
adron och 6 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Jo de tycker jag för då har dom 0 kronor att evt sälja för om jag dra tillbaka budet. Nu kan dom sälja de för lite lägre än utgångspriset. Ingen annan verkar intresserad efter 3 planerade visningar. Upp till dom att börja om från 0 och riskera att få ännu sämre bud eller inget alls eller gå med på mitt bud inom 6 dagar
Problemet är att huset sjunkit närmare 30% i värde sen de köpte huset och att de lagt utgångspriset på samma nivå som de köpte huset för. Det är därför ingen annan visar något intresse då objektet anses alldeles för dyrt. Nuvarande bud ligger nog närmare verkligheten men jag tror det kommer att ta tid detta. Så avsluta budgivningen och avvakta och se om säljaren går ut med nytt lägre utgångspris. Räkna dock med att det tar fyra veckor till.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
Jag tycker ni skall säga budet gäller 24h, sedan drar ni det tillbaka!
 
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
Hejsan
Jag anser det är mäklaren som ligger bakom dessa problem många gånger. Mäklaren lägger ett hög pris ibland på husen för då blir säljaren fantastiskt glad men marknaden säger något annat. Därmed blir säljaren besviken på att ”förlora ” flera hundra tusen som gav som fantasi försäljningspris. Min mäklare i Ronneby skulle ha 75000kr för ett hus på 1,2 miljoner vid havet så kostader tillkommer.Kan vara så att säljaren har höga lån med så att vill gå plus minus noll. Lite egna tankar. Börja alltid lägre och få intresse av det ni säljer. Det är inte många kronor extra för några hundra tusen så har ni inte råd med det så köp ett billigare hus .
Uffe
 
M Megaforce skrev:
Problemet är att huset sjunkit närmare 30% i värde sen de köpte huset och att de lagt utgångspriset på samma nivå som de köpte huset för. Det är därför ingen annan visar något intresse då objektet anses alldeles för dyrt. Nuvarande bud ligger nog närmare verkligheten men jag tror det kommer att ta tid detta. Så avsluta budgivningen och avvakta och se om säljaren går ut med nytt lägre utgångspris. Räkna dock med att det tar fyra veckor till.
Att sälja hus tar tid, liksom lägenheter. En mäklare berättade om ett objekt som var till salu i över ett år. Skambuden haglade men säljaren valde att hyra ut objektet i väntan på bättre tider. Nu är objektetet sålt till utgångspriset. Det kostade inte säljaren en enda krona att vänta då hyresintäkterna täckte räntekostnaderna. Det är svårt att säga att objektet sjunkit 30 % i värde innan det är sålt. Det är försäljningspriset som är det intressanta att se till, inte budgivningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
U Ulf3 skrev:
Hejsan
Jag anser det är mäklaren som ligger bakom dessa problem många gånger. Mäklaren lägger ett hög pris ibland på husen för då blir säljaren fantastiskt glad men marknaden säger något annat. Därmed blir säljaren besviken på att ”förlora ” flera hundra tusen som gav som fantasi försäljningspris. Min mäklare i Ronneby skulle ha 75000kr för ett hus på 1,2 miljoner vid havet så kostader tillkommer.Kan vara så att säljaren har höga lån med så att vill gå plus minus noll. Lite egna tankar. Börja alltid lägre och få intresse av det ni säljer. Det är inte många kronor extra för några hundra tusen så har ni inte råd med det så köp ett billigare hus .
Uffe
Lockpriser är ett elände, som dessutom kan bryta mot marknadsföringslagen. I ditt exempel borde mäklaren ha anmälts!
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
Jag tycker ni skall säga budet gäller 24h, sedan drar ni det tillbaka!
Det funkar nog inte i det här fallet när budet är långt under utgångspris, sommarledigheterna närmar sig och fritidshuset kan hyras ut. Det skull kanske fungera om priset låg närmare utgångspriset, och om de själva hade betalat mindre för huset. Skambud kanske fungerar bra när det gäller dödsbon, där arvingarna vill ha ut pengarna snabbt för att bouppteckningen ska bli klar.
 
Nu har du redan bestämt dig och meddelat att budet kommer dras tillbaka ett visst datum, så lite sen på bollen, men:

1)
Jag hade inte dragit tillbaks budet, eller hotat med det. Finns ingen poäng i att göra det - du kan titta på annat och också lägga bud på annat ändå. Som andra har sagt, innan kontraktsskrivning är inget bindande ändå. Tror också säljaren vet detta, dvs de ”har” inget bara för att ditt bud ligger där.

2)
Jag hade inte heller sänkt budet, eller hotat med det. Säljaren måste då - om hon ska sälja till dig - inte bara gå ner i pris vs vad hon hade tänkt, men också leva med att du har ”pressat” henne, och vunnit. Om hon inte MÅSTE sälja nu, kan det mycket väl vara så att hon blir irriterad, och det blir för svårt för henne att sälja till dig. Bättre att förklara för mäklaren att ni inte KAN gå högre, men verkligen gillar huset, och hoppas det kan finnas en lösning som känns OK för säljaren (snabb/långsam övertagning, säljare behöver inte tömma garaget för skräp, eller vad du nu kan slänga in).
 
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Säljaren gillar inte skambudare och säljer därför till en med ett ännu lägre skambud? 🤔
Tidigare Läs vad jag kommenterar igen.
 
Hej

Vi var i en liknande situation när vi köpte vårt hus.
Det som slutligen fick fart på säljaren var att vi lämnade ett bud som gäller t.o.m Fredag denna veckan - därefter sänker vi med 5000:-/dygn. Efter att vi lämnade detta besked till mäklaren så fick vi återkoppling med accepterat svar från säljaren inom 2 timmar:)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Lockpriser är ett elände, som dessutom kan bryta mot marknadsföringslagen. I ditt exempel borde mäklaren ha anmälts!
Men enligt marknaden är det inte värt mer. Är ingen intresserad så kan det var svårt att sälja , eller?. Lockpris är andra saker och så vad jag skrev , mäklaren är till för att vägleda och visa sin erfarenhet. En bil kan stå länge hos en bilhandlare som själv betalat för bilen i husmäklarens fall så är det egentid som går till spillo.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U Ulf3 skrev:
Men enligt marknaden är det inte värt mer. Är ingen intresserad så kan det var svårt att sälja , eller?. Lockpris är andra saker och så vad jag skrev , mäklaren är till för att vägleda och visa sin erfarenhet. En bil kan stå länge hos en bilhandlare som själv betalat för bilen i husmäklarens fall så är det egentid som går till spillo.
Ja mäklaren har förmodligen ett fast arvode på affären när det rör sig om en så låg köpeskilling
Vill nog bara få ett avslut och gå vidare till nästa
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U Ulf3 skrev:
Men enligt marknaden är det inte värt mer. Är ingen intresserad så kan det var svårt att sälja , eller?. Lockpris är andra saker och så vad jag skrev , mäklaren är till för att vägleda och visa sin erfarenhet. En bil kan stå länge hos en bilhandlare som själv betalat för bilen i husmäklarens fall så är det egentid som går till spillo.
Du skrev "Min mäklare i Ronneby skulle ha 75000kr för ett hus på 1,2 miljoner" - om inte det är ett lockpris så vet jag inte vad som är det! Om jag vore säljare skulle jag inte vilja ha "vägledning" av den mäklaren 🤣. Marknaden är inte omedelbar - alla som säljer objekt vet att det kan ta tid, det är summan som hamnar på kontot som är det intressanta!
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ja mäklaren har förmodligen ett fast arvode på affären när det rör sig om en så låg köpeskilling
Vill nog bara få ett avslut och gå vidare till nästa
Den mäklaren skulle jag inte vilja anlita! En bra mäklaren har en långsiktig plan. I mitt fall, där jag ska sälja en bostadsrätt, har vi - mäklaren och jag - en strategi. Vi lägger ut en annons på Hemnet och tar pulsen innan sommaren. Blir den såld, great, om inte så lägger vi ut den igen i höst. Att sänka utgångspriset i närtid är inte aktuellt. Jag vet att det kan ta 4 - 6 månader innan lägenheten blir såld och jag sitter inte i sjön. Om mäklaren ens skulle föreslå ett utgångspris under acceptpris skulle jag ge uppdraget till någon annan.
 
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.