T TuVu skrev:
Det står klart att säljaren vill vänta in ett högre bud så det enda som fungerar är att sätta press! Just nu har de ett bud, ert, till utgångspriset dessutom.
Nej det har dom inte.
Dom har TS bud på 225 tusen under utgångsbud, runt 22% lägre än vad säljaren accepterar som lägsta pris.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det verkar vara något missförstånd här. Inget bud är bindande. Det enda som är bindande är köpekontraktet.
 
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det verkar vara något missförstånd här. Inget bud är bindande. Det enda som är bindande är köpekontraktet.
Vill bara få fart i säljaren så hon inte kan vänta hur länge som helst och redan har ett bud hon kan ta i värsta fall. Väntat 4 veckor nu.. vill skrämmas lite med att budet kommer försvinna. Då har hon inget bud alls längre och kanske går med på att
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det verkar vara något missförstånd här. Inget bud är bindande. Det enda som är bindande är köpekontraktet.
Precis. Det finns egentligen ingen anledning att dra tillbaka något bud. Vill man göra något så kan man meddela att budet finns kvar men att man börjar leta efter andra objekt. Sätter lite press på säljaren samtidigt som mäklaren informerar om nya budgivare skulle dyka upp.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej det har dom inte.
Dom har TS bud på 225 tusen under utgångsbud, runt 22% lägre än vad säljaren accepterar som lägsta pris.
Ha ha ... missade den biten! Då hjälper nog inget annat än att höja priset till utgångspriset om man verkligen vill ha objektet ... om man inte redan har gjort säljaren förbannad vill säga. Själv skulle jag ha blivit vansinning om någon budade lågt och försökte sätta press på mig dessutom. De skulle inte få köpa objektet ens till utgångspriset, för alla varningsflaggorna skulle resas. "En snål köpare som säkert kommer att krångla i efterhand" skulle de säga ...
 
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 7 till
  • Laddar…
Jo de tycker jag för då har dom 0 kronor att evt sälja för om jag dra tillbaka budet. Nu kan dom sälja de för lite lägre än utgångspriset. Ingen annan verkar intresserad efter 3 planerade visningar. Upp till dom att börja om från 0 och riskera att få ännu sämre bud eller inget alls eller gå med på mitt bud inom 6 dagar
 
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Ha ha ... missade den biten! Då hjälper nog inget annat än att höja priset till utgångspriset om man verkligen vill ha objektet ... om man inte redan har gjort säljaren förbannad vill säga. Själv skulle jag ha blivit vansinning om någon budade lågt och försökte sätta press på mig dessutom. De skulle inte få köpa objektet ens till utgångspriset, för alla varningsflaggorna skulle resas. "En snål köpare som säkert kommer att krångla i efterhand" skulle de säga ...
Snål är jag men hus som säljs med friskrivning kan man inte komma med så mycket i efterhand..
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Snål är jag men hus som säljs med friskrivning kan man inte komma med så mycket i efterhand..
Om du vill ha huset så köp det! Du har lagt ett skambud och som säljare brukar man i regel inte sitta i sjön när priset är 1 miljon. Det finns hus som har varit till försäljning i 8 - 9 månader, annonserna har tagits bort och förnyats med jämna mellanrum. Hur länge vill/kan du vänta med att köpa ett hus?
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det verkar vara något missförstånd här. Inget bud är bindande. Det enda som är bindande är köpekontraktet.
Tror det är du som missförstår. Ett bud kan vara gällande, även om det inte är bindande. Jag har inte lusläst tråden men har inte sett någon som angett något om "bindande".

TS har lagt ett bud och sagt typ -"Jag bjuder X kr" och även om säljaren inte accepterar det budet omedelbart kan det gälla tills vidare, så länge inte ts meddelar mäklaren att deras bud inte ändras eller dras tillbaka. Ångrar säljaren sig lär mäklaren höra av sig igen och fråga ts om budet fortfarande gäller. Men med det sagt är det inte bindande, nej.
 
H Hammarspik skrev:
Men budet har legat i snart en månad. Dom vet att den finns men väntar på bättre bud trots ingen anmälde till senaste visningen och dom sänkt priset på huset redan efter några veckor

Börjar nästan tro att vårt bud är för högt då ingen annan budat. 4e visningen på g..
Det hela beror på vad huset ligger ute för. Sen att de betalade samma för några år sedan är inte ett bra argument då de flesta säljer för mer pengar än de köpt för
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Danielhallgren Danielhallgren skrev:
Sen att de betalade samma för några år sedan är inte ett bra argument då de flesta säljer för mer pengar än de köpt för
Vilket egentligen är ett lika kasst argument åt andra hållet :D Huset är ju rent krasst värt vad någon är villig att ge.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Dom har inte gjort nåt med huset dom här 2 åren dom haft de som fritidshus sen köpte dom för mer än utgångspriset innan visning.
 
Ö Örnie69 skrev:
inte gillar ditt sätt och vägrar sälja till en skambudare. Jag hade nog hellre sålt till lägre budgivare än dig.
Säljaren gillar inte skambudare och säljer därför till en med ett ännu lägre skambud? 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Man kan vänta ett tag för 225.000kr. Om de har 2 millar i lån tar det drygt tre år för räntorna att äta upp de slantarna med nuvarande ränta. Det går väl att hyra ut under tiden, i värsta fall via Airbnb eller liknande.
 
  • Gilla
  • Haha
Chr3 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Säljaren gillar inte skambudare och säljer därför till en med ett ännu lägre skambud? 🤔
Får inte låna mer så det var värt ett försök
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.