R
H Hammarspik skrev:
Skiljer 225 tusen nu efter att dom sänkte.
Jag kan inte se att utgångspriset är angivet så 225k säger inte så mycket. Är utgångspriset 1m så är det ju långt under, är det 10m så är det ju inte så mycket procentuellt.
 
  • Gilla
majmun och 6 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du har lite märklig tidsuppfattning. Det har ju BARA varit till salu i en månad. Detta är en kort tid, när det gäller husförsäljning. Dessutom tycks det väl bara ha varit en visning. Det är alldeles för tidigt att börja "spela" det spel , du planerar.
Om det inte visats något intresse en månad efter nästa visning däremot. Då kan du försöka sätta press på säljaren.
Mitt bud har legat i 1 månad lika länge som det varit till salu och 4e visningen är på gång. Och senaste visningen kom ingen.. så tycker jag väntat länge nu, dom vara väntar på ett högre bud, lägsta har dom redan som dom evt i nödfall kan ta
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag kan inte se att utgångspriset är angivet så 225k säger inte så mycket. Är utgångspriset 1m så är det ju långt under, är det 10m så är det ju inte så mycket procentuellt.
Runt 1 miljon
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
R
H Hammarspik skrev:
Runt 1 miljon
Ok, då är det ju ganska mycket under vad de vill ha. Inte omöjligt att de av ren princip säger nej. Räntan på 1m är dessutom inte så stora pengar för många, så de kanske utan problem kan vänta rätt länge på ett bättre bud. Det är inte mer än några tusen per månad så om de i slutändan får 1m istället för 750k så kan de ju vänta många månader och vinna på det.

Men hade jag varit du så hade jag av princip satt en tidsgräns för budet till innan nästa visning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Mitt bud har legat i 1 månad lika länge som det varit till salu och 4e visningen är på gång. Och senaste visningen kom ingen.. så tycker jag väntat länge nu, dom vara väntar på ett högre bud, lägsta har dom redan som dom evt i nödfall kan ta
Nu är det förvisso ganska många visningar, och det tycks vara svalt intresse. Dock måste man ha haft visningarna ganska tätt. Kanske har någon varit på frågan från spekulant, och alltså inte varit planerad, och ordentligt annonserad. Hursomhelst så är iallafall, som sagt, en månad ganska kort tid i dessa sammanhang. Framförallt har ju dessvärre säljaren visat att han/hon inte har någon brådska. Gå även på nästa visning så ser du om det är fler som kommer. Kommer ingen, så kan du sätta tidsfrist på ditt bud. Men vänta någon vecka efter visningen med det. Annars är risken att du verkar för angelägen.
 
A
tveksamt tveksamt skrev:
Det är nog väldigt mycket beroende på och högst anekdotiskt. Av de 3 av mina grannar som sålt i närtid har ingen av husen legat ute i just mer än en vecka efter första visningen.
Nej det beror nog på både utbud och efterfrågan samt var det är -i skogslänen är det nog generellt längre säljtider än i tätorter med attraktiva lägen
 
  • Gilla
Classe73 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker säljaren ska avvakta.

Priserna är på väg upp och har dom tur får dom mer än utgångspriset.
Det räcker med två spekulanter som vill ha huset för att det ska lyfta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det beror ju helt på i vilken sits säljaren är. Har de separerat och nu måste bo under samma tak eller är det en sommarstuga som de hyr ut på airbnb när de bor i annat hus.

I det förstnämnda fallet kan man nog pressa fram något eftersom de har en tidspress, i det andra fallet så måste man nog peka på andra mer kännslomässiga arguement.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
Budet gäller i 24h, sedan drar man sig ur.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
I igelkotten82 skrev:
Det är alltid lätt att vara efterklok. Men om jag skulle lägga första budet på ett hus och budet är under begärt pris så hade jag lagt ett skambud som låg en bra bit under vad jag skulle vara beredd att köpa huset för. Detta för att jag räknar med att det kommer bli budgivning mot säljarens förväntade pris för att komma i mål med affären. Dessutom öppnar det upp möjligheten för att höja sitt bud för att locka säljaren att göra samma sak fast sänka sitt pris och komma till ett avslut. Och skulle det komma ett bud från en annan köpare på mitt skambud hade jag i så fall haft möjlighet att kontra med ett högre bud.
Risken är ju att säljaren inte gillar ditt sätt och vägrar sälja till en skambudare. Jag hade nog hellre sålt till lägre budgivare än dig. Alla är inte ute efter att få in några extra kronor på att sälja till en fräck köpare. Tro mig det händer ofta.
 
  • Gilla
agb007 och 6 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
Är ni verkligen intresserad ska ni göra så lite som möjligt för att inte visa det. Ett sätt är att dra tillbaka budet och se hur det går. Sänker dom mer eller tar dom bort de från marknaden. Svårt säga. Om ni är 225tkr från varandra idag och säljaren säger att dom inte vill gå ner, är ni nog rätt långt ifrån varandra. Jobbat som mäklare, så ger bara min tolkning, men som dom säger. Bollen är rund och allt kan hända.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmäln
Ni behöver inte dra tillbaka
Det ör inte bindande fören ni skriver kontrakt

Vänta tills mäklaren hör av sig, då sänker ni erat bud
 
H Hammarspik skrev:
Pratade med mäklaren häromdagen och då fick jag att dom inte går under priset de ligger ute för nu. Men samma svar fick jag för flera veckor sen innan dom sänkte.

Är lite rädd att dom bara säger ok då vet jag och plockar bort vårt bud och sen är vi borta för evigt haha.

Eller så får dom lite panik nu och efter lite betänketid går dom med på de

Man vet inte och det gör dehär lite svårt hur man ska göra
Sänk ert bud med typ 5% och säg att det är detta som gäller nu
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Pratade med mäklaren häromdagen och då fick jag att dom inte går under priset de ligger ute för nu. Men samma svar fick jag för flera veckor sen innan dom sänkte.

Är lite rädd att dom bara säger ok då vet jag och plockar bort vårt bud och sen är vi borta för evigt haha.

Eller så får dom lite panik nu och efter lite betänketid går dom med på de

Man vet inte och det gör dehär lite svårt hur man ska göra
Men antingen vill ni betala mer eller inte ?
 
  • Gilla
Fru Uggla och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
Det står klart att säljaren vill vänta in ett högre bud så det enda som fungerar är att sätta press! Just nu har de ett bud, ert, till utgångspriset dessutom. Jag skulle meddela säljaren att budet står fast fram till kl x, tre dagar framåt. Med tillägget att ni också har kikat på ett annat objekt som ni är intresserade av. När säljaren sedan visar intresse skulle ni kunna säga att ni står och väger mellan objekten, skulle säljaren kanske kunna tänka sig att ... ja, vad ni nu vill. När budet är accepterat bokar ni tid för kontraktskrivning per omgående! Helst nästa dag om inte tidigare. Det är köparens marknad i nuläget och säljaren skulle nog göra klokt i att anta ert bud.
 
  • Haha
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.